برترین ها - امین نقی زاده: در بین برنامههای متنوع تلویزیونی؛ هیچ برنامهای مانند Top Gear نبوده و باید قبول کرد که تنها جرمی کلارکسون و یارانش برنامهای بسیار مفید و سطح بالا را در زمینه خودرو و صنایع وابسته به آن اجرا میکردند.
جرمی برجستهترین خودروهای جهان را به چالش کشیده و به این وسیله زمینه را برای سرگرمی و هیجانانگیز شدن ما فراهم میکرد. ولی کلارکسون مدتی است که از برنامه Top Gear جدا شده و با قراردادی به تیم آمازون پیوسته است. او اکنون برنامه گرندتور را تولید کرده و یکبار دیگر توجه بینندگان تلویزیونی را به خود جلب کرده است.
کلارکسون یک روزنامهنگار حرفهای در زمینه خودرو و صنایع مرتبط به آن بوده و با ساخت برنامههایی همچون گرندتور؛ پول زیادی به جیب زده است! حالا سوال این است که چنین شخصیتی که در برنامههای خود از خودروهای متنوع کمپانیهای گوناگون ایراداتِ فراوانی گرفته و گاهی با زبان تیز خود خریداران خودروهای مختلف را به سخره میگیرید؛ با توجه به درآمد بالای خود چه خودروهایی را خریداری کرده و به سراغ کدام یک از برندهای مطرح خودروسازی جهان رفت است؟ نظر او درباره خودروهای مختلف چیست و به کدام یک از خودروها علاقهمند است؟
در این باره باید گفت که با توجه به تست و تجربه رانندگی کلارکسون با خودروهایی متنوع و متفاوت؛ او دست به جیب شده و طیف وسیعی از خودروهای مختلف را خریداری کرده است. او یک مجموعه ویژه و شگفتانگیز داشته و شما از دیدن خودروهای او قطعا حیرتزده خواهید شد. پس اگر میخواهید با سلیقه عجیب و غریب جرمی کلارکسون آشنا شوید؛ بهتر است که با برترینها همراه باشید!
فراری F۳۵۵ GTS جرمی کلارکسون را ناراحت کرد!
همه بینندگان برنامه Top Gear میدانستند که جرمی کلارکسون علاقه فراوانی به برند فراری داشت. او در یکی از برنامههای خود سوار بر فراری F۳۵۵ شد و احساس کرد که زندگی کردن بدون فراری F۳۵۵ بیفایده است!
بنابراین جرمی دست به جیب شد و به سراغ فراری رفت؛ اما مشکل این بود که کلارکسون کمی وسوسه شده و به جای مدل استاندارد F۳۵۵؛ نسخه GTS آن را خریداری کرد. او مجذوب سقف بلند و کشیده مدل GTS شده بود و در پوست خود نمیگنجید. ولی پس از گذشت چند ماه از انتخاب GTS پشیمان شد و فراری را مورد لطف قرار داد! البته او باید از فراری تشکر میکرد؛ زیرا تعداد کمی از مردم جهان توان خریداری خودروهای فراری را داشته و این کمپانی ایتالیایی شانس سواری برروی یک خودروی استثنایی را به جرمی کلارکسون داده بود.
فورد کورتینا ۱۶۰۰E اولین خودروی جرمی کلارکسون!
فورد کورتینا اولین خودرویی بود که جرمی کلارکسون آن را خریداری کرد. او درباره این خودرو گفته است: «همیشه فورد کورتینا را میدیدم و به همین دلیل یکی از آنها را خریداری کردم. آن زمان نمیدانستم که خودروهای دیگری هم وجود دارند! من با کورتینا بزرگ شدم و فقط با آن رفت و آمد میکردم و به نظر من بهتر از کورتینا وجود نداشت. پول کافی نداشتم و در سال ۱۹۷۷ مجبور به خریداری یک فورد کورتینا مدل ۱۹۶۹ شدم. آن زمان همه چیز کورتینا را دوست داشتم و از سواری با آن لذت میبردم».
ولی برای فورد جرمی کلارکسون مشکلاتی ایجاد شد و گیربکس آن به خوبی عمل نکرد. همین موضوع باعث شد که کلارکسون آن را بفروشد؛ ولی او پس از گذشت سالها در یک نمایشگاه خودروهای کلاسیک دست به جیب شده و دوباره به عشق سابقش رسید!
فولکس واگن Scirocco خودروی مورد علاقه کلارکسون قبل از Top Gear
کلارکسون قبل از پخش برنامه Top Gear شهرت چندانی نداشت و به همین خاطر نمیتوانست به رویاهای خود دست پیدا کند. او یک روزنامهنگار حرفهای بود؛ اما دیده نمیشد و درآمد چندانی هم نداشت. این وضعیت زندگی کلارکسون بود و جرمی باید ولخرجیهای خود را کمتر میکرد؛ بنابراین جرمی کلاکسون قبل از آغاز دوران طلایی زندگی خود یک فولکسواگن Scirocco خریداری کرد و علاقه فراوانی به آن داشت. او هرگز خاطرات خود با Scirocco را فراموش نکرده و هنوز هم به آن احترام میگذارد!
او سه دستگاه ولوو XC۹۰ خریداری کرد!
مدتی پیش کلارکسون دیوانه شده بود و اعلام کرد که تمام خودروهای خستهکننده را تحقیر خواهد کرد. او از تلاش خودروسازان برای طراحی یک خودروی زیبا بسیار عصبی بود و اصلا به آنها اهمیتی نمیداد. در این شرایط او ولوو XC۹۰ را بهترین گزینه موجود در بازار دید و اعلام کرد که XC۹۰ یک خودروی خسته کننده نیست و بسیار از آن راضی است! به این ترتیب او سه دستگاه XC۹۰ خریداری کرد و در گاراژ خود قرارداد!
جرمی عاشق ولوو شده بوده و این خودروساز را قابل اعتمادترین برند خودروسازی جهان میدانست. از نظر او XC۹۰ برای یک خانواده بسیار مناسب بوده و عملکرد بهتری نسبت به سایر خودروهای موجود در بازار داشت.
جگوار XJR را به به قیمت ۴۴۰۰ دلار فروخت!
بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که جگوار شایسته اطمینانِ مشتریانش نیست و هنوز فاصله زیادی برای تبدیل شدن به یک خودروساز لوکس و بیهمتا دارد. اما نظر جرمی کلارکسون متفاوت است؛ زیرا او چندین خودرو از مدلهای مختلف جگوار را خریداری کرده و یا در اختیار دارد. یکی از مدلهایی که او خریداری کرده بود؛ جگوار XJR نام داد.
خودروی مذکور پیشرانه V۸ و قدرتمندی داشت و عملکرد آن بسیار قابل قبول بود. ولی جرمی خیلی زود از جگوار XJR خسته شد و تصمیم گرفت که آن را در یک حراجی به فروش برساند. پیشبینی میشد که جگوار XJR جرمی کلارکسون با قیمت بالایی به فروش برسد؛ اما این گونه نشد و یک فرد معمولی با پرداخت ۴۴۰۰ دلار آن را خریداری کرد.
رِلیانت رابین خودروی اختصاصی شرکت کلارکسون و شرکا!
شرکت W. Chump and Sons یک کمپانی فعال در زمینه ساخت برنامههای تلویزیونی است. این شرکت با مشارکت اندی ویلمن، جرمی کلارکسون، ریچارد هاموند و جیمز تاسیس شده و این چهار نفر توانستند که هر ساله سودی نزدیک به ۱۰ میلیون دلار به دست آورند!
کلارکسون که علاقه خاصی به ریاست داشته و برای همه تصمیم میگیرد؛ در اقدامی عجیب خودروهای رِلیانت رابین را به عنوان اتومبیلهای شرکت خود برگزید و همه را شگفتزده کرد. رِلیانت رابین یک خودروی سه چرخ بود که نزدیک به سه دهه و از سال ۱۹۷۳ تا سال ۲۰۰۲ به تولید رسید.
رنجروور بهترین خودروساز جهان از نظر کلارکسون بود!
کلارکسون تقریبا از تمام خودروهای موجود در بازار جهانی به دلیل طراحی و عملکرد ضعیفشان ایراد گرفته و انتقادات فراوانی از آنها کرده است! اما او به یک باره جوگیر شده و در اتفاقی بسیار نادر اعلام که رنجروور را دوست دارد!
او مالک خودروهای مختلفی از برند رنجروور بوده و میگوید که رنجروور بهترین خودروساز جهان است. از نظر او خودروهای فراری، لامبورگینی و بوگاتی او را به اندازه کمپانی رنجروور شگفتزده نکردهاند! کلارکسون معتقد است که رنجروور برای جاده و رانندگی ساخته شده و مدلهای مختلف آن از کابین، پیشرانه و مشخصات قابل توجهی برخوردار هستند!
کلارکسون صاحب فورد GT در انگلستان بود!
