به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سید کاظم طاهرزاده بعدازظهر امروز در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه بینالمللی ریلی ایران اظهار داشت: شرکت گسترش صنایع ریلی ایران (ایرید) وابسته به صندوق پسانداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران است.
وی ادامه داد: از ۲۰ سال پیش فعالیت ساخت سوزن در ماشینسازی تبریز به عنوان پروژهای مستقل تعریف و آغاز شد و از همان زمان همکاریهایی با شرکت فرانسوی در حوزه طراحی و احداث کارخانه انجام گرفت و احداث کارخانه و تولید سوزن تحت لیسانس (گواهی) شرکت فرانسوی ادامه یافت. اواسط سال ۹۶ که ۹۰ درصد قطعات به ارزش اسمی ۵۰ درصد سوزن ریل را داخلیسازی کردیم.
طاهرزاده ادامه داد: از سال ۹۶ فعالیت خود را در راستای خودکفایی در تولید سوزن ریل آغاز کردیم و با آغاز تحریمهای ظالمانه و تاکیدات رهبری بر رونق تولید، اهدافمان به ثمر نشست و به نتایج مثبتی در طراحی تکه مرکزی سوزن ریل رسیدیم، ۴ قطعه دیگر در حوزه داخلیسازی سوزن به نتیجه رسید و امروز سوزن ریل به صورت صد درصد تولید داخل، تولید میکنیم.
مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران درباره اشتغالزایی تولید سوزن ریل در داخل گفت: در حال حاضر یک هزار نفر به صورت مستقیم و زنجیره تأمین در این حوزه فعال هستند.
وی افزود: ۵۰ درصد ارزش سوزن قطعاتی است که وارد میشد که آن را داخلیسازی کردیم و امروز هزینه تأمین سوزن ریل ریالی شده است و از سوی دیگر ذوبآهن هم در تولید ریل ورود کرده است و بدین ترتیب خودکفایی در عرصه تولید ریل و سوزن در کشور محقق شده است.
طاهرزاده با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر بهطور متوسط ۱۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید کردیم، گفت: از سه سال پیش افزایش تولید در دستورکار قرار گرفت و در سال ۹۷، ۴۰۰ دستگاه سوزن ریل تولید کردیم و تا هزار دستگاه هم در همین فاز میرسیم.
مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران درباره نیاز کشور به تولید سوزن ریل گفت: بسته به فعالیت عمرانی سالانه ۵۰۰ تا هزار سوزن برای احداث بازسازی و نگهداری شبکه نیاز است.
وی افزود: امروز ۱۲ هزار دستگاه سوزن در شبکه ریلی داریم که عمر بالای ۱۰ سال دارند و باید از این پس تعویض و تعمیر شوند.
طاهرزاده گفت: در مورد تعمیرات سوزن، تعمیرات تکه مرکزی سوزن و تیغههای زبانه سوزن ریل هم ورود کردهایم و توانایی تعمیر سالانه ۵۰۰ دستگاه سوزن را داریم.
مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران اظهار داشت: پیش از این برای هر سوزن حدود ۲۲ هزار و ۵۰۰ یورو ارزبری داشتیم که با داخلیسازی این صنعت امروز این هزینه رفع شده است.
وی افزود: در بازارهای منطقهای هم با پیمانکاران کشورهای سوریه، افغانستان و عراق مذاکراتی داشتیم تا صادرات سوزن ریل به این کشورها داشته باشیم.
طاهرزاده اضافه کرد: تاییدیه این سوزنهای ریل را از کوانتوم ریل انگلیس گرفتهایم.
مدیرعامل گسترش صنایع ریلی ایران با بیان اینکه طبق الزامات اتحادیه بینالمللی راهآهنها عمر سوزن ریل باید حداقل بیش از ۷ سال باشد گفت: در حال حاضر کیفیت ما با مدلهای اروپایی برابری میکند و قیمت آن پایینتر است درحالیکه از نظر قیمت با مدلهای چینی برابری داریم و مدلهای روسی هم از نظر کیفیت قابل رقابت با محصولات ما نیست.
وی تأکید کرد: نیاز کشور به سوزن ریل سالانه بیش از ۵۰۰ دستگاه است و در رفع وابستگی باید کل قطعات را در این حوزه با هم ببینیم؛ بنابراین در کنار پروژه تکه مرکزی سوزن، تلاش کردیم با استفاده از ریلهای طراحیشده ایرانی، تکه مرکزی جوشی و پیچ و مهرهای تولید کنیم که در خطوط فرعی این سوزنها استفاده میشود.
بنابر این گزارش این سوزنهای ریل که صد درصد داخلیسازی شده است، با حضور وزیر راه و شهرسازی در نمایشگاه بینالمللی حمل و نقل رونمایی شد.
انتهای پیام/ب