وحید احمدی رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در گفتوگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که قرار است به زودی کارگاه سیاستگذاری در ترویج علم به پیشنهاد مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور و با مشارکت کشورهای جنبش عدم تعهد (NAM) در ایران برگزار شود، هدف ایران از برگزاری کارگاهی با این موضوع چیست و شرکتکنندگان چه دستاوردی را دنبال میکنند؟ اظهار داشت: هر کشور دارای الگوهایی در علم است که میتواند پیوند مردم، جامعه و مخاطبان عمومی با علم را برقرار کند.
وی ادامه داد: ترویج علم یکی از ارکان توسعه است و یکی از مسائل جدی کشورهای در حال توسعه این است که دانشگاهها توسعه یافتهاند در حالی که علم وارد جامعه نشده است.
احمدی تصریح کرد:در کشور تجربیاتی در ارتباط علم دانشگاهی در جامعه در حوزههایی از جمله وزارت کشاورزی، وزارت علوم و بهداشت عمومی وجود دارد؛ همچنان که در کشورهای مختلف کارهای زیادی انجام شده است، برای مثال هند روشهای متعددی برای فراگیری توسعه علم بین مردم دارند. اما ضعفهایی نیز وجود دارد.
احمدی تصریح کرد: برای مثال در حوزههای کشاورزی و دامپروری تجربیات و دانش بسیار در دانشگاهها داریم، اما آیا ارتباط طبقه کشاورز، دامپرور و بهرهبردار از علم با دانشگاه برقرار شده است؟
وی با ذکر مثال دیگری گفت: همچنین در زمینه مسائل تربیتی، اقتصادی و حقوقی تجربههای بسیاری در دانشگاهها حاصل شده است، اما آیا این علم از دانشگاه به جامعه راه یافته و به خانوادهها منتقل شده است؟ یا در بحث ذخیرهسازی انرژی آیا در خانوادههای ایرانی فرهنگ عمومی مصرف بهینه نهادینه شده است؟
رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور گفت: هدف این کارگاه که مورد استقبال کشورهای در حال توسعه قرار گرفت، اشتراک روشها و تجربیات موفق و ناموفق توسط شبکهای از صاحب نظران و نهادهای مختلف دولتی و نهادهای مردمی در انتقال علم به جامعه است؛ آنها میتوانند با یکدیگر ارتباط داشته باشند و از این تجربیات استفاده کنند.
وی تأکید کرد: بنابراین در این همکاری به دنبال این هستیم که ببینیم ما و دیگر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد چه تجربیاتی در انتقال علم به جامعه داشتهاند و این تجربیات منتقل شود و در نهایت سطح آگاهی عمومی را در همه حوزهها افزایش دهیم.
احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا تجربه مشابه پیش از این بین اعضای جنبش عدم تعهد وجود داشته است، گفت: پیش از این چنین تجربهای نبوده است و این موضوع برای اولین بار در بخش علم برگزار میشود که از این رو پیشنهاد ایران با استقبال اعضای جنبش مواجه شد؛ آنها سرمایهگذاری کردند و هزینه برگزاری کارگاه و حضور 20 شرکتکننده را پرداختند و ایران تنها برگزاری کارگاه را به عهده دارد.
به گفته وی، ۱۶ کشور شامل کلمبیا، اندونزی، سریلانکا، توگو، فلسطین، کوبا، نیجریه، مالزی، میانمار، زیمباوه، زامبیا، هند، پاکستان، بوتان، موریس و کامبوج در این کارگاه بینالمللی حضور دارند.
انتهای پیام/