در سالهای دور، انزو فراری با تاسیس کمپانی فراری، هنری فورد بزرگ را بسیار نگران کرد و اقدامات فراری باعث شد که هنری فورد به مهندسان خود دستور ساخت خودرویی قدرتمند را بدهد. خودروی مذکور فورد GT۴۰ نام داشت و شباهت آن با محصولات فراری باعث شد که هر دو شرکت یکدیگر را به کپیبرداری و دزدی متهم کنند.
به هر حال امروزه فورد GT یکی از خاصترین خودروهای آمریکایی بوده و تعداد آنها بیشتر از ۵ هزار دستگاه نیست. اکثر صاحبان فورد GT آمریکایی هستند؛ اما کلارکسون علاقه زیادی به فورد GT پیدا کرد و با روابط خود توانست یک دستگاه فورد GT را وارد انگلستان کرده و از رانندگی با آن لذت ببرد. البته فورد GT کلارکسون مشکلاتی داشت که باعث شد او خیلی زود از عشق جدیدش بگذرد و فورد GT را بفروشد! ولی او پیگیر ماجرا بوده و پس از رفع مشکلات فورد GT، یکبار دیگر آن را خریداری کرد!
کلارکسون فورد اسکورت RS را دوست داشت!
کلارکسون کمتر از خودروهای خود صحبت کرده و نام تعداد کمی از آنها را به زبان آورده است. یکی از خودروهای مذکور فورد Escort RS نام دارد که نشان دهنده علاقه فراوان جرمی به کمپانی فورد است!
او از اینکه صاحب یک فورد Escort RS بوده و میتوانست با آن رانندگی کند؛ بسیار خوشحال و خرسند بود.
خودروی مورد علاقه او در سال ۲۰۱۸؛ لامبورگینی هوراکان پرفورمنس!
در یکسال گذشته انتخاب یک خودروی مناسب برای جرمی کلارکسون بسیار سخت بود و او اذعان کرد که هراس فراوانی از انتخاب خودروی مورد نظرِ خود دارد. حق با او بود؛ چون در سالهای اخیر خودروهای بسیار متفاوتی در بازار جهانی عرضه شده و جرمی سخت سردرگم بود.
اما او تصمیم خود را گرفت و اعلام کرد که لامبورگینی هورکان پرفورمنس بهترین خودرو در سال ۲۰۱۸ بوده و او علاقهمند به خریداری آن است! به این ترتیب جرمی حداقل مبلغی بیش از ۲۷۵ هزار دلار پرداخت کرد و یک سوپر اسپرت قدرتمند را خرید! خودروی مذکور دارای یک پیشرانه ۵.۲ لیتری V۱۰ بود و حقیقا باید هم جرمی کلارکسون را مجذوب خود میکرد!
او عاشق فورد اسکورت است!
همانطور که گفته شد؛ جرمی کلارکسون از جوانی عاشق سینه چاک کمپانی فورد و محصولاتش بود. او که مدل کورتینا را تجربه کرده است؛ اکنون عاشق فورد اسکورد جدید شده و از آن دل نمیکند! البته فورد اسکورت جدید جزء خودروهایی است که کمتر میتوان به آن اطمینان کرد و این خودرو کیفیت پایینی دارد.
ولی این چیزها برای کلارکسون اصلا اهمیت ندارد؛ زیرا او از رانندگی با اسکورت لذت برده و آن را خودرویی شگفتانگیز دانسته است! البته میزان شگفتی فورد اسکورت جدید قطعا به اندازه لامبورگینی گالاردو اسپایدر و فراری F۳۵۵ نیست!
لکسوس LFA خودروی مورد علاقه کلارکسون در Top Gear!
صنعت خودروسازی جهان برای کلارکسون احترام زیادی قائل بوده و خیلیها در مورد محصولاتشان به سراغ او رفته و نظراتش را میشنوند. کلارکسون مانند یک متخصص حرفهای بوده و توصیههای فراوانی به کمپانیهای مطرح صنعت خودروسازی جهان کرده است. در یکی از موارد از او سوال شد که کدام خودروی تست شده در برنامه Top Gear نظر او را جلب کرده است. جرمی کلارکسون با زیرکی تمام لکسوس SC ۴۳۰ را بدترین خودروی جهان نامید و گفت که لکسوس LFA بسیار جالب بوده و به آن علاقهمند شده است!
لکسوس LFA از توان یک پیشرانه ۴.۸ لیتری V۱۲ استفاده میکرد و تنها دو سال تولید شد. این کار لکسوس هواداران LFA را بسیار ناراحت کرد؛ ولی کلارکسون قبل از این اتفاق با پرداخت ۳۷۵ هزار دلار صاحب یک لکسوس LFA شد.
مرسدسبنز SL ۵۵ مسئول عشق امروز او به خودروهاست!
