به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، عصر ارتباطات دیجیتال موجب رقابت اقشار مختلف جامعه برای گرفتن نبض بازار محصولات فناوری و الکترونیکی شده است. در این رقابت برخی از شرکت ها با تکیه بر توان و ظرفیت داخلی توانستند علاوه بر ارائه خدمات به مناطق مختلف کشور، به توسعه زیر ساخت ارتباطات کمک کنند.
محمدرضا قوی مدیرعامل شرکت ارتباطات کوه نور که برای حضور در این عرصه هم کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات سیستم از دانشگاه شهید بهشتی و هم کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی شاخه فناوری از دانشگاه تهران را دارد درباره فعالیتهای این شرکت در حوزه USO با ما گفتوگو کرد.
قوی در دوران دانشگاه و با ارائه پایاننامهای درباره بهینهسازی شبکههای ارتباط روستایی وارد بازار کار و تجارت شد و پس از سالها فعالیت بهعنوان نیروی فنی و عضو هیأت مدیره هماکنون بهعنوان مدیرعامل این شرکت فعالیت میکند.
فارس: در ابتدا شرکت خود را معرفی کرده و زمینههای فعالیت آن را تشریح کنید؟
قوی: شرکت ارتباطات کوه نور در حوزه ارتباطات روستایی فعالیت میکند و مزیتی که نسبت به سایر شرکتهای فعال در این حوزه دارد این است که میتواند با هزینه کم پوشش دهی مناسبی را در مناطق دورافتاده، محروم و صعبالعبور داشته باشد. این موضوع به این دلیل است که شرکتهایی نظیر اپراتورهای تلفن همراه برای پوشش دهی در مناطق ذکرشده نیاز به زیرساخت دارد و ایجاد این زیرساخت برای آنها هم هزینه بالایی دارد و هم باید پیش از آن بررسی کنند که میتواند این زیرساخت را در آن مناطق ایجاد کنند یا نه. شرکت ما یک شرکت اپراتور تلفن ثابت است که از سال 79 کار خود را آغاز کرد. این شرکت زیرمجموعه یک هلدینگ بزرگ است که در حوزه بانکداری الکترونیک، ADSL و فعالیتهای حوزه IT کار میکند.
فارس: چند نفر در این شرکت مشغول فعالیت هستند و کارآفرینی داشتهاید؟
قوی: در زمانهای مختلف بسته به فعالیت شرکت، تعداد پرسنل متفاوت بوده است. زمانی که مشغول توسعه کارهای شرکت هستیم بهطور مستقیم با 200 نفر و غیرمستقیم با 1000 نفر همکاری داریم اما زمان ارائه خدمات پشتیبانی تنها با یکپنجم این تعداد همکاری میکنیم و اگر وزارت ارتباطات پروژه جدیدی را به ما ارجاع ندهد فقط با همین تعداد افراد کار میکنیم. قولهایی از طرف وزارت ارتباطات دادهشده که حمایتهای بیشتری داشته باشد و امکانات بیشتری توسط این شرکت به روستاها ارائه شود.
فارس: چگونه شرکت شما برای پروژه پوشش مخابراتی روستایی انتخاب شد؟
قوی: سال 89 شرکت ارتباطات کوه نور برای انجام پروژه USO یا پوشش مخابراتی مناطق محروم اعلام آمادگی کرد و این پروژه طی مناقصهای که توسط وزارت ارتباطات برگزار شد به این شرکت واگذار شد. همچنین سال 90 با برگزاری مناقصه فاز دوم این پروژه واگذار شد که مجموعاً 1100 روستا به این شرکت واگذار شد تا پوشش تلفن آنها بهطور کامل انجام شود.
تا سال 97 تنها فعالیتی که برای این 1100 روستا انجام میشد پوشش تلفن ثابت بود حدود 12 هزار مشترک با فعالیتهای این شرکت میتوانستند همزمان از خطوط مخابراتی استفاده کنند. در زمستان سال 97، وزیر ارتباطات بهمنظور استفاده بهینه از منابع از ما خواست تا با تغییراتی در ساختار پوشش تلفن ثابت زیرساختی را فراهم کنیم که هم برای تلفن ثابت و هم تلفن همراه در روستاها قابلاستفاده باشد.
فارس: آیا این پروژه توسط شرکت شما به انجام رسید؟
قوی: بله، با تغییراتی که در زیرساخت ایجاد شد توانستیم کاری کنیم تا مشترکین اپراتورهای تلفن همراه نیز در مناطق روستایی محروم از آنتندهی برخوردار باشد. این موضوع در حالی اتفاق افتاد که نیاز نبود اپراتورهای تلفن همراه امکاناتی را در این مناطق ایجاد کنند و فقط با استفاده از زیرساختهای شرکت ارتباطات کوه نور این امر محقق شد.
