قیمتها در بازار خودرو سرسامآور شده و روزی نیست که قیمت آن افزایش نداشته باشد؛ آن هم افزایشی از جنش نجومی، به گونهای که افزایشها دیگر صدهزار تومان و دویست هزار تومان نیست، و به میلیونها تومان رسیده است؛ برای نمونه، تنها در یک هفته، قیمت پژو پرشیا مدل ۹۸، از ۱۴۰ میلیون تومان به ۱۶۰ میلیون تومان رسیده است.
به گزارش «تابناک»؛ البته افزایش قیمت در دیگر خودروها به ویژه خودروهای خارجی از این فرمول تبعیت نمیکند و تغییر قیمتها بسیار بالاتر از این میزان است. اما نکته قابل تأمل در این میان اینکه خودروسازیها همچنان سیاست عرضه قطره چکانی خود را حفظ کرده و با تزریق آهسته خودرو (برخی موارد تا پنج خودرو در ماه) بازار را تشنه نگاه داشته اند؛ فرمولی که قرار بود نجات دهنده بازار خودرو باشد، بلای جان مردم شده و قیمتها به دنبال افزایش قیمت خودرو، مدام در حال تغییر است.
بنا بر این گزارش، سایر بازارها نیز تحت تأثیر همین بازار، اوضاع آشفتهای دارند و این در حالی است که تا کنون نه تنها هیچ یک از وعدههای وزیر صنعت تحقق نیافته و اوضاع بهتر نشده، بلکه هر روز بدتر هم میشود.
نمایندگان مجلس که روزگاری سنگ حمایت از یار سابق خود را به سینه میزدند و به رحمانی چشم بسته رأی می دادند، امروز از دور خوردن مجلس توسط خودروسازیها سخن به میان می آورند؛ برخی صحبت از استیضاح وزیر میکنند و برخی دیگر با سؤال از وزیر، خواستار پاسخگویی به نمایندگان شده اند، ولی هنوز هیچ نتیجهای عاید مردم نشده است.
حسینعلی حاجی دلیگانی در گفتوگو با تابناک در این باره اظهار داشت: متأسفانه وضعیت بازارها خیلی خوب نیست و مردم از وضعیت کنونی بسیار در تنگنا هستند و تا کنون هم وزارت صنعت و معدن نتوانسته موفقیتی داشته باشد و کار وزیر به هیچ عنوان قابل قبول مجلس نیست. وی نه بازار خودرو را توانسته سر و سامان بدهد و نه ستاد تنظیم را تنظیم کند، حال آنکه خود ستاد تنظیم بازار، الان تنظیم نیست؛ بنابراین، ما هر روز شاهد افزایش قیمتها در بازار هستیم و میبینیم که قیمت ها بی رویه افزایش پیدا میکند و این افزایشها در بازارهای دیگر هم تأثیر میگذارد و متأسفانه بازار را به هم میریزد.
بیشتر بدانید
- حسینعلی حاجی دلیگانی کیست؟
وی گفت: بسیاری از کالاهای ما وارداتی است و نیاز به ارز دارد و با توجه به اینکه بی ثباتی زیادی در بازار ارز وجود دارد، همین باعث شده تا بازارهای دیگر نیز به هم بریزد؛ اما مشکل کنونی این است که بسیاری از کالاهای داخلی ما مثل خرما، پیاز یا سیب زمینی هم افزایش بی رویه دارند. این نشان میدهد که کسی نیست اینها را تنظیم کند.
کسی نمیداند چه چیزی باید وارد، چه چیزی صادر و چه مقدار باید وارد و چه مقدار صادر شود. خلاصه آنکه بازار رها شده و در آن افراط و تفریط میشود.
این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: به نظر من، نمره رضا رحمانی در وزارت صنعت، از ۲۰، عدد ۷ هم نیست. بازار خودرو را نگاه کنید؛ از یک طرف قیمت خودرو چندین برابر شده و از سوی دیگر، رانتهایی در خرید قطعات انجام میشود و کسانی که میلیاردها تومان برای ساخت قطعات سرمایه گذاری کرده اند، از میدان به در میشوند. از طرف دیگر، قیمت قطعات متناسب با قیمت خودروها نیست. خودرو با قیمت نجومی به مردم فروخته میشود، ولی خودروسازیها قطعات را با نازلترین قیمت خریداری میکنند و همین باعث شده تا همین قطعه سازان نیم بند هم ورشکست شوند. هم اکنون بسیاری از قطعه سازان مجبور به کاهش نیروی کار شده و کارگران خود را اخراج کرده اند.
وی در پایان افزود: از سوی دیگر یکباره خبر میرسد، ۱۲۰ تن سنگ پا وارد کشور شده که البته من در این باره از وزیر سؤال کرده ام و باید در مجلس پاسخگو باشد. کمیسیون صنعت هم باید در این مقوله بهتر عمل کند و ملاحظه همکار بودن و این مسائل را کنار بگذارد و به مسائل با دقت ورود کند.