رایزنی تهاتر بدهی هما به ‌فرودگاه‌ ترکیه/پیگیری سوخت‌گیری هواپیماهای ایرانی در ترکیه

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شهرام آدم‌نژاد امروز در حاشیه هشتمین اجلاس مشترک حمل و نقلی ایران و ترکیه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایران و ترکیه از گذشته شرکای قوی در حوزه حمل و نقل بوده‌اند و سال‌ها ارتباط حمل و نقلی و زیرساختی بین دو طرف وجود داشته است.

‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در کمیسیون مشترک حمل و نقل ایران و ترکیه، چندین مورد کلیدی در انواع مدل‌های حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با نگاه مثبت هر دو کشور، عناوینی مطرح شد.

وی افزود: در بخش جاده‌ای کم کردن توقف کامیون‌ها در مرز و تسریع عبور آنها و کاهش صف پشت مرزها، از سوی طرفین در ‌دستور قرار گرفت.

آدم‌نژاد اضافه کرد: در بخش ریلی، بخشنامه‌ای در حوزه بار و مسافر داشتیم و بر احداث مسیر ریلی چشمه ثریا نیز تاکید شد.

‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در بخش هوایی نیز توافقاتی صورت گرفت و مقرر شد محدودیت‌ها با نظر مساعد طرفین رفع شود، به عنوان مثال در مورد محل دفاتر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی در فرودگاه جدید استانبول مسائلی مطرح و مشکلات بررسی شد که قرار شد با نگاه مثبت، بررسی این مشکلات انجام شود.‌

وی اضافه کرد: اینکه تحریم‌ها دلیل بروز چنین مشکلاتی بوده است یا بدهی شرکت‌های هواپیمایی، مشخص نیست، اما ‌به عنوان مثال شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران به فرودگاه‌های ترکیه بدهی دارد و از سوی دیگر‌ هما از برخی شرکت‌های هواپیمایی ترکیه هم طلب دارد که این طلب از بدهی هما نیز بیشتر است؛ در این راستا به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول‌ موانعی رخ داده بود، آنها می‌گفتند نمی‌توانند برای انتقال پول روشی پیدا کنند مشکل دیگر هم‌ چون مجموعه مجزا بود، شرایط ‌سخت‌تر بود.

‌آدم‌نژاد ‌اضافه کرد: مقرر شد همین در قالب همین روشی که‌ داریم به نوعی مدیریت تهاتری کنیم تا طلب‌ها و بدهی‌ها هم پوشانده شود؛ این بدهی‌ها متفاوت است و تقریبا بدهی هما کمتر از طلبش است.

‌وی اضافه کرد: همچنین در مورد ارائه سوخت به هواپیماهای ایرانی در فرودگاه ترکیه مقرر شد دوستان به زودی نظر عملی‌شان را به ایران اعلام کنند.

‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره زندانی بودن تعدادی راننده‌‌ کامیون ترانزیت ایرانی در ترکیه، گفت: به طور دقیق نمی‌دانم چند نفر در این‌باره در ترکیه زندانی هستند‌، اما در این زمینه برای آنکه ساختار کنترل بین همه آنها ایجاد کنیم، موارد را جدی دنبال می‌‌کنیم و یک مورد مهم‌تر در این‌باره هم‌ پیوستن ایران به موافقتنامه اروپایی حمل و نقل کالا (ADR) است.

‌وی اضافه کرد: در رابطه با مرز بازرگان و گوربلاغ هم امروز مذاکراتی بین ایران و ترکیه انجام شد، نبود قرنطینه‌ها در برخی ساعات در این مرزها بررسی شد و در اجلاس هم مواردی در این‌باره مطرح شد و طرفین اعلام کردند، موضوع را با نظر مساعد دنبال کنند.

‌آدم‌نژاد بیان کرد: ما محدودیت تردد در مرزها با ترکیه از نظر تعداد کامیون نداریم، اما تعداد کامیون‌هایی که از ایران به ترکیه می‌روند، بیشتر از تعداد کامیون‌های است که از ترکیه به ایران می‌آیند.

‌معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تفاوت قیمت سوخت در ایران نسبت به ترکیه گفت: ما مخزن کامیون‌ها‌ را در مرزها پلمپ می‌کنیم، اما ترکیه‌ای‌ها ‌به دلیل ارزان‌تر بودن سوخت در ایران، مایل هستند در کشور ما سوخت گیری کنند و ما به تفاوت سوخت را به ما بدهند.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی