ارزش آزادراه اصفهان-شیراز ۴هزار میلیارد تومان/تکمیل پروژه در سال ۹۹ ‌

خیرالله خادمی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره پیشرفت پروژه آزادراه اصفهان-شیراز به عنوان یکی از کریدورهای ترانزیتی شرق-غرب کشور اظهار داشت‌: آزادراه اصفهان به شیراز که بخش اعظم آن در استان فارس است، ‌یکی از طولانی‌ترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود؛ ‌در این پنج سال اخیر اقدامات گسترده‌ای در پروژه انجام شده است، پروژه بسیار بزرگ است و ابعاد مختلفی دارد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: این آزادراه به طول ۳۳۸ کیلومتر زمان سفر را نسبت به مسیر فعلی حدود ۲ ساعت کاهش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه آزادراه اصفهان-شیراز پیشرفت مناسبی دارد، اضافه کرد:  تاکنون یک‌هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان توسط دولت و سرمایه‌گذار خصوصی در این پروژه هزینه شده است، اما‌ ارزش امروز پروژه تا ۴ هزار میلیارد تومان هم برآورد می‌شود.

خادمی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در این پروژه به صورت ۵۰ درصد دولت و ۵۰ درصد سرمایه‌گذار است، اضافه کرد: در حال حاضر ۱۷۸ جبهه کاری در پروژه داریم، ضمن آنکه حدود ۲هزار دستگاه ادوات و ماشین‌آلات راهسازی، پنج دستگاه کارخانه تولید آسفالت، ۱۳ دستگاه ماشین سنگ‌شکن و تولید مصالح و بیش از یک‌هزار نفر در این پروژه فعال هستند.

وی پیشرفت فیزیکی آزادراه اصفهان-شیراز را ۷۱ درصد اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر ‌زیرسازی‌ پروژه پیشرفت ۹۰ درصدی دارد و در بخش روسازی، پروژه حدود ۴۵ درصد پیشرفت فیزیک دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اجرای روسازی بتونی در آزادراه اصفهان-شیراز را ویژه دانست و گفت: این پروژه‌ اولین آزادراه کشور است که روسازی بتونی می‌شود، ‌‌در ۵۴ کیلومتر از این پروژه ‌حدفاصل ایزدخواست تا آباده روسازی بتنی اجرا‌ می‌شود که ۱۶ کیلومتر آن به پایان رسیده است، همچنین آسفالت‌ریزی نیز در ۳۵ کیلومتر از پروژه تکمیل شده است. 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با تأکید بر اینکه تلاش می‌کنیم، امسال و سال آینده پس از تأمین اعتبار مناسب، این پروژه به سرعت تکمیل شود، گفت: ‌در صورت تأمین اعتبار مناسب از سوی دو طرف (دولت و سرمایه‌گذار) در سال جاری و سال آینده، این پروژه سال ۹۹ تکمیل می‌شود، البته ‌یکی از موضوعات قابل توجه همین سرمایه‌گذاری بخش خصوصی (شریک ۵۰ درصدی دولت) در آزادراه است، به هر حال بخش خصوصی هم باید سرمایه خود را بیاورد، تا پروژه تکمیل شود.

‌به گزارش فارس حدود ۸۴۳ هزار مکعب بتن ابنیه فنی، احداث بیش از ۵۷۱ پل زیر ۱۰ متر و ۴۶ پل بزرگ، ۲۸۹ هزار متر مربع روسازی بتنی و ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار تن مصالح سنگی، از ویژگی‌های فعلی پروژه آزادراه اصفهان-شیراز است.

‌صرفه‌جویی بیش از ۱۲۰۰ میلیارد ریالی با کاهش مصرف سوخت، کاهش استهلاک خودروها، کاهش تولید آلاینده‌های زیست‌محیطی و کاهش سوانح رانندگی از ویژگی‌ها و مزایای تکمیل این مسیر آزادراهی است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی