به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از وزارت علوم، محمد هادی عسکری مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در نشست مدیران و کارشناسان دفاتر سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها گفت: دانشگاه باید چارچوب های علمی را با هدف رفع چالش ها و بحران ها با حوزه سیاستگذاری پیوند دهد و بستری عقلانی برای حل مشکلات عمومی جامعه خلق کند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه دانشگاه همواره پیشران فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی بوده است، اظهار داشت: اوج این پیوند و یگانگی نهاد دانشگاه با جامعه را میتوان در فرآیند و رخداد انقلاب اسلامی نظاره کرد. چنان که با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و با تاکید بر ماهیت انقلاب، دانشگاهها و مراکز آموزشی در کانون توجه قرار گرفتند.
وی افزود: با آغاز جنگ تحمیلی و تجاوز عراق به ایران اسلامی، دانشگاهها که نقش عمدهای در پیروزی انقلاب اسلامی ایفا کرده بودند، به واسطه برخورداری از برترین منابع انسانی، از قابلیت بسیاری برای تأمین نیروی انسانی و مدیریت جنگ برخوردار و توانستند فضایی اجتماعی خلق کنند که در آن فضا، تحمل شرایط سخت دوران دفاع مقدس برای آحاد جامعه آسانتر و باعث افزایش انسجام اجتماعی و ارتقای روحیه ملی گردد.
عسکری با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها عمدتاً به وسیله انجمنهای اسلامی دانشجویان انجام میگرفت خاطر نشان کرد: ایران در دهه ۱۳۷۰ شاهد تحول در حوزه توسعه اعم از فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن بود و با استقرار دولت جدید در خرداد ۱۳۷۶ تعاملی میان درخواستهای مکرر دانشجویان برای مشارکت در برنامههای فرهنگی دانشگاهها و مدیران دولتی به عمل آمد و ایدههایی برای مدیریت فرهنگی دانشگاهها فراهم آورد که راهاندازی کانونهای فرهنگی و هنری در سال ۱۳۷۷، نشریات دانشجویی، انجمنهای علمی دانشجویی و شوراهای صنفی در سال ۱۳۷۸ ملموسترین وجه این دوره از مدیریت فرهنگی بود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بر نقش کانون های فرهنگی و اجتماعی در تقویت صور سرمایههای انسانی و پاسخگویی به اوقات فراغت، تقویت فضای شادی و نشاط، بازخوانی و ارائه روزآمد مواریث مذهبی، فرهنگی و تقویت حافظه تاریخی دانشگاه تاکید کرد انجمنهای علمی دانشجویی در زمینه ایجاد ارتباط و پیوستگی بین دانشجویان و دانش آموختگان و استادان و ارتقای سطح علمی دانشجویان، شناسایی فرصتهای شغلی، بهبود مهارتها و توسعه فردی و حرفهای دانشجویان و ارتقای تفکر انتقادی به ویژه در تقویت روحیه همکاری و کارگروهی نقش ویژه ای ایفا نمودند.
عسکری از نشریات دانشجویی به عنوان عامل مهم در بارور کردن عرصه تفکر و طرح مسائل و موضوعات روز در فضای دانشگاه یاد کرد و افزود: نشریات دانشجویی ویترین اندیشه دانشجویی دانشگاه بوده و محلی برای پیشبرد اهداف فرهنگی و درونی سازی فرهنگ گفت و گو در دانشگاه هستند.
وی عرصههای فعالیت فرهنگی را به مثابه بازوی اجرایی نهاد دانشگاه برای تربیت انسانهایی فرهیخته دانست و افزود: فرض بدیهی نسل چهارم دانشگاه این است که دانشگاه باید جایی برای پرورش آگاهی سیاسی و اجتماعی و پذیرش مسئولیت در برابر محیط پیرامونی باشد.
عسکری با اشاره به اینکه دانشگاه ها به مثابه نهادی برای کشف و تعمیق دانش است، گفت: دانشگا ه ها نقش مهمی در فرآیند سیاست گذاری و تحلیل تصمیمات دولت ها دارند و در جهان امروز مدیریت مبتنی بر دانایی و ایجاد ارتباطات شبکه محور میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان دانش، از بنیان های توسعه در هر کشوری است. در فضای جدید دانشگاه نیازمند سیاستگذاران و کارگزاران موثری است که توان فاصله گرفتن از مجموعه فعالیت های روزمره و تعمیق در فرآیندها و چهارچوب ها را داشته و مجهز به توان تخصصی جهت تعیین خط مشی ها و باید ها و نباید ها باشند.
