گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس ـ فاطمه بلوچیپور ـ محمدحسین امید متولد سال 1337 و دارای مدرک کارشناسی تأسیسات آبیاری از دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد سازههای آبی از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری عمران، هیدرولیک از دانشگاه UMIST منچستر انگلستان است، امید از بهمن ماه سال ۱۳۹۵ به ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور درآمد و ما صبح یکی از روزهای بهاری مهمان دفترش میشویم تا از دغدغههایش بدانیم و سرکی بکشیم لابهلای اقداماتی که در این دانشگاه در حال انجام است.
در این نشست که با اجبار برگزاری جلسه بعدی به پایان رسید، امید از مشکلاتش گفت و دغدغههایی که آرامش نمیگذارند، از توقف فعالیت 50 مرکز با احکام نظارتی خبر داد و مراکز فاقد اساسنامهای که از مهرماه سال آینده دیگر پذیرش دانشجو نخواهند داشت.
از تهدیدهایی گفت که در زمان برخورد با مراکز متخلف شده است و ابطال کدهای مدرسانی که صلاحیت تدریس نداشتند، از فرزندش که در این دانشگاه تحصیل میکند و 70 مرکز سطح چهاری که اگر به خود نجنبند به زودی تعطیل خواهند شد.
مصاحبه ما با محمدحسین امید در زیر ارائه میشود:
فارس: تعداد مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی در حال حاضر چند نفر است؟
امید: ما در راستای برنامههایی که پیشبینی کرده بودیم از سال 95 یکی یکی اقدامات لازم را انجام دادیم که یکی از این اقدامات بحث مدرسان است، مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی در گذشته بدون طی فرایندهای لازم جذب و در واقع بدون گزینش و طی ضابطه خاصی انتخاب شده بودند و کد مدرسی دریافت کرده بودند.
فارس: در چه رابطه و ضابطهای؟
امید: ضابطهای در کار نبود درخواستی میآمد و بالاخره عمدتا رابطهای این کار انجام میگرفت. زمانی تعداد مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی به 80 هزار نفر هم رسیده بود، قالب اینها هم فاقد صلاحیتهای مهارتی بودند. خیلی از آنها مدرک کارشناسی ارشدی را از یکی از دانشگاههای کشور گرفته بودند و با همان مدرک صرفه نظری درخواست تدریس میکردند و کد مدرسی نیز به آنها داده میشد،برخی با فشار و خواهش و تمنا و برخی هم با رابطه.
در فرایندی تعدادی از این مدرسان حذف شدند، اینها افرادی بودند که مدت طولانی برای تدریس نیامده بودند، حدود 8 هزار نفر از 50 هزار نفر باقی مانده نیز در اوایل سال 95 مورد ارزیابی قرار گرفتند و بقیه فاقد ارزیابی بودند.
طبق قانون مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مدرسان دانشگاهها اعم از اعضای هیأت علمی رسمی و غیررسمی باید شرایط علمی و عمومی را احراز کنند و در صورت داشتن شرایط میتوانند در آموزش عالی تدریس کنند، متاسفانه تعدادی از مدرسان این دانشگاه شرایط لازم را نداشتند، در نخستین اقدام در سال 95 وردی مدرسان با روش قبلی قطع شد، یعنی از اول سال 95 حتی یک مدرس نداریم که با رویه قبل به کار گرفته شده باشد.
آییننامهای به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و دستور آن به هیأت عالی نظارت رسید و آن شد مبنای عمل برای جذب مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی.
برای نخستین بار در تاریخ این دانشگاه در سال 95 فراخوان جذب مدرسان این دانشگاه اعلام و تاکید شد که هر کس متقاضی تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی است در این فراخوان شرکت کند.
فارس: در این فراخوان به چند مدرس نیاز داشتید؟
امید: حدود 9 هزار نفر نیاز داشتیم. فکر میکنم چیزی نزدیک به 46 هزار نفر داوطلب بودند که این 46 هزار نفر به غیر از استان تهران که آزمون هم برایشان برگزار شد در استانهای دیگر مستقیما در کارگروههای بررسی صلاحیتهای علمی و عمومی مورد برسی قرار گرفتند.