فارس: مزایای بهرهگیری از زیرساختهای مخابراتی شما برای تلفن همراه در این مناطق چه بود؟
قوی: با این کار پوشش تلفن همراه و آنتن دهی آن در نقاط بیشتری از ایران انجام شد و ما بدون آنکه پیش پرداختی از وزارت ارتباطات دریافت کنیم به دلیل هدفی که پشت این قضیه بود و استفاده بهینه از منابع این کار را انجام دادیم.
فارس: یعنی هزینه اولیه تهیه این زیرساخت توسط شرکت پرداخت شد؟
قوی: بله، هزینه اولیه این طرح را شرکت متقبل شد که نتیجه آن مطلوب بود و ما توانستیم در برخی از شاخصهای شبکهای مانند طول مکالمات و تعداد مکالمات انجامشده با برخی اپراتورها شاهد افزایش صد برابری باشیم. این حرکت سهم مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از واردات بیرویه و حتی پیشگیری از مصرفگرایی شد چراکه توانستیم از همان تجهیزاتی که قبلاً داشتیم استفاده بدیعی داشته باشیم و اپراتورها مجبور نباشند دوباره تجهیزاتی را برای مناطق روستایی مصرف کنند. این امر باعث شد تا تجهیزات و سیگنال واحد که در روستا نصب و راهاندازی شده بود هم برای شبکه تلفن ثابت و هم گوشیهای تلفن همراه مورداستفاده قرار بگیرد.
| در ۶ ماه گذشته فعالیتهایی که در حوزه خدمات پوشش دهی روستایی انجام شد فعالیتهای بی سابقه ای بود که باید با رسانهای شدن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از آن اطلاع پیدا میکردند، پوشش دهی تلفنهای همراه برای 1100 روستا در مناطق محروم و دورافتاده توسط شرکت کوه نور بدون اخذ پیش پرداخت انجام شد و اگر این موضوع رسانهای میشد تأثیر مثبتی در گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در این حوزه داشت |
متأسفانه باوجودآنکه تلاش زیادی توسط این شرکت و جوانان فعال ایرانی انجامشده بود اما در جلسه اخیر حضور وزیر ارتباطات در مجلس شورای اسلامی، تلاش های اخیر این شرکت توسط برخی نمایندگان مورد کم لطفی قرار گرفت و تمام دستاوردهایی که ما طی این چند سال به دست آورده بودیم زیر سؤال رفت و حتی وزیر ارتباطات نیز به خاطر عملکرد حوزه خدمات روستایی کارت زرد از مجلس گرفت.
* اطلاع رسانی خوبی نداشتیم
فارس: به نظر شما دلیل اخذ کارت زرد به وزیر ارتباطات از مجلس چه بود؟
قوی: فکر میکنم نمایندگان به این دلیل به وزیر ارتباطات کارت زرد دادند که ما اطلاعرسانی قوی نداشتیم چراکه در 6 ماه گذشته فعالیتهایی که در حوزه خدمات پوشش دهی روستایی انجام شد فعالیتهای بی سابقه ای بود که باید با رسانهای شدن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از آن اطلاع پیدا میکردند. پوشش دهی تلفنهای همراه برای 1100 روستا در مناطق محروم و دورافتاده توسط شرکت کوه نور بدون اخذ پیش پرداخت انجام شد و اگر این موضوع رسانهای میشد تأثیر مثبتی در گزارش عملکرد وزارت ارتباطات در این حوزه داشت.
فارس: طرح پوشش دهی تلفن همراه و تلفن ثابت در 1100 منطقه روستایی از چه زمانی کلید خورد؟
قوی: در بهمنماه سال گذشته بهصورت پایلوت این طرح در دهه فجر انقلاب اسلامی و توسط وزیر ارتباطات آغاز به کارکرد و از آن زمان به بعد ما به دنبال افزایش ظرفیت در این مناطق هستیم.
فارس: افزایش ظرفیت در این مناطق برای چه امری صورت میگیرد؟
قوی: در حال حاضر در ایام تعطیل که میزان مراجعه به این مناطق افزایش پیدا میکند شاهد مشکلاتی در آنتندهی هستیم که این موضوع به افزایش ظرفیت بستگی دارد و به دلیل اینکه حجم مشترکین افزایش پیدا میکند، ما نیز باید افزایش ظرفیت داشته باشیم. به این منظور به دنبال این هستیم تا بسترهای ارتباطی را پهنتر کنیم و خدمات همزمان با افزایش مشترکین تلفن همراه بیشتر شود.
