به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، یکی از مهمترین دغدغهها و چالشهای پس از نوسانات ارزی سال 97 رسوب کالا در بنادر و مبادی ورودی کشور است. طی ماههای گذشته مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران از موجودی یا همان رسوب 85 هزار کانیتنر کالا در این مناطق خبر داده بود که بدین منظور پیشنهاد هشت بندی به رئیسجمهور ارسال و روحانی نیز روی برخی از این پیشنهادات مستقیما دستور اجرایی گذاشت تا از این طریق رسوب کالا در شرایط جنگ اقتصادی و تحریمی کاهش یابد.
چرا که برخی معتقدند بخشی از این کالاها مربوط به تولید و بنگاههای اقتصادی است و می تواند بخشی از نیازهای را برطرف کند.
براساس آخرین گزارش سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها رسوب کالاهای کانتینری و غیرکانتینری کاهش نیافته بلکه آمار نشان از افزایش رسوب کالا دارد.
طبق آخرین گزارش مربوط به هفته آخر خرداد ماه سال جاری در مجموع 101 هزار و 211 کانتینر (TEU) در مبادی ورودی از جمله شهید رجایی بندرعباس،امام خمینی، بوشهر، خرمشهر، چابهار و سایر بنادر دپو شده است.
میزان رسوب کالاهای غیرکانتینری در مناطق مختلف به 4 میلیون و 640 هزار و 377 تن رسیده که عمده آنها به ترتیب در شهید رجایی بندرعباس، امامخمینی، انزلی، خرمشهر و امیرآباد است.
همچنین بالغ بر 4 میلیون و 315 هزار و 111 تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات رسوب کرده که عمده آن در بندر امام خمینی است.
بندر شهید رجایی بندرعباس حدود 54 درصد حجم تجارت خارجی در رویههای مختلف گمرک را به خود اختصاص میدهد بنابراین عمده کالاهای کانتینری در این بندر دپو و رسوب شده است.
طبق اطلاعات رسمی بالغ بر 78 هزار و 394 کانتینر (TEU) و حدود 35 هزار و 500 کانتینر 20 فوت و 21 هزار و 500 کانتینر 40 فوت به صورت باکس در این گمرک وجود دارند.
تعداد کانتینرهایی که به گمرک اظهار شده از این میزان 18 هزار و 404 کانتینر طی 370 اظهارنامه بوده که 24 درصد آن است و حدود 76 درصد یعنی 59 هزار و 990 کانتینر به گمرک اظهار نشده است.
مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک با اشاره به دلایل رسوب کالا در گمرکات بعد از اظهار کالا به فارس میگوید: 50 درصد دلیل رسوب به عدم ارائه کد رهگیری بانک بازمیگردد که بالاترین سهم را دارد و طولانی شدن صدور مجوزهای قانونی از جمله استاندارد در جایگاه دوم با سهم 30 درصدی به خود اختصاص میدهد.
وی افزود: عدم تمکن مالی صاحب کالا به منظور پرداخت حقوق ورودی سهم 10 درصدی داشته و در جایگاه سوم قرار میگیرد و پس از آن رسیدگی به ارزش کالا و بررسی اظهارنامه توسط کارشناسان فضای مجازی هرکدام با 5 درصد در جایگاههای بعدی قرار میگیرند. آخرین مورد نیز به عدم وجود کامیون در برخی بنادر برای حمل کالاهای ترخیص شده است.
ارونقی البته معتقد است: قسمتی از این میزان رسوب کالا طبیعی است. برخی از این کالاها به نحوی در بنادر تخلیه شدهاند؛ اما هنوز نتوانستهاند اظهار کنند. برخی از محمولهها در لنگرگاه ماندهاند و هنوز نتوانستهاند از کشتی تخلیه شوند.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه رسوب کالا در بنادر و گمرکات با یکدیگر متفاوت است، خاطرنشان میکند تا زمانی که کالایی به گمرک اظهار نشود کالای رسوب شده در بنادر تلقی میشود. ارزیابیها نشان میدهد ۴۵ درصد دلیل رسوب کالاهایی که قبل از اظهار به گمرک در بنادر رسوب کردهاند مربوط به نداشتن مجوز ثبتسفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت است.
