به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، دوشنبه هفته گذشته، دانشگاه تهران شاهد برگزاری تجمعاتی بود که برای ساعاتی فضای این دانشگاه را ملتهب کرد.
دانشگاهیان بسیار سریع متوجه هنجارشکنی سازمان یافته شدند و فریاد محکومیت اهانت به ارزشها و مقابله با این نوع هنجار شکنیها را سر داده و از دولت خواستند مشکلات واقعی مردم را حل کند.
* ایران؛ اثرگذارترین کشور علمی در غرب آسیا
در آخرین رتبهبندی سایمگو در بخش اثرگذاری علمی، ایران با ارائه و انتشار بیش از 54 هزار و 388 سند علمی در صدر جدول کشورهای غرب آسیا قرار گرفته است.
براساس آمار و ارقامی که توسط این نظام رتبهبندی منتشر شده، ترکیه دومین جایگاه جدول را به خود اختصاص داده است؛ محققان ترکیهای با ارائه و انتشار 42 هزار و 405 سند علمی بعد از ایران قرار گرفتهاند.
عربستان سعودی، رژیم صهیونیستی، کشورهای مصر، امارات متحده عربی، عراق، قطر، اردن، لبنان، عمان، کویت، سرزمینهای اشغالی، بحرین، یمن و سوریه به ترتیب بعد از ایران و ترکیه قرار گرفتهاند و جایگاه سوم تا شانزدهم جدول را به خود اختصاص دادهاند.
بررسی سایمگو بیانگر آن است که محققان ایرانی در ارائه و نشر اسناد علمی نسبت به سال 2016 با پیشرفت قابل قبولی مواجه بودهاند؛ براساس دادهها در سال 2016 سهم ایران از انتشار اسناد علمی 51 هزار و 672 سند بوده است که این رقم نسبت در سال 2017 حدود سه هزار سند افزایش داشته است.
* معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شد
طی حکمی از سوی سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمد خوانساری به عنوان معاون برنامهریزی و فناوری اطلاعات دبیرخانه این شورا منصوب شد.
* فراخوان حمایت از طرحهای پژوهشی حوزه شناختی منتشر شد
ستاد توسعه علوم و فناوریهای شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور توسعه هم افزایی پایان نامه ها و رساله های دانشجویی در راستای رسیدن به اهداف مشخص در حوزه علوم شناختی، دهمین فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی را منتشر کرد که تمرکز آن بر مسائل شناختی فراگیر جامعه اختصاص دارد.
تاکنون 9 مرحله فراخوان حمایت از طرح های پژوهشی از سوی ستاد برگزار شد و در نتیجه آنها، بیش از 200 طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه علوم و فناوری های شناختی در مراکز علمی کشور تحت پوشش چتر حمایتی ستاد قرار گرفتند.
در دهمین مرحله از فراخوان طرح های پژوهشی، حمایت از محققان برجسته علاقه مند به حوزه علوم و فناوری های شناختی که تاکنون در این زمینه فعالیت متمرکزی نداشته اند، مورد توجه قرار دارد.
فعالیت های متمرکز در ارتباط با سرپرستی پایان نامه های کارشناسی ارشد و دکتری، چاپ مقالات در مجلات معتبر، انجام طرح پژوهشی، تولید محصول یا ارائه خدمات در حوزه علوم و فناوری های شناختی تعریف شده است.
حسین عزیزی کارشناس ارشد ستاد توسعه علوم شناختی اعلام کرد: طرح های پیشنهادی محققان شامل حداقل دو پایان نامه (کارشناسی ارشد/ دکتری) است که باید در راستای اهداف پژوهشی، توسعه فناوری یا خدمات در حوزه شناختی و در چارچوب اولویت های ستاد قرار داشته و دستاورد یکپارچهای را دنبال کنند.
* آغاز اجرای 4 دوره جدید کاردانی در 38 رشته محل دانشگاه فنی و حرفهای
ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای در حاشیه شورای برنامه ریزی درسی دانشگاه، از ایجاد دوره های جدید کاردانی در رشته های حمل و نقل، معماری داخلی، مکاترونیک و فتوگرافیک برای آموزشکده های فنی و حرفه ای در سراسر کشور خبر داد و افزود: در راستای مأموریت های تعریف شده دانشگاه در جهت کارآفرینی و اشتغال جوانان و موافقت دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 4دوره کاردانی با 38 رشته محل جدید ایجاد و در دفترچه آزمون کاردانی نظام جدید سال تحصیلی 99_98 سازمان سنجش آموزش کشور لحاظ شد.
* کتاب مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران منتشر شد
مرکز تعاملات بینالمللی علم و فناوری با توجه به ماموریت و رسالت خود در حوزه تعاملات و همکاریهای علم و فناوری در عرصه بینالمللی و با هدف معرفی بخشی از توانمندیهای فناوری، با رویکرد توسعه دیپلماسی فناوری اقدام به تهیه و انتشار مجموعهای با عنوان «مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران» در 180 صفحه (Science and Technology in Iran: A Brief Review) کرده است. این کتاب با همکاری ستادهای توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری، منتشر شده است.
در این مجموعه منتشر شده به حوزههای مختلف علمی مانند نانوفناوری، فناوری زیستی، فناوری سلولهای بنیادی، علوم شناختی، گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنایع فرهنگی و خلاق، هوافضا، فناوری هوایی و هوانوردی، صنایع دریایی، فناوریهای آب، فرسایش، خشکسالی و محیط زیست، فناوری نفت و گاز، و انرژیهای تجدیدپذیر از نظر تاریخچه و پیشینه اشاره شده است.
در کتاب مروری مختصر بر علم و فناوری در ایران به مسایلی چون سیاستها و استراتژیها، ظرفیتها و توانمندیهای داخلی مانند وضعیت نیروی انسانی، تولیدات علمی، دستاوردها و محصولات، متولیان و زمینههای علاقمندی برای همکاریهای بینالمللی پرداخته شده است، همچنین در بخش هایی از این کتاب، اطلاعاتی درخصوص وضعیت کلی علم و فناوری، فعالان اصلی این حوزه و سیاستهای کلان ملی علم، فناوری و نوآوری ایران نیز ارائه شده است.
انتهای پیام/