فارس: به نظر شما پوشش دهی کامل این مناطق انجام میشود؟
قوی: چشمانداز و ظرفیتی که در این شرکت وجود دارد و با امکاناتی که در حال حاضر داریم میتوانم اعلام کنم شرکت ما این قابلیت را دارد که محرومیت روستاهای کشور از خدمات تلفن همراه را ریشهکن کند. ما این امکان راداریم که حتی در سایر روستاهای باقیمانده نیز پوشش دهی را به انجام برسانیم.
* ۳ درصد از روستاهای کشور فاقد پوشش مخابراتی هستند
فارس: چند درصد از روستاهای کشور فاقد پوشش مخابراتی و آنتن دهی تلفن همراه هستند؟
قوی: بر اساس اظهارات مسئولین حدود 3 درصد از روستاهای کشور فاقد هرگونه پوشش هستند و ما آمادگی این راداریم که بتوانیم این 3 درصد از مجموع روستاهای ایران را به پوشش دهی مناسب تلفن ثابت و تلفن همراه برسانیم و شاهد این باشیم که در چند ماه آینده محرومیت روستاهای ایران از خدمات تلفن همراه پایان یابد و دیگر هیچ روستایی حتی با 20 خانوار نباشد که پوشش آنتن دهی تلفن همراه نداشته باشد.
فارس: برای این کار چه میزان ظرفیت در این شرکت لازم است؟
قوی: باید 50 درصد ظرفیت شرکت را افزایش دهیم تا هم در روزهای پرازدحام پوشش مخابراتی مناسبی داشته باشیم و هم کیفیت ارتباطات را حفظ کنیم. این موضوع تا اواسط فصل تابستان انجام میشود و با حمایتهای وزارت ارتباطات میتوانیم شاهد افزایش ظرفیت و ارتقای کیفیت شبکه باشیم.
فارس: اگر پوشش دهی 3 درصد روستای فاقد پوشش مخابراتی را به شرکت شما واگذار کنند چه زمانی این موضوع بهطور کامل محقق میشود؟
قوی: بهطورقطع آمادگی این موضوع در شرکت وجود دارد تا سایر روستاهای کشور در مدتزمان کمتر از چهار ماه تحت پوشش مخابراتی قرار بگیرند.
| حدود 3 درصد از روستاهای کشور فاقد هرگونه پوشش هستند و ما آمادگی این راداریم که بتوانیم این 3 درصد از مجموع روستاهای ایران را به پوشش دهی مناسب تلفن ثابت و تلفن همراه برسانیم و شاهد این باشیم که در چند ماه آینده محرومیت روستاهای ایران از خدمات تلفن همراه پایان یابد و دیگر هیچ روستایی حتی با 20 خانوار نباشد که پوشش آنتن دهی تلفن همراه نداشته باشد |
فارس: چرا باوجودآنکه فعالیتهای مثبتی در شرکت شما درزمینه USO انجامشده است اما حوزه ارتباطات روستایی توسط مجلس مورد سوال واقع گردیده است؟
قوی: پروسه خدمات روستایی یک فرایند 9 ساله است که احتیاج به بودجه بسیار زیادی دارد و برنامهریزی گستردهای را میطلبد. از زمانی که آقای مهندس آذری جهرمی سکان وزارت ارتباطات را برعهدهگرفته است یکی از دغدغههای اصلی ارتباطات روستایی شد و این حوزه فعالتر گردید. لذا ظرفیتها در این حوزه افزایش یافت اما به دلیل عقبماندگیهایی که از گذشته وجود داشت، این فعالیتها تحت شعاع قرار گرفت و باوجودآنکه فعالیتهای خوبی در این زمینه انجامشده اما کمکاری و عقبماندگی سالیان متمادی هنوز وقت زیادی جهت جبران می طلبد. یکی از مشکلات عدم آگاهی و عدم اطلاعرسانی کافی از فعالیتهای سالهای اخیر بوده و با حجم زیادی کارهای از قبل مانده و همچنین افزایش قیمت ارز، جبران کردن تمامی این موارد کار آسانی نیست.
فارس: ارتباطی که بین قیمت ارز و فعالیتهای حوزه زیرساخت و ارتباطات وجود دارد را توضیح دهید؟
قوی: ارزبری بالا در حوزه صنایع ارتباطات وجود دارد که با نوسانات قیمت ارز بهسختی میتوان عقبماندگیهای گذشته را جبران کرد. مجموع این اتفاقات باعث شده تا ما شاهد این باشیم که توقعات مجلس در حوزه خدمات روستایی توسط وزارت ارتباطات در گاهی موارد با دشواری پیش رود. از سال 89 که مناقصات برگزار شد 4 شرکت تأمین این موضوع را بر عهده گرفتند که این شرکتها هرکدام در یک بخش جداگانه نظیر اینترنت و پوشش دهی مخابراتی فعالیت خود را آغاز کردند.