حدود هزار مدرس در تهران نیاز داشتیم که پذیرش این افراد دو مرحلهای شد، یک مرحله آزمون که سازمان سنجش آن را برگزار کرد و یک مرحله نیز بررسی صلاحیتهای لازم در کارگروههای تخصصی.
در نهایت از 46 هزار نفر متقاضی تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی 8 هزار نفر انتخاب شدند، افرادی که نسبت به بقیه شرایط بهتری داشتند.
از سال 96 بازنگری مدرسان قبلی نیز شروع شد که همچنان ادامه دارد.
فارس: این بازنگری به چه صورت است؟
امید: تقریبا ارزیابی نزدیک به 50 هزار مدرس در سراسر کشور به غیر از استان تهران که به دلیل حجم زیادی که دارد، هنوز تمام نشده صورت پذیرفته است. استانها برای ارزیابی مدرسان یک سال مهلت داشتند.
تک تک مدرسان به هیأتهای اجرای جذب در کمیتههای تخصصی 3 تا 5 نفره دعوت شدند، با آنها مصاحبه شد و سوابقشان بررسی شد.
فارس: تک تک مدرسان؟!
امید: تک تک مدرسان به غیر از استان تهران که هنوز تمام نشده دعوت شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند.
* کد مدرسی 30 درصد از اساتید دانشگاه جامع علمی کاربردی باطل شد
فارس: و نتایج ارزیابی؟
امید: به طور میانگین از مدرسانی که مورد ارزیابی قرار گرفتند که البته بین استان تا استان متفاوت بود، بین 25 تا 30 درصد صلاحیت های لازم برای ادامه همکاری با دانشگاه را کسب نکردند و از چرخه تدریس حذف میشدند.
فارس: تعداد مدرسان حذف شده، چند نفر بود؟
امید: منهای تهران که هنوز ارزیابی تمام نشده 10 هزار نفر، که عدد بزرگی است، در بعضی از استانها این آمار به 50 درصد هم رسید.
افرادی که کد مدرسی آنها هم باطل شده و حذف شدند هم دو دسته هستند، بعضیها خودشان نیامدند حالا یا نمیخواستند مورد ارزیابی قرار بگیرند یا میدانستند که نتیجه مثبت نیست یا نمیخواستند ادامه بدهند، تعدادی هم در مصاحبه پذیرفته نشدند و این جمع میانگینش بین 30-25 درصد است.
در برخی استانها هم تا 50-40 درصد افراد حذف شدند، آمار دقیق را بعد از اینکه تهران نهایی شد عرض میکنم. حالا ما میتوانیم با جرأت بگوییم مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی که از سال جدید شروع به همکاری میکنند یا در فرایند جذب دانشگاهها مورد پذیرش واقع شدند یا کسانی بودند که از قبل همکاری با ما داشتند کد مدرسی داشتند و مورد بازنگری و ارزیابی مجدد قرار گرفتند.
* عمدهترین دلایل حذف کدهای مدرسی
فارس: عمدهترین دلیل حذف و باطل شدن کد مدرسی این افراد چه بود؟
امید: بین این مدرسان همهجور آدمی هست، مسئولان، مقامات و شخصیتهای مختلف بودند و هر کسی. داشتن اجازه تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی یک نوع برند و یک نوع ظرفیت ایجاد میکرد برای همین همه متقاضی بودند، آدمهایی که بسیار باسواد و توانمند بودند و آدمهایی که حداقلهای لازم را هم نداشتند، طیف وسیعی از این افراد مسئولان استانی بودند از آدمهای سیاسی، غیرسیاسی، فرماندار، استاندار، شهردار، وکیل و قاضی که بعضیهایشان حذف شدند و بعضیها هم که اصلا خودشان برای ارزیابی نیامدند.
