به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، میرحسن موسوی امروز در نشست خبری در حاشیه هفتمین نمایشگاه بینالملل حمل و نقل ریلی در پاسخ به فارس، اظهار داشت: از سال ۹۵ ارتقا کمیت و کیفیت به طور ویژه در دستورکار راهآهن قرار گرفت، در این راستا واگنهایی با عمر بالای ۴۵ و ۳۵ سال از سه سال گذشته از ناوگان خارج شد و بخش زیادی از واگنهای بالای ۳۰ سال هم به تعمیرات اساسی رفت.
وی ادامه داد: از سال ۸۹ تا ۹۵ ما با کاهش تعداد جابجایی مسافران ریلی مواجه بودیم، اما در سالهای ۹۶ و ۹۷ نسبت به سالهای قبل رشد قابل ملاحظهای در جابجایی مسافر رخ داد و در سال ۹۷ تعداد ۲۸ میلیون مسافر توسط قطار جابجا شد که نسبت به ۹۶ رشد ۱۴ درصدی داشت.
وی ادامه داد: دربخش ناوگان، واگنای بالای ۴۵ و ۵۵ سال که بدون تهویه بود از ناوگان خارج شد چون ایمنی بالایی نداشت و مسافران هم رضایت نداشتند، که به جای آن تعدادی واگننو وبازسازیشده وارد چرخه ناوگان شد.
* تشکیل کارگروه راهبری قطارها با حضور بخش خصوصی در راهآهن
وی گفت: در بخش راهبری قطارها کارگروهی در شرکت راهآهن تشکیل شد که با حضور مدیرکل نظارت بر خدمات مسافری راهآهن، معاون مسافری راهآهن و ۳ نفر از بخش خصوصی ریلی حضور دارند.
موسوی اظهار داشت: جلسات هفتگی است و نسبت به موارد مختلف راهبری قطارها مواردی مطرح میشود، در این راستا دستورالعملهای مناسبی تهیه و ابلاغ شد و در سال ۹۸ هم سه دستورالعمل ابلاغ شده است.
وی توضیح داد: دستورالعمل تعداد مهمانداران در قطارها و نحوه برخورد با مسافر، دستورالعمل اطلاعرسانی به مسافر و راهاندازی همان اپلیکیشن مسافر امسال از مواردی بود که در دستورکار قرار گرفت و همچنین در حال تهیه دستورالعملی هستیم که در موارد بحران نظیر سیل یا زلزله که قطارها با تأخیر مواجه میشوند، وظایف راهآهن و شرکتهای ریلی و مسافری مشخص میشود.
* برنامهریزی برای کاهش تأخیر مبدأ تا مقصد قطارها به متوسط ۲۰ دقیقه
معاون مسافری راهآهن گفت: برنامهریزی کردهایم، در قطارهای مسافری در مسیرهای بیش از ۶۰۰ کیلومتر، متوسط تأخیر از مبدأ تا مقصد به ۲۰ دقیقه کاهش یابد که در حال حاضر متوسط تأخیر ۳۰ دقیقه است.
وی افزود: همچنین در حال حاضر تأخیر در مبدأ در قطارهای بین شهری ما کمتر از ۲۵ ثانیه است که تلاش میکنیم این رقم را به صفر نزدیک کنیم.
* سال ۹۷ هم سال بدون حادثه برای راهآهن بود
معاون مسافری راه آهن گفت: در سال ۹۷ هیچ حادثه ریلی نداشتیم.
وی ادامه داد: حدود سه سال است که در بخش ارتقای کیفیت قطارها قراردادی با یکی از دانشگاههای معتبر داریم که همه ایستگاهها، ادارات کل، قطارها و شرکتهای ریلی را رصد میکنند و فرمهای نظرسنجی درباره خدمات این بخشها به مسافران داده میشود که سال گذشته رتبه ما در این شاخصها ۷۳ بود.
* قیمت بلیت قطارهای مشهد زیر ۲۲ درصد افزایش یافت
موسوی با بیان اینکه از سال ۹۴ تا تیرماه ۹۷ هیچ افزایش قیمتی در بلیت قطارها اعمال نکردیم، گفت: سال گذشته هم در تیرماه افزایش ۱۰ درصدی اعمال شد که آن هم پیش از نوسانات ارزی بود، یعنی برای سه سال ماقبل آن، هر سال ۳ درصد افزایش قیمت رخ داد.
وی ادامه داد: اما پس از نوسانات ارزی، قیمت قطعات لکوموتیو، ترنست، واگنها و تجهیزات داخلی قطارها افزایش یافت و هزینه شرکتها را افزایش داد، با این وجود نوروز ۹۸ افزایش قیمتی نداشتیم و بالاخره در خرداد امسال بین ۱۰ تا ۴۰ درصد متوسط ۲۲ درصد افزایش قیمت اعمال شد.
وی افزود: در راستای ارائه خدمات به زائران امام رضا(ع)، شرکتهای ریلی تقبل کردند که افزایش قیمت بلیت قطارهای مشهد کمتر از ۲۲ درصد باشد و این در حالی بود که شرکتها مصوبه افزایش ۴۰درصدی را دراختیار داشتند.
معاون مسافری راهآهن گفت: ما فقط در چهار قطار گردشگری افزایش ۲۸ تا ۳۱ درصدی قیمت بلیت داشتیم.
وی گفت: در حال حاضر در ایام اوج سفر، قیمت بلیت قطارهای دو تا چهار ستاره حداکثر ۹۹ تا ۱۶۰ هزار تومان افزایش یافت و در ایام غیرپیک قیمتها کمتر خواهد بود.
*راهاندازی قطارهای تهران - وان از ۴ تیر و تهران - آنکارا از ۶ تیر
موسوی گفت:از ۴ تیرماه امسال قطار تهران - وان و بالعکس و از ۶ تیرماه قطار تهران - آنکارا و بالعکس راهاندازی میشود.
معاون مسافری راهآهن افزود: قطار تهران - آنکارا با واگن های چهار تخته و چهار ستاره از تهران تا ایستگاه وان مسافران را جابجا میکند، در ایستگاه دریاچه وان مسافران ۳.۵ ساعت با فریبوت در کشتی تا تاتوان میروند و از تاتوان تا آنکارا کشور ترکیه قطار چهار تخته اختصاص میدهد.
وی اظهار داشت: مدت زمان سیر قطار تهران - آنکارا ۶۰ ساعت و تهران - وان ۲۰ تا ۲۲ ساعت خواهد بود.
وی دربارهقیمتها نیز اظهار داشت: نرخها طبق مقررات بین المللی است که برای تهران - آنکارا ۴۳ یورو و تهران - وان ۲۰ یورو در نظر گرفته شده است و قطارها از سوی شرکت رجا اختصاص مییابد.
وی افزود: در حال بررسی هستیم که چه ارزی (نیمایی یا آزاد) بابت قیمت بلیت این قطارها اختصاص مییابد و سیاست بانک مرکزی در این موضوع چه خواهد بود.
وی یادآور شد: همچنین قطار گردشگری بین ترکیه و ایران در حال بررسی و مذاکره است تا راهاندازی شود.
انتهای پیام/ب