براساس آنچه در این گزارش آمده، از کالاهایی که به دلیل نداشتن مجوز ثبتسفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت در بنادر ماندهاند ۳۰ درصد گروه چهار کالایی و ۷۰ درصد نیز سایر گروههای کالایی هستند.
ارونقی در اینباره میگوید: پیشنهادی از سوی گمرک داده شد و رئیسجمهور دستور داد اگر کالایی در مهلت ثبتسفارش به کشور رسیده باشد (۱۲ مایلی آبهای ساحلی) ثبتسفارش قبول شود، اما این مورد تاکنون بهصورت کامل به مرحله اجرا درنیامده است.
معاون گمرک به برخی کالاهای رسوب شده به بهانه گروه 4 اشاره میکند و معتقد است: کالایی در گروه ۲ قرار دارند و چند ماه است در بنادر به دلیل نداشتن مجوز از ثبتسفارش از وزارت صمت در بنادر ماندهاند. بهعنوان مثال، یک محموله «شیرآلات و مکانیزم آنها» که در اولویت ۲ کالایی قرار گرفتهاند، ۶ ماه در بنادر رسوب کرده است. یک محموله «چراغ الایدی» که در گروه ۲ کالایی قرار گرفته، ۷ ماه از ماندگاریاش در بنادر میگذرد. یک محموله «دستگاه سرزیپ زن» که در گروه ۲ کالایی قرار دارد نیز ۸ ماه است که در بنادر مانده و به گمرک اظهار نشده است.
به گفته وی، کالاهای رسوب شده به دلیل نداشتن مجوز ثبتسفارش در بنادر، تنها شامل گروه چهارم کالایی نیست. بلکه کالاهای گروه ۲ که اغلب کالاهای واسطهای هستند نیز در بنادر ماندگار شدهاند.
* 10 راهکار برای تسهیل ترخیص کالا
به منظور برون رفت از مشکلات و مسائل مطرح شده حسین سعیدی سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان از روان سازی و تسریع در ترخیص کالاها با 10 راهکار اشاره کرده و بیان میکند: بر این اساس، مجموعه این اقدامات عمدتا با هدف تسهیل در ورود اقلام موردنیاز بخش تولید در دستور کار سیاستگذار قرار گرفته است.
1- ارائه خدمات و انجام تشریفات اظهارنامههای صادراتی و ترانزیتی بهصورت شبانهروزی است.
2- مجوز ترخیص قطعی کالاهایی که با گواهی بانک عامل، ارزشان تامین شده و مشکل مالکیت ندارند.
3- ارائه تسهیلات ویژه واحدهای تولیدی و صادرکنندگان خوشنام در دستور کار قرار گرفته است.
4- پذیرش ضمانتنامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویههای ماده ۶ قانون امور گمرکی در راستای کاهش رسوب کالا در منطقه شهیدرجایی
5- فراهم کردن تمهیدات لازم در راستای نمونهبرداری از کالاهایی است که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند، در این راستا ضرورت دارد که این تمهیدات پیش از اظهار کالاها به گمرکات عملیاتی شود.
6- رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز، بهصورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیونهای رسیدگی و حل اختلافات گمرکی
7- رسیدگی خارج از نوبت به اظهارنامههای تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه کالاهای صادراتی با توجه به ضرایب تعیین شده و ضریب اهمیت زمانی در سامانه جامع امور گمرکی
8- پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان
9- خروج بخشی از کالاهای شرکتهایی که با مشکل تخصیص ارز روبه رو هستند
10- ترخیص نسیه کالاهای شرکتهایی است که دچار مشکل نقدینگی هستند.
انتهای پیام/