فارس: ملاکهای اصلی ارزیابی چه مواردی بود؟
امید: ملاک در ارزیابی صلاحیتهای علمی و عمومی بود، یعنی حداقلهای لازم برای تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی را داشته باشند.
صلاحیت عمومی را قانون تعریف کرده و مشخص است که یک مدرس دانشگاه چه حداقلهایی از نظر صلاحیت باید داشته باشد، بحثهای اخلاقی، سیاسی و اجتماعی مطرح است، اینها مباحثی است که قانون جذب مشخص کرده است. اعم از اینکه این مدرسان شاغل بودند یا نبودند، اگر شاغل بودند از حراست دستگاه محل کارشان استعلام گرفته شد و اگر شاغل نبودند از طرق دیگر مثل محل تحصیل یا جاهای دیگر.
صلاحیت علمی هم قاعده دارد، اساتید امتیازبندی میشدند، در این امتیازبندیها برای سوابق تحصیلی، معدل، نوآوری و ابتکار و اختراع اگر داشتند امتیاز میگرفتند و اگر در گذشته تدریس داشته و موفق بودند امتیاز داشتند و مواردی از این دست.
البته این نکته را باید بگویم که ما در ارزیابی مدرسانی که در گذشته همکاری میکردند کف امتیازات را در نظر گرفتهایم کف صلاحیت را چون این افراد چند سال با ما همکاری میکنند و طی این همکاری حقی ایجاد شده است. ولی در پذیرشهای جدید اینطور نیست. در پذیرشهای جدید خیلی شرایط سختتر و ارزیابیها دقیقتر میشود مثلا ما اگر در یک جایی 20 نفر بخواهیم ممکن است که 100 نفر شرکت بکنند.
فارس: فکر میکنم با توجه به ماهیت دانشگاه جامع علمی کاربردی، مهارتهای عملی اساتید در رشتههای مختلف هم برایتان اهمیت دارد.
امید: البته؛ در ارزیابی ما در واقع سوابق مهارتی افراد، اختراعات، ابتکارات، نوآوری ها و سوابق تجربی که داشتند، ملاک ما بوده، البته در نظر بگیرید وقتی شما میخواهید 50 هزار نفر را مورد بررسی قرار بدهید کار بسیار سختی است، بنابراین ما اینجا کف امتیازات را در نظر گرفتیم، اما افراد جدیدی که در حال جذب هستند، خیلی دقیقتر بررسی میشوند و ارزیابی سختتر و سنگینتری دارند.
* کمبود مدرس در دانشگاه جامع علمی کاربردی نداریم
فارس: دانشگاه جامع چه تعداد مدرس نیاز دارد؟
امید: کمبود مدرس نداریم ولی ممکن است که در جایگزینی مدرسان توازن نداشته باشیم، در جایی تعداد مدرسان زیاد است و در جایی دیگر کم یا در یک شهر یا استانی چند رشته جدید دایر شده و برای رشتههای جدید ممکن است مدرس نداشته باشیم. کمبودها از این دست هستند یا در جایی دیگر ممکن است که بعضی از مدرسان ما به لحاظ ارزیابی از چرخه تدریس حذف شده باشند یا خودشان رفته باشند، این جور جاها نیز ممکن است نیاز به مدرس داشته باشیم اما در کل ما کمبود مدرس نداریم و فقط داریم در رشتهها و مناطق خاصی که توازن برقرار نیست افراد جدید جذب میکنیم.
فارس: نحوه انتخاب هیاتی که برای گزینش اساتید انتخاب میکنید به چه صورتی است؟
امید: برای این هیات قانون داریم، براساس قانون این افراد باید یا کسانی باشند که عضو هیأتهای جذب دانشگاههای برتر هستند یا اینکه برای این کار ارزیابی و گزینش شده باشند.
