همکاری‌های بین‌المللی راه حل مقابله با گردوغبار است

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، ناصر مقدسی رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های محیط زیست با اشاره به اینکه پدیده گردوغبار در دهه‌های اخیر به منطقه غرب آسیا و کشورمان تشدید شده است،‌گفت: تلاش‌های کشورهای موثر و متاثر از گردو غبار از سال 2010 برای مقابله با این پدیده آغاز شده اما پیشرفت‌هایی در زمینه مقابله بین‌المللی با ملاحظات و مشکلاتی روبرو بوده است. 

وی با اشاره به اینکه گردوغبار دارای ابعاد فرامرزی است، ابراز داشت: به همین دلیل این پدیده باید با همکاری‌های بین‌المللی مدیریت شود چرا که از لحاظ محیط طبیعی و اکوسیستمی منطقه غرب آسیا  شمال آفریقا استعداد بروز گردوغبار را دارد. 

مقدسی میزان پایین بارندگی در این منطقه را دلیلی بر تشدید گردوغبار در منطقه دانست و گفت: کانون‌های بحرانی فرامرزی گردوغبار از طریق مراکز تحقیقاتی پژوهشی ایران و UNDP قابل شناسایی هستند. 

وی ادامه داد: موضوع گردوغبار باید در دو سطح ملی و منطقه‌ای و در ابعاد ملی با کمک‌گیری از سازمان‌های هماهنگ‌کننده داخلی همانند سازمان محیط زیست و سازمان منابع طبیعی دنبال شود و در بعد فرامرزی در تلاشیم با همه کشورهای درگیر از جمله عراق،‌سوریه و ترکیه گفت‌وگوهای دوجانبه و چند جانبه داشته باشیم تا برنامه‌های عمل تدوین کنیم. 

رئیس مرکز امور بین‌الملل و کنوانسیون‌های محیط زیست خاطرنشان کرد: نهاد های بین‌المللی همچنین مرکز اپدیم که ایران به عنوان مقر آن انتخاب شده است در این زمینه به ما کمک خواهند کرد. 

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی