لزوم ایجاد شرایط برابر میان تاکسی‌های رسمی و اینترنتی

5cc4657fa679a_5cc4657fa679b
معاون شهردار تهران گفت: یکی از دغدغه‌های تاکسیرانان ایجاد یک نظام حمل‌ونقل عمومی غیررسمی در شهرها به اسم تاکسیرانی اینترنتی است. معتقدیم باید شرایط برابر برقرار باشد.

محسن پورسیدآقایی در «افتتاحیه جشنواره تاکسیرانی تهران» که با حضور شهردار تهران و چند تن از اعضای شورای‌شهر برگزار شد، گفت: امروز که جمع بزرگی از تاکسیرانان این‌جا حضور دارند، جا دارد بگویم اعتقاد ما در شهرداری این است که تاکسیرانی یک شهر بیانگر شخصیت اجتماعی آن شهر است.

وی افزود: تاکسیرانی در چندین بُعد برای یک شهر اهمیت دارد؛ اگر در هر شهر دنیا تاکسی قدیمی و مستعمل ببینید، متوجه می‌شوید نشاط اجتماعی و سرمایه‌گذاری در شهر به اندازه کافی وجود ندارد؛ از طرف دیگر توجه رانندگان به قوانین نیز نشان‌دهنده ویژگی‌های اصلی شهر است؛ از طرف دیگر برخورد اولیه اغلب مهمانان شهر نیز با تاکسیرانان است؛ درمورد موضوع آلودگی هوا نیز اگر ببینید که تاکسی‌های یک شهر دود می‌کنند، به این نتیجه می‌رسید که آن شهر چندان به پاکیزگی هوا و سلامت مردم اهمیت نمی‌دهد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: باید به‌صورت ویژه به تاکسیرانی رسیدگی کنیم. اگر می‌خواهیم تهران را شهری با فرهنگ و دور از آلودگی هوا نشان دهیم، باید این حوزه را به‌عنوان نوک پیکان مدیریت شهری در نظر بگیریم.

وی در ادامه به «درد و دل‌های تاکسیرانان» نیز پرداخت و عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های تاکسیرانان ایجاد یک نظام حمل‌ونقل عمومی غیررسمی در شهرها به اسم تاکسیرانی اینترنتی است. درست است که نمی‌شود تکنولوژی را کنار گذاشت، اما معتقدیم باید شرایط برابر برقرار باشد. موضوع اول که در این مورد قابل بحث است، معاینه فنی است که تاکسیران‌ها باید هر ٣ یا ۶ ماه انجام دهند، اما تاکسی‌های اینترنتی این اجبار را ندارند. نکته دیگر تاکسی‌های فرسوده است؛ ما تاکسی‌های با عمر بالای ١٠ سال را فرسوده می‌دانیم، درحالی‌که تاکسی‌های اینترنتی به‌هیچ‌وجه این محدودیت را ندارند. نباید به نام تولید اشتغال، برای هوای پایتخت هزینه‌تراشی کنیم.

پورسیدآقایی موضوع دیگر را سوخت تاکسی‌ها و تاکسی‌های اینترنتی دانست و افزود: ما تاکسی‌ها را گازسوز کردیم تا برای هوای پایتخت کم‌ترین آلایندگی را داشته باشند و این در حالی است که تاکسی‌های اینترنتی آلایندگی بالا دارند و نظارتی بر آن‌ها نیست.

وی مشکل دیگر در این بحث را استاندارد بودن ماشین‌ها خواند و گفت: خودروی اغلب تاکسی‌های اینترنتی پراید است، درحالی که ما دیگر به پراید به‌عنوان تاکسی مجوز نمی‌دهیم. بنابراین، باید شرایط برابر برقرار باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: نکته دیگر نوسازی است؛ ما می‌دانیم بسیاری از تاکسی‌ها به سن فرسودگی رسیده‌اند، اما متأسفانه مشکلات در پرداخت بودجه و معضلات اقتصادی و صنعتی، فرایند نوسازی ناوگان تاکسیرانی را بسیار کند کرده است.

پورسیدآقایی در پایان خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در شهری مدرن و سالم زندگی کنیم، باید بتوانیم قوانین و مقررات مترقی در این زمینه داشته باشیم و به تاکسیرانی شهر نیز بیش از پیش رسیدگی کنیم.

در این مراسم، علیرضا قنادان به مدرن‌سازی و تحول در ارائه خدمات در سازمان تاکسیرانی اشاره کرد و گفت: اگر نتوانیم سرعت تاکسیرانی را در ارائه خدمات زیاد کنیم دچار مشکل خواهیم شد و بر همین اساس ما به سمت مدرن‌سازی در ۳ محور خدمات سازمانی، ناوگان تاکسیرانی و توسعه توانمندی‌های شخص تاکسیران حرکت کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: سازمان تاکسیرانی یک سازمانی است که به ذی نفعان مختلفی اعم از شهروندان، دولت و دستگاه‌های مختلف ارتباط دارد و باید بتواند خدمات به موقع و مناسبی را به گروه‌های مختلف ارائه کند.

قنادان تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که توسط سازمان تاکسیرانی در دوره جدید انجام شده است حضور به موقع پروانه فعالیت تاکسیرانان است که در حال حاضر بالغ بر ۶۳ هزار تاکسیران از ۸۰ هزار تاکسیران پروانه فعالیت خود را در سال ۹۶ دریافت کرده‌اند که در سال ۹۷ این آمار به ۷۲ هزار و ۶۰۰ پروانه رسیده است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران ادامه داد: موضوع آموزش برای رانندگان تاکسی یکی از مواردی بوده که به صورت تخصصی از سوی این سازمان انجام شده و از سال ۹۶؛ ۴۵ هزار ساعت آموزش برای آنها در نظر گرفته شده بود که در سال ۹۷ این آمار به ۸۵ هزار ساعت رسیده است. به طوری که مرکز آموزش تاکسیرانی بزرگترین و مجهزترین مرکز آموزش تخصصی آموزش در خاورمیانه محسوب می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: راه‌اندازی سامانه‌های مختلف از جمله سامانه نرم‌افزاری در حوزه نظارت و همچنین سرویس مدارس استثنایی از دیگر مواردی بوده است که توسط سازمان تاکسیرانی انجام شده است.

قنادان در ادامه به موضوع بیمه تکمیلی تاکسیرانان اشاره کرد و گفت: علاوه بر افزایش خدمات در این حوزه، سازمان تاکسیرانی خدماتی را نیز در حوزه رفاهی و همچنین توزیع لاستیک تاکسی با نرخ دولتی به تاکسیرانان در دستور کار خود قرار داده و بیش از ۶۰ هزار لاستیک به تاکسیرانان ارائه شده است.

مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران یادآور شد: یکی از مشکلاتی که سازمان تاکسیرانی با آن روبه‌رو است این است که خودروسازان حاضر به نوسازی خودروهای تاکسی نیستند و در این ارتباط ما با در بسته روبه‌رو شده‌ایم که امیدواریم با توجه به حضور شهردار تهران و هیئت دولت رایزنی‌های لازم برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی با حمایت دولت انجام شود.

برچسب ها:

اجتماعی