فارس: یعنی خودتان ارزیابی و گزینش را انجام میدهید؟
امید: ما نه؛ هیأت جذب وزارت علوم این کار را انجام میدهد، این افراد در فرایندی انتخاب شدهاند که آن فرایند در چارچوب آییننامه مخصوص دانشگاه جامع است، آیین نامهای که به تصویب هیأت عالی نظارت در مرکز جذب وزارت علوم رسیده است.
فارس: یعنی خودتان این افراد را انتخاب نمیکنید؟
امید: اصلا؛ ما فقط میتوانستیم افراد را پیشنهاد بدهیم، آنها ارزیابی میکنند و میگویند بله یا خیر؛ اغلب این افراد هم اعضای هیات جذب دانشگاههای استانها هستند، آدمهای صاحب صلاحیتی که سالها این کار را میکردند، تقریبا میتوانم به شما بگویم که شک نداریم که در ارزیابیها غیر از مسائل علمی و عمومی چیز دیگری در نظر گرفته نشده است.
فارس: آقای دکتر شما دورههای بررسی و ارزیابی واحدها را هم دارید، یعنی مراکزی که با شما کار میکنند را هم ارزیابی میکنید، در این ارزیابیها چه مواردی را درنظر گرفتهاید و نتایج چه بوده است؟
امید: سیاست دانشگاه در چند سال اخیر توسعه و ارتقای کیفی، ساماندهی، ماموریتگرایی و نظم بخشیدن به مراکز و قانونمند کردن آنها بوده است، به همین دلیل معاونت نظارت در این دانشگاه برای نظارت بر واحدهای دانشگاهی ایجاد شده است. این نظارت از طریق واحدهای استانی و بسیار دقیق است. این هیات به صورت دورهای یک هفته در استانها مستقر میشود و تک تک مراکز را ارزیابی میکند.
فارس: این نظارت به چه صورتی است؟
امید: مراکز علمی کاربردی از نظر چگونگی برگزاری دورهها، محتوای درسها، تعداد جلسات کلاسها در ترمهای تحصیلی، چگونگی برگزاری دورههای کارورزی و کارآموزی، مدرسانی که به کار گرفته شده، نظم و انضباط در سوابق و بایگانی و فعالیتهای فرهنگی و مواردی اینچنینی مورد ارزیابی قرار میگیرند، به تازگی مباحث نوآوری نیز به این ارزیابیها اضافه شده است.
فارس: چه برخوردی با مراکز متخلف میشود؟
امید: مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی اگر تخلف داشته باشند بسته به میزان انحرافی که از وظایف و مباحث کیفی دارند با آنها برخورد میشود، ممکن است دورههای کارشناسی این مراکز حذف شود یا چند رشته آنها را کم کنید یا در مواردی هم این مراکز منحل میشوند.
* فعالیت 50 مرکز علمی کاربردی با احکام نظارتی متوقف شد
فارس: طی این مدت چند مرکز به دلیل تخلفات منحل شدهاند؟
امید: از مجموع بیش از هزار مرکزی که داریم، چیزی کمتر از 50 مرکز ما به دلیل نداشتن شرایط لازم و با احکام نظارتی فعالیتشان متوقف شده است.
فارس: طی سه سال؟
امید: از 95 تا 97 تقریبا طی دو سال.
فارس: این مراکز چطور مجوز گرفته بودند؟
امید: دریافت مجوز مراکز علمی کاربردی در گذشته خیلی سهل و ساده بود، درخواست میکردند و با حداقل امکانات مجوز میگرفتند.
فارس: براساس رابطه؟
امید: حالا چیزای مختلفی بود.
فارس: مثلا؟
امید: یک مقدار سهلانگاری بوده، یک مقدار روابط، یک مقدار کم دقتی و عدم کنترل لازم. چون مقررات و آیین نامه دانشگاه حداقلهایی را تعیین کرده بود برای ایجاد یک مرکز علمی کاربردی.
مراکز علمی کاربردی باید ساختمان ملکی داشته باشند، باید از مدرسان دارای مجوز استفاده کنند، باید رؤسایشان افرادی با تجربه باشند که بعضی از این موارد رعایت نشده بود. الان دیگر اینطوری نیست الان وقتی مرکز جدیدی قرار است مجوز بگیرد تمام این موارد توسط هیأت نظارت مورد بررسی قرار میگیرد.
مراکز علمی کاربردی باید زیرساختهای لازم و محیط واقعی کار داشته باشند، افرادی که متقاضی هستند باید دارای سوابق آموزشی و علمی در حوزه آموزشهای مهارتی داشته باشند و این شرایط اولیه اگر موجود باشد، مجوز مشروط به صورت موافقت اصولی به مراکز داده میشود.
فارس: آقای دکتر در حذف مراکز یا حتی حذف تعدادی از اساتید، دچار مشکل نشدید؟
امید: خیلی دچار مشکل شدیم، عدهای شکایت کردند و ما هم به مراجع قضایی پاسخ دادیم، حتی تهدید شدیم اما کوتاه نیامدیم و کارمان را ادامه میدهیم.
زمانی که ما آیین نامه مصوب نداشتیم من از اختیارات خودم استفاده میکردم و جلوی تخلفات را میگرفتم اما مواردی که گزارش تأیید شده میآمد در مورد انحرافات اخلاقی و عقیدتی بلافاصله بررسی میکردیم و حتی وسط ترم هم اگر بود افراد حذف میشدند.
* یکی از فرزندانم دانشجوی دانشگاه علمی کاربردی است
تعارف نداشتیم چون بچههای مردم امانت بودند. بچه خود من الان دانشجوی یکی از مراکز علمی کاربردی است چطور میتونم اجازه بدهم هر فردی سرکلاس برود؟
فارس: فرزند خودتان هم یکی از دانشجویان دانشگاه علمی کاربردی است؟
امید: بله، بچه خودم هم الان دانشجوی علمی کاربردی است و من اعتقاد دارم به این آموزش و چطور میتوانم اجازه بدهم بچهام در محیطی درس بخواند که مدرس آن انحراف اخلاقی داشته باشد؟ بعضی از مدرسان پول اضافه میگرفتند، مشکل اخلاقی داشتند و بیتردید برخورد کردیم و البته دیدیم رفتند شکایت کردند، در رسانهها جوسازی کردند اما ما کار خودمان را کردیم.
فارس: فرایندهای ارزیابی چگونه است؟
امید: فرایند ارزیابی مراکز زمان میبرد، مرکز باید در واحد استانی مورد ارزیابی قرار بگیرد، در هیأت نظارت استانی نیز ارزیابی میشود و بعد در اداره کل نظارت و ارزیابی مرکز مورد ارزیابی قرار میگیرد. تازه بعد از تمام این ارزیابیها هیاتی برای نظارت بیشتر فرستاده میشود و درنهایت در شورای نظارت دانشگاه که در آن نمایندگان وزارت علوم هم حضور دارند، مرکزی حذف میشود یا تغییراتی در آن اعمال میشود.
یعنی در یک فرایند چند مرحلهای مراکز ارزیابی میشوند، تقریبا میتوانم بگویم که هیچ شکی وجود ندارد که این افراد با سلامت کامل مورد ارزیابی قرار میگیرند و اگر حکم داده میشود هیچ نوع انحرافی در این احکام وجود ندارد یعنی دلیلی ندارد چون چند مرحله است.
فارس: قرار بود مراکز علمی کاربردی اساسنامه داشته باشند، چند درصد مراکز اساسنامه دارند؟
امید: بله، مقاومتهای زیادی هم شد، جالبه بدانید که عدهای مانع بودند، به تک تک مراکز فشار آورده بودند و تماس میگرفتند که شما اساسنامه را نپذیرید اما به هر حال وزارت علوم کمک کرد، از مراکزی که میبایست اساسنامه داشته باشند، نزدیک به 90 درصد تقاضا دادهاند.
