بی هویتی مشتری در شیپور و دیوار فرصتی برای سواستفاده دلالان

filemanager/6/varzeshi/3333_1
عدم مشخص بودن هویت مشتری در فضاهایی همچون شیپور و دیوار باعث رشد دلالان در این فضاها شده است. آنها با ورود هماهنگ در بازار خودروی دست دوم قیمت‌ها را به نفع خود بالا پایین می‌کنند.

با توجه به اینکه گزارش‌های زیادی از سوءاستفاده دلالان در فضاهایی چون «شیپور» و «دیوار» برای افزایش قیمت خودروها منتشر شده است، اما مدیران و مسئولان شیپور و دیوار هیچ اقدامی برای تایید هویت کاربر و دریافت مشخصات حقیقی او نمی‌کنند.
براساس شنیده‌ها چندین گروه تلگرامی مختلف برای هماهنگی جهت دست‌کاری قیمت خودرو وجود دارد. معمولاً هر کدام از این گروه‌ها به شکل متمرکز روی یک خودروی نسبتاً کم‌یاب و یا محصولات یک گروه خودروسازی غیر ایرانی فعالیت می‌کنند.
به عنوان نمونه نیمی از اعضای فعال گروه (حدود 400 نفر) که مخصوص ماشین (jac) است بعد از نظرخواهی در گروه برای قیمت مشغول به کار می‌شوند و آگهی‌هایی با قیمت جدید را در سایت‌های دیوار، شیپور و باما قرار می‌دهند.
آنها برای اینکه قیمت جدید تبدیل به یک قیمت نرمال شود، نه تنها در نقش فروشنده، بلکه در نقش خریدار هم ظاهر می‌شوند و عده‌ای وظیفه دارند تا به عنوان خریدار هم آگهی ثبت کنند.
اگر تصمیم بر این شد که قیمت جدید 350 میلیون تومان برای خودروی خاص باشد، پس آگهی‌های ثبت شده به عنوان خریدار هم حدود 330 میلیون تومان هستند و با این قیمت درخواست خرید خودرو را انجام می‌دهند.
چه کسی در این باره مسئولیت دارد؟
در نگاه اول می‌توان گفت که قبلاً هم همین هماهنگی‌ها در جامعه‌ وجود داشت. اما در ابعاد کوچک‌تر.
برای مثال چندان هم بر کسی پوشیده نیست که معمولاً نمایشگاه‌های خودروی یک منطقه با هم هماهنگ هستند. اما در هر صورت، آیا پلتفرم‌ها و سایت‌های آگهی آنلاین باید با توجه به همین مسائل و سرعتی که فضای مجازی به این هماهنگی‌ها داده است، اقدامی انجام دهند یا خیر؟
شهرام شاهکار، مدیرعامل بخش خودرو در «دیوار» در گفت‌وگو با دیجیاتو تصریح کرده است که این پلتفرم مداخله‌ای در چرخه قیمت‌گذاری ندارد، چرا که اساساً قدرت کنترل قیمت در اختیار صنف خودرو هم نیست.
وی در ادامه خاطرنشان کرد که قیمت واقعی معاملات هرکالایی به‌ویژه در بازار دست‌دوم، تابعی از عرضه و تقاضا است که دیوار در حال حاضر به عنوان ارائه‌دهنده خدمات میزبانی محتوا، عملا نقش و مداخله‌ای در چرخه قیمت‌گذاری ندارد، کما اینکه مکانیزم‌های کنترل قیمت خودرو در اختیار صنف مربوطه‌اش هم نیست. دیوار در عین حال از اینکه بتواند با استفاده از اطلاعات معاملات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به ایجاد شفافیت و ساماندهی بازار خودرو کمک کند، به شدت استقبال می‌کند.
درهمین حال رضا اربابیان، مدیرعامل «شیپور» با بیان اینکه از وجود این مشکل آگاه است تاکید که ما (شیپور) نیز علاقه دارد تا این اقدامات را ریشه‌کن کند، هرچند که هنوز این پلتفرم، به گفته مدیرعاملش، به یک جمع‌بندی نهایی برای مقابله با روش دلال‌های بازار خودرو نرسیده است.
به نظر می‌رسد، دیوار و شیپور به دلیل اینکه میزبان اصلی فروش محصولات دسته دوم در کشور هستند و بازار هدف فعالان در این رابطه به حساب می‌آیند باید فکری اساسی در این رابطه کنند. انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند دست دلالان فعال در این فضا را کوتاه کند و مردم را به قیمت واقعی نزدیک تر کند.
چند سند از فعالیت دلالان در گروه های تلگرامی:





برچسب ها:

اجتماعی