رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با بیان این که از ۱۱۰۰ مرکز علمی کاربردی، اکنون تنها ۶۰۰ مرکز فعال است، گفت: فعالیت ۳۶۰ مرکز بر اساس مصوبه شورای عالی اداری متوقف شده است و پذیرش دانشجو ندارند.
محمدحسین امید عصر چهارشنبه ١١ اردیبهشت در یک کنفرانس خبری با اشاره به طرح آمایش سرزمینی در وزارت علوم بیان کرد: منظور از آمایش، کاهش مراکز نیست بلکه تحقق نیازهای آموزش عالی در هر منطقه متناسب با شرایط آن است.
وی افزود: به دنبال برنامههای توسعهای متناسب با نیاز استانها با کمک استانداریها در قالب برنامههای ۵، ۱۰ و ۲۰ ساله هستیم.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به ساماندهی مراکزی که فاقد حداقلهای کیفی بودند هم اشاره و بیان کرد: این مراکز توجیهی برای فعالیت نداشتند که تعطیل شدند اما در ارتباط با طرح آمایش هیچ مرکزی تعطیل نشده است.
امید با اشاره به این که آموزشهای مهارتی در اولویت قرار دارد، اضافه کرد: این دانشگاه متولی آموزشهای خاص است و فارغالتحصیلانی تربیت میکند که متخصص در یک فن یا حرفه خاص باشند. دانشجویانی که مهارت خاص میبینند از شانس بیشتری برای اشتغال برخوردارند. در کلان موضوع نیز دانشآموختگان ما اشتغال پذیری بالاتری دارند.
به گفته رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور، طبق آخرین آمار بیش از ۴۰ درصد دانشجویان دانشگاه جامع که شاغل هستند، در زمینه تحصیل خود مشغول هستند.
امید در بخشی از سخنانش به وجود صندلی خالی در برخی از واحدها و مراکز دانشگاه علمی کابردی اشاره و عنوان کرد: در گذشته بر توسعه کمی تمرکز کرده بودیم و این امر موجب افزایش صندلی خالی بیشتر شد. در ماه سال گذشته حدود یکمیلیون ظرفیت داشتیم اما در سال تحصیلی جاری این نسبت اصلاح شده است.
وی افزود: در سال ۹۷ با کاهش شدید مواجه شدیم به دلیل این که نظام جدید آموزش و پرورش خروجی نداشت اما امسال با توجه به دانشآموختگان هنرستانی میتوان امیدوار بود که میزان استقبال بیشتر شود.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در خصوص دانشکده خبر نیز گفت: راهکاری ارائه کردیم تا راه حل مشخصی دهند. به دلیل این که موضوع خبر موضوع مهمی است و سعی ما این است که این مراکز تعطیل نشوند.
امید با بیان این که از سال ۹۴ تاکنون شاهد کاهش یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری دانشجو داشتیم، گفت: ساماندهی دانشجویان اولویت وزارت علوم است و مأموریت گرایی و طرح آمایش نیز جزو تغییرات بنیانی در وزارت علوم محسوب میشود؛ اتفاقی که سالها پیش در دانشگاه جامع علمی کاربردی افتاده است.
وی همچنین در خصوص همایش رؤسای دانشگاههای جامع علمی کاربردی به میزبانی شیراز نیز گفت: این همایش با بهترین صورت ممکن در این کلانشهر برگزار شد. در این همایش ۲ موضوع مهم در دستور کار داریم، یکی بحث مأموریت گرایی و اجرای خوشههای شغلی و دیگری بحث سطحبندی مراکز علمی کاربردی.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور به راه اندازی مرکز کارنو در شیراز هم اشاره و در این باره گفت: این مرکز محلی است برای ایدههایی که میتواند کارآفرین باشد و در پی آن یک بانک ایده شکل خواهد گرفت و ایدههای برتر شناسایی میشود و با مشاورههای مجانی حقوقی و فنی به ایده پردازان، کمک میشود. هدف نهایی از این طرح خلق ثروت و ایجاد شغل است. در گذشته مجوز تدریس به بیش از ٥٠ هزار مدرس برای تدریس در این دانشگاه داده شده بود، در حالی که مراحل ارزیابی را طی نکرده بودند. از سال ٩٥ آئیننامهای در این باره ویژه مدرسان دانشگاه به تصویب شورای عالی رسید.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور همچنین با بیان این که مدرسین جدید دانشگاه همه باید فرایند جذب را طی کنند، افزود: در یک سال و نیم اخیر مدرسان قبلی را هم مورد ارزیابی قرار دادیم که ارزیابی در اغلب استانها به پایان رسیده است.
امید با بیان این که اگر مدرسی شرایط حداقلی را نداشته باشد، از گردونه تدریس در دانشگاه خارج خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای مهر ٩٨ صرفاً مدرسینی در کلاسها تدریس خواهند کرد که از این فرآیند عبور کرده باشند و تاییدیه هیأت جذب را داشته باشند.
وی سابقه تحصیلی و تجربه مهارتی را از مؤلفههای مهم جذب مدرسین جدید در دانشگاه علمی کاربردی کشور عنوان و با بیان این که حداقل مدرک تحصیلی فوق لیسانس و حداقل سن ۲۸ سال است، اضافه کرد: هر سال یک یا دو نوبت فراخوان جذب مدرس را اعلام میکنیم و امسال هم شهریورماه این اقدام انجام خواهد شد.
امید گفت: البته این به آن معنا نیست که از سایر سطوح تحصیلی مدرسی را جذب نمیکنیم، دانشگاه علمی - کاربردی با توجه به هدف خود، مدرسانی را که دارای سابقه شغلی و مهارتی باشند، حتی با مدرک دیپلم هم جذب میکند، زیرا در بسیاری از رشتههای مهارتی، افراد توانمندی برای تدریس هستند که امکان دارد مدرک تحصیلی لازم را نداشته باشند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: در سال ٩٥ به ٩ هزار مدرس نیاز داشتیم که هشت هزار نفر از آنها از میان ٤٦ هزار متقاضی انتخاب شدند. در سال ٩٧ نیز کمتر از سه هزار تقاضا داشتیم که همچنان در دست بررسی است.
وی همچنین مهمترین راه حل رفع بیکاری کشور را آموزشهای مهارتی ذکر و خاطرنشان کرد: در این دانشگاه و مرکز آموزش فنی و حرفهای ظرفیت لازم برای آموزش دورههای مهارتی تا ٥٠ درصد هم ایجاد شده است.
امید تاکید کرد که مردم باید به سمت آموزشهای مهارتی بروند؛ چرا که تمرکز بر این مهم اشتغال پذیری بالایی دارد.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی از رسانهها درخواست کرد که در مسیر فرهنگسازی برای ایجاد تمایل در ورود به رشتههای مهارتی، فعالتر از گذشته تلاش کنند.