جالب است بدانید، افرادی که مانع بودند و جلوگیری میکردند قبل از همه آمدند اساسنامه مرکزشان را دادند. یکی از این مراکز که خودش عامل اصلی این جوسازیها علیه دانشجوها بود و بارها با فرافکنی با استفاده از ظرفیتهایی که در اختیار مرکزش بود علیه این اقدام دانشگاه موضعگیری کرده بود و گزارشهای ناصحیح داده بود به ریاست جمهوری و مجلس و جاهای مختلف خود آن مرکز قبل از بقیه وقتی دید که این تصمیم جدی است و امتیازاتی هم برای مراکز در بردارد، برای اینکه از این امتیازات عقب نمانند اساسنامه را ارائه کردند.
فارس: اگر مرکزی اساسنامه ارائه ندهد چه مشکلاتی خواهد داشت؟
امید: مراکز مهلت داشتند تا تصمیمگیری کنند و اساسنامه شان را ارایه دهند، پذیرش دانشجو در مراکزی که اساسنامه ارایه ندادهاند فعلا با مجوز یک بار پذیرش دانشجو صورت میگیرد و در آینده درباره ادامه فعالیت این مراکز تصمیم گیری میشود.
فارس: آیا از این به بعد قرار است تمام امتیازاتی را که سازمان مرکزی به مراکز علمی کاربردی میدهد براساس این اسناسنامهها باشد؟
امید: ما در سال 96 در قانون بودجه دانشگاه 200 میلیارد تومان پول داشت که میتوانست به مراکز تسهیلات بدهد، اما شرط مجلس این بود که باید هیأت امناهای موسسات آموزش عالی بازپرداخت را ضمانت کنند، به دلیل اینکه اساسنامه نداشتیم و هیأتها مصوب نداشتند، هیچ مرکزی نتوانست از این وام استفاده کند، یعنی تمام 200 میلیارد تومان از دست ما در رفت.
در سال 97 باز در قانون بودجه رقم قابل ملاحظه پول پیشبینی شد برای تسهیلات، باز هم کسی نتوانست استفاده کند چون اساسنامهها به دلیل همان کارشکنی که یک عدهای کردند به تعویق افتاد.
مراکزی که دارای اساسنامه هستند از همه امتیازات یک مرکز آموزش عالی برخوردار خواهند شد، میتوانند تقاضای زمین، تسهیلات و بعضی از معافیتها را بکنند.
* مراکز فاقد اساسنامه از مهرماه سال آینده پذیرش دانشجو نخواهند داشت
فارس: صریحتر صحبت کنیم، فعالیت مراکزی که اساسنامه ندارند، ادامه مییابد؟
امید: مراکز فاقد اساسنامه تا حداکثر یک سال آینده با دانشگاه جامع علمی کاربردی ادامه همکاری خواهند داشت اما بعد از آن این مراکز مجوز پذیرش دانشجو نخواهند داشت، مگر در دوره های پودمانی؛ ما برای دورههای پودمانی شرط اساسنامه نداریم، این دورهها دورههای کوتاه مدتی هستند که سه ماه یا یک ماه طول میکشند. اما پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در این مراکز نخواهیم داشت. به عبارت دقیقتر از مهرماه سال 99 مراکزی که اساسنامه نداشته باشند نمیتوانند پذیرش دانشجو داشته باشند.
فارس: در حذف مراکز دچار چالش با مدیران نشدید؟
امید: مجوز مراکز علمی کاربردی اینطور نبوده که هر کس از خیابان رد میشده بیاید و مجوز بگیرد، افرادی مجوز گرفتهاند که ذینفوذ بودند و الان هم ما داریم مجوزها را از همان افراد پس میگیریم، قطعا مشکلاتی داریم.
ما به نفوذ فرد کاری نداریم ما به کیفیت مرکز کار داریم. باید با مرکز فاقد کیفیت برخورد کنیم. برای این برخوردها شکایت ما را به همه جا بردند و به جاهای مختلف متوسل شدند. اما حرف دانشگاه قانونی بود.
