14 تریلی دارو ویژه اربعین به عراق ارسال شد/ استقبال زائران از درمانگاه طب سنتی

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس،  سیدعلی مرعشی در نشست خبری که در ارتباط با خدمات امدادی و درمانی جمعیت هلال‌احمر در اربعین امسال برگزار شد،‌اظهار داشت: مأموریت‌های ما تا پایان سفر ادامه دارد البته بسیاری از تیم‌ها در حال حاضر به کشور بازگشته‌اند.

وی افزود: امسال تفاوت جدی در ارائه خدمات نسبت به سال‌های قبل داشتیم و میزان نیروهای اعزامی،‌آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس نیز بیشتر شده بود همچنین مقدار زیادی از داروهای مورد نیاز اسفندماه سال گذشته تهیه شده بود و یا بعد از موسم حج خریداری کردیم.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به اینکه 14 تریلی دارو ویژه اربعین به عراق ارسال شد، گفت: این داروها از مرز زمینی منتقل و البته تعداد آمبولانس‌ها نیز به 30 مورد و اتوبوس‌آمبولانس‌ها به 8 مورد افزایش یافت که اکثر این خدمات از طریق آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس مربوط به حوادث جاده‌ای بود.

مرعشی با اشاره به اینکه امسال بیش از 2200 نیرو اعم از پزشک، پرستار،‌امدادگر و ... به عراق اعزام شدند،‌گفت: همچنین امسال برای نخستین بار همکاران متخصص طب سنتی با ما همکاری داشته و یک موکب در این زمینه راه‌اندازی شد و خدمات دارویی، درمانی و ماساژ برای زائران مدنظر قرار گرفت.

وی بیان داشت:‌بیش از 13 هزار و 900 خدمت در  ارتباط با طب سنتی به زائران حسینی ارائه شد و یکی از شلوغ‌ترین درمانگاه‌های ما مربوط به طب سنتی بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر اضافه کرد: به طور کلی 40 پایگاه در کربال، نجف،‌کاظمین، کوت، پله و ... داشتیم گفت:‌خدمت‌رسانی امسال بسیار روان‌تر از سال‌های قبل انجام گرفت و دارو هم به حد کافی وجود داشت.

مرعشی از آسیب، بستری و انتقال سریع و انتقال 399 زائر خبر داد و گفت:‌153 مورد از این حادثه‌دیدگان  توسط همکاران ما با آمبولانس و اتوبوس‌آمبولانس به ایران منتقل شدند.

وی گفت: تا روز گذشته یک میلیون خدمت به زائرین ارائه شد که البته این افراد تنها زائران ایرانی نبوده و مربوط به کشورهای مختلف هستند.همچنین 57 مورد فوتی امسال در میان زائران داشتیم که 27 مورد به دلیل تصادفات و صدمات جاده‌ای بود.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر با اشاره به اینکه اغلب پیکرها به کشور منتقل شده است،‌گفت: از دو مورد فوتی یکی در کربلا و دیگری در نجف دفن شده است.

مرعشی گفت: همچنین امسال برای نخستین بار همکاران ما در کنار پزشکان عراقی در بیمارستان‌الحسین خدمات مختلف اعم از جراحی ارائه دادند و البته خدمات ما به طور کلی خالی از اشکال نبود و امیدواریم با آسیب‌شناسی اربعین برای سال آینده مشکلات را مرتفع سازیم.

وی عنوان کرد: در بسیاری از مأموریت‌ها در کنار ما تیمی از وزارت بهداشت وجود داشت و در صورتی که شک به بیماری واگیر خطرناکی بود حتماً گزارش و اقدامات لازم انجام می‌گرفت که خوشبختانه نسبت به حجم زائرین بیماری منتقلی چندانی وجود نداشت.

رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: انتقال مصدومان توسط نیروهای هلال‌احمر انجام می‌گرفت و زائران تحت پوشش بیمه بودند بنابر این،‌این اقدام به صورت رایگان صورت می‌گرفت.

مرعشی در مورد اینکه نسبت به کمبود برخی از داروها همچون آنتی‌بیوتیک و استامینوفن گلایه‌مند بودند گفت:‌خوشبختانه امسال کمبودی در زمینه دارو نداشتیم و برخی از داروهای ما در انبار هلال‌احمر در عراق برای مأموریت‌های بعدی باقی ماند.

انتهای پیام/

 

برچسب ها:

اجتماعی