به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید رسولی صبح امروز در همایش ایمنی در راه آهن با بیان اینکه امیدوارم دستاورد این همایش به ارتقا ایمنی در راهآهن بیانجامد، اظهار داشت: اداره کل ایمنی راهآهن باید برنامه عملی مدونی تهیه کند تا سال بعد که همین همایش در سطح بینالمللی اجرا میشود، بتوانیم از مواهب مقالات و مطالب ارزشمند آن بهرهمند شویم.
وی ادامه داد: ایمنی برند راهآهن و راهآهن کلید واژه توسعه است، بنابراین ایمنی زیربنای توسعه است.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: آمار تلفات و حوادث ریلی در کشور ما رقم بالایی نیست، اما همین تعداد هم زیاد است و باید با استفاده از دانش موجود و آموزش منابع انسانی این آمار کاهش یابد.
وی ادامه داد: برای دستیابی به ایمنی و ارتقاء آن 6 استراتژی را میتوان تعریف کرد که از آن جمله میتوان به هوشمندسازی حمل و نقل، افزایش سهم حمل و نقل ریلی و کاهش سوانح رانندگی، ارتقاء سطح کیفی خدمات حمل و نقل همگانی، تمرکز بر نقش عوامل انسانی در سوانح حمل و نقل و اتخاذ رویکرد پیشگیرانه و فعال در مدیریت ایمنی حمل و نقل اشاره کرد.
رسولی اظهار داشت: کاهش سوانح ناشی از مشکلات فنی و خطای انسانی، شناسایی خطا در سیستم و بهبود آمادگی حمل و نقل در برابر سوانح غیرمترقبه از دستاورد اجرای این موارد است.
وی با اشاره به خسارات سیل اخیر اظهار داشت: حمل و نقل ریلی نشان داد که در برابر حوادث غیرمترقبه نظیر سیل، آسیبپذیری کمتری نسبت به دیگر مدلهای حمل و نقل دارد. خسارات سیل در مدل ریل کوچک بود و این نشان از ثبات و پایداری ریلی دارد.
مدیرعامل راهآهن ادامه داد: در این شرایط بود که ما توانستیم در نوروز 98 با وجود شرایط نامناسب جوی هدف اعلام شده در حوزه مسافری ریلی را به صورت کامل محقق کنیم.
رسولی تاکید کرد: جان باختن 16 هزار نفر سالانه در سوانح رانندگی آمار زیبندهای برای کشور ما نیست و این تلقی خسارت جنگ در جادههای ما را میدهد که باید ا ین تلفات کاهش بیابد.
وی اضافه کرد: سرمایههای ارزشمندی در حوزه ریلی داریم که پیشنهاد دادهام با تشکیل انجمن خبرگان حمل و نقل ریلی از این ظرفیت استفاده شود، این تشکل میتواند ثبت شود و ظرفیت حقوقی بیابد که از قائممقام راهآهن میخواهم مسئولیت آن را به عهده بگیرد و هرچه سریعتر این تشکل تشکیل شود و بخش ایمنی راهآهن در کنار دانشگاه علم و صنعت به کمک راه آهن بیاید.
انتهای پیام/ب