به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در بازدید از دانشگاه امام صادق(ع) که صبح امروز برگزار شد، گفت: باید یکی از دغدغههای دانشگاههای ما این باشد که بتوانند به عنوان یک دانشگاه مطرح نهتنها در دنیا بلکه در جهان اسلام معرفی شوند.
وی افزود: یکی از مشکلاتی ما امروز در مراکز آموزشی و دانشگاهها با آن روبرو هستیم مقوله شیوه آموزش است به طوری که از ۵۰ سال قبل تاکنون روش آموزش سنتی بوده و نتایج قابل توجهی به دست نیامده است که در این رابطه باید یک تحول جهادی در شیوه آموزش دانشگاهها انجام بگیرد.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: آنچه دانشگاه امام صادق(ع) را از دیگر دانشگاهها متمایز میکند مأموریتگرا بودن آن است؛ چراکه نظام و تعاملی که در بین اعضای هیات علمی و اساتید و دانشجویان وجود دارد، از اهمیت به سزایی برخوردار بوده و از نگاه ما یک ارزش مهم تلقی میشود.
شریعتی نیاسر خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات ما در نظام آموزشی کشور این است که همه دانشگاهها فکر میکنند باید به تمامی نیازهای جامعه پاسخ دهند.، در این رابطه باید بگویم برخی از دانشگاهها با راهاندازی بیمارستان، مدرسه و مراکز اینچنینی از رسالت اصلیشان خارج شده و خود را وارد همه مقولات اجتماعی میکنند که به عقیده من یک دانشگاه به معنای واقعی نیاز به این همه گسترش فعالیت ندارد. از طرف دیگر بعضی دیگر از دانشگاههای دولتی ما این ذهنیت را دارند که حتما باید یک دانشگاه جامع شوند. این درحالی است که هنوز نتوانستهاند تعداد مناسبی اعضای هیات علمی جذب کرده و فعالیتهای معمول خود را به خوبی انجام دهند.
وی ادامه داد: یکی از ویژگیهای دانشگاه امام صادق(ع) مأموریتگرا بودن آن است که خودش را در مدار حرکت قرار داده که این موضوع یک امتیاز است، به طور مثال شاخص نسبت دانشجو به هیات علمی، سرانه دانشجویی، فضای دانشگاه و شیوه تعامل استاد با دانشجو مقولههایی است که کمتر در دانشگاههای دیگر دیده میشود. درواقع باید به این نکته اشاره کنم که ساختار و ساختمان و طراحی این دانشگاه همانند شعبهای از دانشگاه هاروارد است که در این رابطه باید دانشگاههای ما برای رسیدن به یک دانشگاه خوب، حرف برای گفتن داشته باشند و در جهتگیری درستی در رسیدن به یک فضای آموزشی عالی تلاش کنند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه شیوه آموزشی که امروزه در بعضی از دانشگاهها همچنان وجود دارد غیر کاربردی و منسوخ شده است، اظهار داشت: باید همه دانشگاهها شیوه و مسیر آموزشی که از نسلهای قدیم به نسل جدید رسیده است را تغییر داده و با بهروزشدن اطلاعات، نحوه آموزش خود را نوآور کنند.
شریعتی نیاسر تصریح کرد: یکی از مقولههای مهم در فعالیتهای دانشگاهی جامعه فکری و نگاه تعاملی است که بین انسان و مدیریت وجود دارد. به طور مثال از دانشگاه امام صادق(ع) اینکه بعضی از حوزهها در یک دانشکده تعریف شده است، اتفاق قابل تامل بوده و مسیر روشنی را نشان میدهد. البته باید بگویم این کار نه فقط به خاطر نگاه اقتصادی بوده، بلکه باید به طور کلی از نگاه جزیرهای نگاه بپرهیزیم.
وی ادامه داد: رشتههای تحصیلی در دانشگاهها از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ چراکه باید در حوزه بین رشتهای همه دانشگاهها فعالیت کنند، زیرا در حال حاضر دنیا به سمت حوزههای بینرشتهای در حال حرکت است، ما باید جهتگیری آموزشی خود را برخلاف چند سال اخیر از شکل تکبعدی به حوزههای بینرشتهای تغییر دهیم.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه علوم انسانی در دانشگاه امام صادق(ع) تقویت شده است، خاطرنشان کرد: در ۴ سال اخیر بیش از ۷۰ واحد درسی بینرشتهای جواز صادر کردهایم که امیدواریم با این کار در آیندهای نه چندان دور شاهد نتایج خوبی باشیم. از طرفی باید بگویم طبق جمله معروف امام خمینی(ره) که می فرمودند؛ دانشگاه کارخانه آدمسازی است، اکنون باید بگوییم محصول دانشگاه جوانان هستند که باید پیگیری شود که بعد از فارغالتحصیل شدن، آنها در کجای این کشور مورد استفاده قرار میگیرند.
شریعتی نیاسر افزود: دانشگاهها باید به مقوله فرار مغزها اهمیت بدهند، زیرا محصول دانشگاهها در کشورهای دیگر جذب میشوند که برای برونرفت از این معضل باید به مقوله مدیرپروری که یکی از نیازهای آموزش عالی است پرداخته و فکر شود. این درحالی است که باید تحقیق شود در ۴۰ سال گذشته چند درصد از مدیران ارشد کشور فارغالتحصیلان دانشگاههای خوب هستند که با به دست آمدن نتیجه آن خواهیم فهمید که چقدر در فعالیتهای آموزشی و جذب دانشجو موفق بودهایم.
وی ادامه داد: مقوله مهارتافزایی امروزه بسیار قابل تامل بوده و باید دانشگاههای ما به این سمت حرکت کنند. درواقع باید فارغالتحصیلان دانشگاهی ما دارای مهارت بوده تا بتوانند دردی از جامعه را برطرف کنند. این موضوع که دانشجوی ما در کنکور رتبه خوبی بگیرد، به تنهایی کافی نیست؛ چراکه باید دانشجو بتواند خود را مطرح کند و بتواند چالشهای جامعه را شناسایی کند.
معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه ما دارای جامعه بسیار حساس و مهمی هستیم، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلات اخیر جامعه ما همین موضوع مهارت است که امروز جوانان دانشگاهی ما باید بیاموزند در محیط پرچالش و یا شرایط کمبود مالی چگونه تدبیر کنند. در این رابطه باید بگویم دانشگاه امام صادق(ع) میتواند موفقتر عمل کند، زیرا اشتغال جوانان با کیفیت آموزش ارتباط مستقیم دارد. به طور مثال دانشگاه فرهنگیان بهترین رتبههای کنکور را جذب میکند که همین کار این دانشگاه و دیگر دانشگاههای غیرانتفاعی کار خوبی است؛ چراکه جوانان علاقمند میشوند و با استفاده از ظرفیتی که دانشگاه برایشان ایجاد میکند بتوانند پس از فارغالتحصیلی در جامعه نقش مطلوبی را ایفا کند.
وی در پایان گفت: یکی از وظایف دانشگاههای ما این است که جاذبههای مثبت را برای جوانان پررنگ کنند و همچنین با ایجاد فضای بانشاط آنها را برای پرورش ایدههایشان در مسیر واقعی قرار دهند.
انتهای پیام/