باید گفت که عاشقی کلارکسون زمانی شروع شد که او سوار بر مرسدسبنز SL ۵۵ شد! این خودرو به حدی او را مجذوب کرد که هرگاه نام AMG به گوش کلارکسون میرسد؛ او ناخودآگاه یاد خاطراتش با SL ۵۵ میافتد.
مرسدسبنز مذکور از توان یک پیشرانه ۵.۵ لیتری سوپرشارژ V۸ با قدرت ۴۶۹ اسب بخار استفاده میکرد؛ بنابراین کلارکسون به آسانی به سرعت ۲۰۰ مایل در ساعت رسید و نمیتوان از این قابلیت بزرگ چشم پوشی کرد. جرمی حق داشت که عاشق SL ۵۵ شود!
لکسوس SC۴۳۰ بدترین خودروی جهان از نظر کلارکسون!
کلاکسون تقریبا تمام خودروها را تست کرده و او منبع معتبری برای انتخاب بهترین و بدترین خودروهای موجود است.
کلارکسون در یکی از قسمتهای ویژه از برنامه Top Gear به بررسی بدترین خودروهای تاریخ پرداخت و از Buick LeSabre و FSO Polonez صحبت کرد! ولی این پایان ماجرا نبود و در لحظات آخر او بدترین خودروی تاریخ را لکسوس SC۴۳۰ نامید!
مکلارن ۶۷۵LT هدیه آمازون به کلارکسون!
کلارکسون با تولید کنندگان Top Gear درگیر شد و چارهای جز جدایی نداشت؛ بنابراین او پس از جدایی از Top Gear به یک مجری و برنامهساز آزاد تبدیل شد و بلافاصله آمازون برای جلب نظر او اقدام کرد.
او قراردادی محکم را با مسئولان آمازون بست و با اولین حقوق دریافتی خود یک مکلارن ۶۷۵LT خریداری کرد. شرکت کلارکسون هم ۱۰ میلیون دلار سودآوری داشت و همه چیز به نفع آمازون و جرمی بود! در واقع مکلارن ۶۷۵LT را باید هدیه غیر مستقیم آمازون به جرمی کلارکسون دانست. هدیهای که تمام این اتفاقات را رقم زد و امروزه برنامه گرندتور را به یکی از موفقترین برنامههای تلویزیونی در سالهای اخیر تبدیل کرده است.
کلارکسون بیامدبلیو CSL ۳.۰ خرید!
کلارکسون مدل M۲ را تست کرد و یکبار دیگر عاشق شد! او مهندسی آلمان را بابت ساخت خودرویی با این عملکردِ خیرهکننده تحسین کرد و برای ابراز علاقه به کمپانی BMW خودروی CSL ۳.۰ را خرید!
این خودرو بعد از سری E۹ محصولات BMW و در سال ۱۹۷۲ معرفی شده بود و یکی از بهترین خودروهای اروپا برای شرکت در مسابقات رالی است. BMW تنها ۱۲۰۰ دستگاه از خودروی مذکور را به تولید رساند و برای آنها یک پیشرانه ۲۰۰ اسببخاری در نظر گرفته بود.
یکی از خودروهای کلارکسون هوندا CR-X بود!
کلارکسون دوست ندارد که مدت زمان زیادی در پمپ بنزین بماند و یا مبلغ زیادی برای تعمیر خودروهایش پرداخت کند و به همین دلیل امروزه او چند دستگاه ولوو XC۹۰ خریداری کرده است. او خودروی مذکور را قابل اعتماد دانسته و به آن عشق میورزد؛ اما به هوندا CR-X هم توجه داشته و این خودرو را به دلیل مصرف سوخت پایینش بسیار دوست دارد.
هوندا CR-X یک خودروی اسپرت دیفرانسیل جلو بود و کمپانی هوندا از سال ۱۹۸۳ تا سال ۱۹۹۱ آن را به تولید رساند.
کلارکسون رانندگی ویژه برنامه Top Gear!
کلارکسون زمانی که مجری برنامه Top Gear بود؛ میتوانست با چند خودروی تراز اول رانندگی کرده و به بررسی آنها بپردازد. در واقع فقط کلارکسون اجازه داشت که سوار بر فراری ۴۵۸ ایتالیا، لامبورگینی هوراکان پرفورمنس، BMW M۳، بوگاتی ویرون و... شود!
نکته دیگر اینکه او نتوانست بسیاری از خودروهای مد نظرش را به جادههای مختلف برده و مورد تست و ارزیابی قرار دهد؛ زیرا خودروسازان حاضر به انجام چنین کاری نشده و اجازه این کار را به کلارکسون ندادند!