به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع امشب گفتگوی ویژه خبری «سه شنبه ۱۰ اردیبهشت ماه» با موضوع بررسی سناریوهای اصلاح قیمت سوخت با حضور میثم پیله فروش کارشناس اقتصادی، محمد جواد ساکت کارشناس انرژی برگزار شد.
در ابتدای برنامه پیله فروش با اشاره به توزیع یارانه پنهان سوخت، اظهار کرد: مبنای محاسبه در یارانه سوخت به طور واقعی مخدوش است و سوالی که مطرح میشود؛ این است که آیا با نرخ ارز ایجاد شده، باید ملت ایران خسارات آن را پرداخت کنند؟
وی با اشاره به اینکه مبنای محاسبه یارانه پنهان مخدوش است،افزود: در حال حاضر آیا مقامات رسمی کشور این نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را به رسمیت میشناسند؟ که قطعا پاسخ همه آنها منفی است، از همین رو میتوان گفت که تقریبا بعد از اجرای قانون هدفمند کردن یارانهها اگر نرخ ارز نیما میماند، ما شاهد افزایش قیمت سوخت نبودیم.
در ادامه محمد جواد ساکت اظهار کرد: طبق مبناهای مختلف محاسباتی از ۹۰۰ تا صد هزار میلیارد تومان در سال نحوه محاسبهی متفاوتی وجود دارد یارانه بنزین در میان ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بر اساس گزارشی از سازمان برنامه و بودجه حدود ۱۲۵ هزار میلیارد تومان است و سهم بسیار زیادی ار میزان ۹۰۰ هزار میلیارد تومان دارد، گر بخواهیم خودمان با نرخ ارز جدید حدود یارانه بنزین را محاسبه کنیم، به طور تقریبی ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در سال میشود و باید دید که این عدد قابل توجه به دست چه کسانی رسیده است؟
وی اضافه کرد: از نظر جمعیتی حدود ۷۰ درصد صاحب خودرو هستند و به طور طبیعی ۳۰ درصد از کشور ازیارانه بنزین بهره چندانی نمیبرند مگر اینکه صرف کرایه حمل و نقل عمومی آنها شود؛ به همین دلیل باید درباره نحوه توزیع یارانه سوخت باید تامل کرد.
ساکت با اشاره به اینکه باید یک بازنگری در قیمت سوخت ایجاد شود، گفت: باید وضعیت حال با وضعیت ایده آل منطبق شود. یکی از آثار وضعیت ایده آل، آزادسازی قیمتها است. ولی چیزی که مشخص است این یارانه سوخت به طور مناسب تنظیم نشده و متاسفانه شاهد نیستیم که به طور عادلانه بین مردم تقسیم شود.
در ادامه تیمور رحمانی اقتصاددان در ارتباطی تلفنی گفت: یارانه قابل توجهی در بسیاری موارد توزیع میشود، اما باید دید که آیا نحوه توزیع هم به طور مناسب است؟ در کشور بین نظام قیمت گذاری و نظام رفاهی اختلال ایجاد شده است؛ به طور مثال برای حمایت از قشر ضعیف جامعه در نظام قیمت گذاری تغییراتی ایجاد میشود و بسیاری از افراد جامعه متوجه نیستند، به این دلیل که اختلال در قیمتها آسیبهای فراوانی را در اقتصاد کشور ایجاد میکند؛ در اقتصاد چیزی به عنوان ثابت نگه داشتن قیمت وجود ندارد و قیمت یک متغییر است و ما نمیتوانیم قیمت نان، ارز و .. را تغییر دهیم.
پیله فروش با اشاره به اینکه قانون هدفمند کردن یارانهها یک منطقی بر نظام قیمت گذاری انرژی کشور حاکم کرد، تصریح کرد: به همین خاطر مقرر بود تا پایان برنامه پنجم توسعه ما به قیمتهای خلیج فارس برسیم و تقریبا رسیدیم، ما سال ۸۶ قانون اصلاح مصرف سوخت را تصویب کردیم و در کنار اصلاح الگوی مصرف که قرار گرفت از سویی مقرر شد که در سال ۸۶ که جایگزینهای مصرف سوخت شخصی به مردم ارائه شود که متاسفانه در این سالهای اخیر هم به این موضوع شاهد کم توجهی بودیم.
وی افزود: ما سال ۱۳۹۰ طبق گزارش پلیس راهور خودروهای سی ان جی ۲.۴ میلیون خودرو گازسوز داشتیم که در سال ۹۶ به ۲.۹ رسیده است به همین دلیل بی توجهی به توسعه سی ان جی وجود داشته است، ما اگر بتوانیم ۱۲ میلیون متر مکعب مصرف سی ان جی را افزایش دهیم بلافاصله شاهد ۱۰ میلیون کاهش مصرف بنزین خواهیم بود.
پیله فروش با بیان اینکه در حال حاضر گازسوز کردن ۳ میلیون وسیله نقلیه منجر به کاهش ۱۵ میلیون لیتری بنزین در روز میشود، یادآور شد: از طرفی ما منابع بسیاری در گاز ال پی جی داریم و از لحاظ فنی نزدیکترین سوخت به بنزین این گاز مایع است که باید سیاستهایی در این رابطه تبیین شود که در نتیجه شاهد کاهش مصرف بنزین باشیم.
ساکت ادامه داد: آمار مصرف بنزین در سال ۸۵ به ۷۳ میلیون لیتر در روز رسید و سیاستهایی همانند ایجاد کارت سوخت، سهمیه بندی و هدفمند کردن یارانهها را شاهد بودیم که باعث کاهش مصرف بنزین شد؛ از سال ۹۵ به بعد شاهد رشد ۱۰ درصدی مصرف بنزین هستیم و در مقابل باید شاهد مصرف زیاد بنرین با آمدن خودروها جدید باشیم.
در حال تکمیل ...