معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش گفت: در شیوه نامهای که به کل مدارس ارسال شده است ذکر شده که هیچگونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشی نباید وجود داشته باشد.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبر فوری٬ رضوان حکیم زاده معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش در خصوص اینکه آیا مشکلات مربوط به ثبت نام دانش آموزان اتباع در مدارس مرتفع شده است و سال تحصیلی جدید بدون مشکلی را خواهند داشت یا نه، گفت: میتوانم این خبر خوشحال کننده را بدهم که با پیگیریهایی که صورت گرفته است و زحماتی که مرکز بین الملل آموزش و پرورش کشیدند و همچنین پیگیری های مفصل معاونت آموزش ابتدایی با وزارت کشور انجام داد که چالش های گذشته در خصوص عدم پذیرش فرزندان اتباع برای تحصیل رفع شود، دستورالعملی به تصویب رسید و به مدارس ابلاغ شد که امسال برای اتباع خارجی و ثبت نام آنها دارای کمترین چالش باشیم.
وی ادامه داد: معاونت ابتدایی پیگیریهایی مفصلی انجام دادو در این خصوص فرهنگسازی هایی نیز در سطح جامعه صورت گرفته است. با فرمان تاریخی مقام معظم رهبری، چالشهای ما در این خصوص کمتر شد.
حکیم زاده اضافه کرد: در حال حاضر بیشتر صحبت ما روی این است که چگونه کیفیت حضور این دانش آموزان در فضای آموزشی را ارتقا دهیم. در شیوه نامهای که به کل مدارس ارسال شده است ذکر شده که هیچگونه تبعیضی بین اتباع خارجی و ایرانی در فضای آموزشینباید وجود داشته باشد. این دانش آموزان میتوانند در تمام مسابقات فرهنگی هنری، اردوها و…شرکت کنند.
معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش گفت: گام اول برای ما پوشش تحصیلی تمام دانش آموزان ایرانی و غیرایرانی بود و گام مهم بعدی نهادینه کردن تربیت عاری از تبعیض کودکان و نوجوانان در محیط کشورمان است. به معنای دیگر از نظر ما چنین تربیتی زیبنده مدارس جمهوری اسلامی و از همین رو جدا کردن اتباع از دانش آموزان ایرانی ممنوع است.
وی در پاسخ به این پرسش که معمولاً آنچه به عنوان دستورالعمل ابلاغ میشود، لزوماً به اجرا در نمیآید و حتی در حوزه کودکان استثنایی آموزش پذیر که میتوانند در مدارس عادی تحصیل کنند، گاه شاهد عدم پذیرش این دانش آموزان از سوی مدیر مدرسه و یا والدین دیگر کودکان هستیم، گفت: نکته مهم این است که دستورالعملی آماده شده و باید اجرا شود؛ اما آنچه در سطح مدارس باید اجرا شود به اجرا و نظارت ما باز میگردد. یکی از توفیقات ما در سال تحصیلی گذشته نقش نظارتی رسانهها بود که موارد متعددی را به ما گوشزد کردند. شاید ما نتوانیم بر تمام مدارس نظارت کنیم اما نکته مهم این است که یک ظرفیت سازی ایجاد شده که باید با تمام قدرت پیگیر آن باشیم. جدا از رفع نگرانی برای دسترسی دانش آموزان به حق آموزش، گام دوم رفع هر گونه تبعیض در این میان بود که به سمت آن حرکت کردهایم.
وی آسیب دیگر نگاه تبعیض آمیز را افزایش بزه در جامعه ذکر کرد و گفت: جامعه باید آگاه شود که هرگونه طرد افراد از جامعه به بزه میانجامد. شاید اگر ما خیلی زودتر به فکر تهیه چنین دستورالعمل هایی بودیم امروز شاهد آسیبهای کمتری در جامعه بودیم. این فرهنگ باید جا بیفتد که ما در جامعهای زیست میکنیم که فقط با کسانی شبیه خودمان در تعامل نیستیم. جامعه، افراد دارای معلولیت، افراد تیزهوش، فقیر و غنی و مردمی با فرهنگها و قومیتهای گوناگون دارد. اگر قرار باشد فرزندانمان زیست سالمی در جامعه داشته باشند باید از ابتدا از این جداسازی ها فاصله بگیریم. ما در دنیا باید الگوی رفع تبعیضها باشیم.
معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: هرچند در مجامع بین المللی اینکه ما بدون دریافت کمک هزینه، پوشش تحصیلی دانش آموزان اتباع را به خوبی پیگیری میکنیم تحسین برانگیز است. حال باید شرایط تحصیل آنها را به گونهای ایجاد کنیم که اتباع احساس جدایی از جامعه ایران نداشته باشند.