راز‌های مخفی زندگی ایرانی‌ها در اپلیکیشن‌ها و بازی‌های موبایلی

اخبار شرکتها ؛ بازار ( فروشگاه بازی، ویدیو و اپلیکیشن‌های موبایل) به رکورد ۴۰ میلیون نصب فعال رسیده است. این یعنی جمعیتی نزدیک به نصف جمعیت ایران در آن عضو هستند که با مطالعه رفتارشان می‌توان بعضی نکات و ناگفته‌ها را در مورد اخلاق و رفتار جامعه ایرانی کشف کرد.

به عنوان مثال در سال گذشته نصب فعال اپلیکیشن‌های حوزه امور مالی بیش از ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است. خودتان بهتر می‌دانید علت این اتفاق چه چیزی است. کاربران در کهکیلویه و بویراحمد و اصفهان و تهران بین شش تا هفت درصد بیشتر از میانگین کاربران کل کشور به دانلود و نصب چنین برنامه‌هایی علاقه نشان داده‌اند. در حالی که کاربران آذربایجان غربی، بوشهر و چهارمحال‌وبختیاری به ترتیب با ۱۰، ۱۲ و ۱۳درصد کمتر از میانگین بقیه کاربران به چنین اپلیکیشن‌هایی روی خوش نشان داده‌اند. فیلتر تلگرام و محدود شدن دسترسی به این پیام‌رسان احتمالا دلیل عمده افزایش ۳۰درصدی رشد نصب انواع پیام‌رسان در سال گذشته بوده است. لابد مردم مدام تلاش کرده‌اند راهی برای ارتباط با هم پیدا کنند. در مرحله بعد با رشد نصب فعال اپلیکیشن‌های حوزه رفت‌وآمد و خرید و سیروسفر روبرو بوده‌ایم. واکنش‌هایی سریع به تاثیر افزایش قیمت‌ها که از پارسال بازار خودرو و سفر را را متلاطم کرد. احتمالا افراد بیشتری از پارسال ترجیح می‌دهند عوض استفاده از خودروی شخصی سراغ تاکسی‌های آنلاین بروند یا برنامه‌ریزی سفر را با کمک گرفتن از استارتاپ‌های فعال در بخش رزرو بلیت قطار، هواپیما و هتل انجام دهند.

گزارش کامل کافه بازار را در اینجا بخوانید.

در تهران، سمنان و البرز کاربران بیشتر از میانگین کل کشور به دانلود و نصب اپلیکیشن‌های حوزه خرید اشتیاق دارند در حالی که وضع برای کاربران ایلام، خوزستان و بوشهر کاملا برعکس است. اگر آمار‌های کافه بازار را بررسی کنیم متوجه می‌شویم در کل کشور کاربران در تهران، البرز و خراسان رضوی بیش از همه دنبال نصب اپلیکیشن‌های حوزه سفر هستند درست برعکس مردم ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان که به شکلی واضح کمتر از میانگین کل کشور چنین اپلیکیشن‌هایی را نصب کرده‌اند. آمار‌های کافه‌بازار همچنین از رشد دانلود و نصب اپلیکیشن‌ها در حوزه شبکه‌های اجتماعی، ورزش و تغذیه و کاربردی خبر حکایت دارند.

نکته مهم این است که اشتیاق به نصب برنامه‌های حوزه ورزش و بدنسازی در کرمانشاه و کردستان و کهکیلویه‌وبویراحمد بیشتر از متوسط اقبال عمومی در کل کشور است، اما کاربران مازندران، سیستان و بلوچستان و یزد کمتر از بقیه کاربران سراغ چنین مسئله‌ای می‌روند.

اقبال عمومی به اپلیکیشن‌های حوزه و ورزش و تغذیه حاوی نکات قابل توجه دیگری است. مثلا می‌توان این طور برداشت کرد که افزایش شهریه باشگاه‌ها یا کمبود وقت باعث شده نصب اپلیکیشن‌های موبایلی مخصوص کار بدنسازی در خانه افزایش پیدا بکند. به عنوان مثال برنامه‌هایی مثل اپلیکیشن بدنساز آنلاین، فیتنس‌کار و آموزش بدنسازی در عرض یک سال با رشد هزار درصدی نصب روبرو بوده‌اند. احتمالا بیشتر این افراد آقا بوده‌اند، اما ردپای خانم‌ها را می‌توان در رشد نصب برنامه‌های مربوط به رژیم‌های غذایی پیدا کرد. جایی که تمایل به کاهش وزن به صورت خودآموز و در خانه به رشد هزار درصدی نصب اپلیکیشن رژیم کرفس و افزایش هزار درصدی نصب برنامه «کالری‌شمار زیره» شده است.

هر چقدر ایرانی‌ها در یک سال گذشته تلاش کردند با داشتن برنامه‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها روی گوشی موبایل به سرعت از خبر‌ها مطلع شوند، اشتیاق‌شان به رسانه‌های رسمی کمتر شده است، والا چطور می‌شود افت بیش از ۲۰ درصدی نصب اپلیکیشن‌ها در حوزه خبر‌ها و نشریات را توجیه کرد؟

از جمله دیگر حوزه‌هایی که با پسرفت همراه بوده‌اند می‌توان به اپلیکیشن‌های هواشناسی اشاره کرد. اتفاقی که با توجه به وقوع گاه‌به‌گاه طوفان و سیل در کشور عجیب به نظر می‌رسد. در حالت معمولی به جای افت حدود ۲۰درصدی باید مردم با اشتیاق بیشتری چنین برنامه‌هایی را دانلود و نصب می‌کردند، اما آمار‌های کافه‌بازار نشان می‌دهد احتمالا مردم ترجیح می‌دهند، به جای چک کردن هر روزه یا هفتگی وضعیت آب‌و‌هوا آخرین اتفاقات این حوزه را به شکل خبر یا پیام در پیام‌رسان‌های موبایلی دریافت کنند. افت دانلود اپلیکیشن‌های حوزه موسیقی و صدا هم از جمله دیگر نکات عجیب آمار کافه بازار است که اگر آن را در کنار افت نزدیک به ۱۰درصدی نصب اپلیکیشن‌های حوزه کتاب بگذاریم سخت می‌توان به نتایج مثبتی دست پیدا کرد. خوشبینانه‌ترین احتمال این است که نباید روی فروش کتاب‌های آنلاین یا نسخه الکترونیکی آلبوم‌های موسیقی زیاد حساب باز کرد. آشپزی و رستوران، ورزشی و کسب‌و‌کار دیگر دسته‌بندی‌هایی بوده‌اند که با افت دانلود و نصب روبرو بوده‌اند.

با مرور گزارش کافه‌بازار همچنین می‌توان از میزان دانلود و نصب بازی‌ها به برداشت‌های جدید رسید. به عنوان مثال به جز در دسته بازی‌های مربوط به کلمات و دانستنی‌ها و بازی‌های خانوادگی، بقیه بازی‌ها با افت تعداد نصب روبرو بوده‌اند. انگار دیگر کسی حوصله بازی کردن ندارد و حتی تب بازی مثل Clash of Clans و Clash Royal هم خوابیده. در خراسان شمالی، همدان و ایلام ۹ درصد بیشتر از میانگین کل کشور بی‌میلی به نصب بازی‌ها گزارش شده است. البته که در همین شرایط بازی ایرانی مثل آمیرزا در دسته کلمات و دانستنی‌ها با افزایش ۲۰۰ درصدی دانلود و نصب روبرو بوده است. این اتفاق در نهایت به افزایش ۵۹ درصدی رشد درآمد بازی‌های ایرانی در سال ۹۷ منجر شده است.

انتهای پیام/ب

برچسب ها:

اقتصادی