وی همچنین به عوامل ناکامی سیاست گذاری و برنامه ریزی فرهنگی اشاره کرد و افزود: مشکلات مدیریت، تشخیص و اولویت دادن به چالش ها، واکنش ناهمگون دانشگاه ها به پروژه مدیریت فرهنگی، کاهش اعتماد اجتماعی، فقدان کارشناس خبره فرهنگی، فقدان آموزش، عدم تخصیص مکفی و به موقع بودجه به فعالیت های فرهنگی و مشکلات آیین نامه ها از این دسته عوامل هستند.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: بدون تردید سیستم فاقد کارشناس و آموزش از توان نرمافزاری کافی برای مدیریت موقعیتها، خلق فرصتها و مقابله با تهدیدها و سایر اقدامات ضروری دیگر برخوردار نخواهد بود.براین اساس ضروری است تا معاونت های فرهنگی واجتماعی به مثابه یک سازمان یاددهنده و یادگیرنده عمل نمایند ودرشرایطی که بیش از هرزمان دیگری فرهنگ با فناوری پیوند خورده است، با ایجاد فرصت آموختن برای عناصر و کنش گران این حوزه در توانمند سازی ایشان نقش ایفا نمایند.
وی بر ضرورت اصلاح و تدوین آییننامههای جدید با توجه به سرعت پر شتاب تحولات در جامعه و دانشگاه از جمله بروز و ظهور شبکههای اجتماعی تاکید کرد.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: در شرایط کنونی به دلیل تحولاتی که در محیط پیرامون دانشگاه در حال وقوع است از نهاد دانشگاه انتظار میرود تا در آموزش اخلاقی جامعه مشارکت نموده و به تربیت شهروند مسئول و مشارکتجو بپردازد و درجهت آماده کردن دانشجویان برای مواجهه عقلانی و غلبه بر این چالشها تدابیری اتخاذ نموده ودانش آموختگان خود را فراتر از داشتن یک مدرک تحصیلی صرف توانمند کند.
عسکری در ادامه با اشاره به ویژگی های زیست دانشجویی خاطر نشان کرد: دانشگاه امتداد یا تداوم کمی مقاطع قبل ازخود یعنی دبیرستان نیست. بلکه یک زیست جهان، یک فضا ونوعی متفاوت از زیست اجتماعی است.دانشگاه پانهادن به سطح فرهنگ و ایده و تعالی جستن به سمت عقلانیت وخرد ورزی است. بارزترین وجه زیست دانشجویی نحوه شهروندی آن است وبراین اساس دانشجو واجد یک حیات جدید اجتماعی شده وخود را برای زندگی درعرصه های اجتماعی آماده میکند.جامعه نیز به ضرورت آن رسیده وحاضراست درهرشرایطی هزینه های لازم برای تحقق آن را بپردازد. زیست دانشجویی پویا ومتکی برخلاقیت است وخلاقیت اسم رمزمشارکت بیش ازپیش دانشگاهیان درامر فرهنگ وشادابی وطراوت فرهنگی است.
وی افزود: نقطه ایده آل زیست دانشجویی آنجایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی وخردورزی وفراتر رفتن از ظواهر وکنکاش درلایه های اجتماع درذهن وضمیر دانشجو شکل میگیرد ودانشجو به سرمایه اجتماعی وفرهنگی مجهز می شود و در کنار دانش حرفه ای به یک دانایی و بینش فرهنگی رسیده و از قدرت وتوانایی انجام کار گروهی بهره مند می شود.
مدیرکل فرهنگی و اجتماعی گفت: دانشجو می داند که باید اعتماد به نفس داشته باشد چرا که دراینصورت است که می تواند قوی باشد وبرمشکلات پیروز شود.او در می یابد که باید مواظب سلامت اجتماعی، اعتقادی واخلاقی خود باشد ودر دانشگاه اخلاقی فکر کرده واخلاقی عمل کند. این ورود واقعی به دانشگاه است وما درحوزه معاونت فرهنگی واجتماعی موظف هستیم وتمایل داریم تا تمهید کننده این ورود واقعی به دانشگاه باشیم.
انتهای پیام/