فارس: تمام مراکزی که وابسته به نهادهای دولتی بودند، تعطیل شدند؟
امید: تمام مراکزی که قطعی مشخص بود دولتی هستند، تعطیل شدند.
* 360 مرکز دولتی دانشگاه جامع علمی کاربردی تعطیل شدند
فارس: چند مرکز تعطیل شدند؟
امید: حدود 360 مرکز دولتی دانشگاه جامع علمی کاربردی تعطیل شد. پذیرش دانشجو در این مراکز متوقف شده است، البته فعالیتشان تا پایان شهریور 98 ادامه دارد.
فارس: کمی هم از سطحبندی مراکز علمی کاربردی برایمان بگویید.
امید: ما برای نخستین بار در این دانشگاه مراکز را سطحبندی کردیم، سامانهای را طراحی کردیم که ارزیابیها را ساماندهی کنیم و برای نخستین بار مراکز سطحبندی شدند.
فارس: برچه اساسی؟
امید: براساس ظرفیتهایی که مراکز دارند، ساختمان، مدرسان، ابتکارات، کیفیت آموزشی و کیفیت دانشآموختگان جزو موارد ارزیابی بود.
مراکز در چهار سطح در یک بازه 100 امتیازی ارزیابی شدند، مراکزی که 75 تا 100 امتیاز داشتند آنها مرکز نوع یک شناخته شدند که امسال نداشتیم. مراکزی که از 50 تا 75 امتیاز داشتند سطح دو بودند که حدود 20 مرکز ما در این سطح قرار گرفتند. مراکزی که بین 25 تا 50 امتیاز داشتند سطح سه بودند و مراکزی که زیر 25 امتیاز بودند سطح چهار.
برای مراکز سطح 4 مهلتی درنظر گرفته شده که خودشان را به سطح 3 برسانند و ارتقاء دهند در غیر این صورت دیگر مجوز پذیرش دانشجو نخواهند داشت. مراکزی که در سطح 2 قرار دارند اگر ارتقاء پیدا کنند امتیازات ویژه دریافت میکنند.
فارس: معیارهای این ارتقاء چه مواردی است؟
امید: خیلی مفصل است و شاخصهای متعددی دارد، در واقع معیارهای متفاوتی را ارزیابی کردیم که عمده آنها فعالیتهای فرهنگی، فعالیتهای آموزشی و فعالیتهای نوآوری است. موارد کیفی در این ارزیابی مورد نظرمان است.
فارس: وضعیت مراکز در حال حاضر چگونه است؟
امید: ما تقریبا از 550مرکزی که ارزیابی کردیم چیزی نزدیک به 70 مرکز در سطح 4 قرار گرفتند اینها در معرض خطر هستند و باید خود را ارتقاء دهند وگرنه از چرخه آموزش علمی کاربردی حذف خواهند شد، 17 مرکز هم در سطح 2 قرار گرفتند که وضعشان خوب است و ما بقی مراکز یعنی چیزی حدود 470 مرکز ما در سطح سه قرار دارند.
فارس: یعنی بیشتر مراکز شما سطح 3 هستند؟
امید: بله، تعداد کمی هم سطح چهار هستند که اینها در معرض حذف قرار دارند.
فارس: مراکزی که در سطح 4 قرار دارند بیشتر کجاها هستند؟
امید: در جاهای مختلف کشور هستند که بهتر است نام نبرم.
فارس: در تهران هم هستند؟
امید: بله، البته مراکز تهران بیشتر در سطح 3 قرار دارند.
همچنان سوال داریم و نیازمند زمانی برای پاسخ اما عقربههای ساعت تمامی وقتمان را فریاد میزنند، بی توجه که میشویم برگههای کوچک مسئول دفتر پا به اتاق میگشاید و زمانمان را گوشزد میکنند، برمیخیزیم هر چند که قول وقتی دیگر را هم میگیریم.
انتهای پیام/