شرکت ارتباطات کوه نور مسئولیت تلفن ثابت را بر عهده گرفت که توانست این کار را به انجام برساند. حتی بیش از تعهدات خواستهشده اقداماتی انجام شد اما متأسفانه این شرکت هدف قرارگرفته و گفته میشود که فعالیت و نقش بسزایی در پوشش مخابراتی مناطق روستایی نداشته است. این موضوع به صحبتهای یکی از نمایندگان به عملکرد شرکت ما برمیگردد که وی بهصراحت از این شرکت نام برد و گفت که فعالیت ضعیفی داشته است. این در حالی است که ما از تعهدات جلوتر هستیم و ظرفیت زیادی نیز تعهد باقیمانده است.
فارس: به چه دلیل شرکت کوه نور نیازی به زیرساختهای هزینهبر ندارد؟
قوی: دقیقاً دلیل مزیت فعالیت شرکت ما در حوزه خدمات روستایی این موضوع است که به دلیل استفاده از زیرساخت ماهوارهای در کمتر از یک هفته میتوانیم هر منطقهای را پوشش دهی کنیم. این منطقه میتواند یک کشتی در وسط خلیجفارس باشد یا جنگل و کویر.
فارس: هزینهای که برای انجام فعالیتهای شرکت انجام میشود چه میزان است؟
قوی: این هزینه بسیار کمتر از اپراتورهای دیگر است چون ساختار سازمانی ما چابک است و هزینههای سربار شرکت نیز بسیار پایینتر از شرکتهای بزرگ است. این موضوع باعث شده هزینه پوشش دهی به نسبت اپراتورهای تلفن همراه پایینتر باشد. البته شرکتهای بزرگ این مزیت رادارند که میتوانند زیرساخت را در حد گسترده برای استانهای مختلف انجام دهند این در حالی است که ما در حد یک شهرک و روستا را میتوانیم پوشش دهیم. با این حساب ما در حوزه ارتباط روستایی توانستهایم بهتر عمل کنیم چون پوشش دهی در حد یک روستا است و اپراتورها بیشتر در مناطقی که تراکم جمعیت بیشتر است و صرفه اقتصادی دارد زیرساختهای خود را توسعه میدهد. شرکت ما فعالیتهای خود را در این راستا قرارداد تا بتواند تا چند کیلومتر را ازنظر پوشش مخابراتی پشتیبانی کند.
دلیل مزیت فعالیت شرکت ما در حوزه خدمات روستایی این موضوع است که به دلیل استفاده از زیرساخت ماهوارهای در کمتر از یک هفته میتوانیم هر منطقهای را پوشش دهی کنیم. این منطقه میتواند یک کشتی در وسط خلیجفارس باشد یا جنگل و کویر | |
* کاهش هزینه با استفاده از زیرساختهای ماهوارهای
فارس: برآورد هزینه این طرح چقدر است؟
قوی: برای پوشش دهی یک محدوده جغرافیایی بهصورت کامل، زیر صد میلیون تومان برآورده هزینه شرکت است و باوجودآنکه هزینهها بالا رفته است اما همچنان ما با همین میزان میتوانیم این پوشش دهی را انجام دهیم ولی اگر سایر اپراتورها را در نظر بگیریم هزینهای که برای آنها میشود از 300 میلیون تومان نیز بالاتر میرود. ما تجربه موفقی از پروژه ارتباط روستایی داریم و آمار و ارقام، ثابتکننده این موضوع است و حتی قابلیت رقابت با اپراتورهای بزرگ راداریم چراکه آنها نمیتوانند با چنین هزینهای این چنین فعالیت کنند.
میخواهیم این شرکت آخرین روستای محروم در کشور را نیز تحت پوشش تلفن همراه قرار دهد و بعداز آن روستایی در کشور نباشد که پوشش تلفن همراه نداشته باشد. به امید روزی هستیم که محرومیت ارتباطی در کشور وجود نداشته باشد و برای این روز تلاش میکنیم | |
* همه چیز درباره USO
فارس: دلیل به وجود آمدن پروژههای USO چیست؟
قوی: تا قبل از سال 89 مخابرات کشور بهصورت دولتی اداره میشد و چون سود و زیان در آن مطرح نبود به روستاها هم خدمات ارائه میشد اما در سالهای 83 تا 88 قسمتهای مختلف مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد و شرکتهای خصوصی که متوجه میشدند پوشش دهی روستایی برای آنها صرفه اقتصادی ندارد به دنبال این کار نمیرفتند. به همین منظور قانونی تصویب شد تا شرکتهای خصوصی سه درصد از درآمد خود را به ارتباطات روستایی اختصاص دهند. برای 3 درصد درآمد این اپراتورها مناقصاتی برگزار شد تا شرکتهای دیگر از این 3 درصد برای مناطق محرومی که پوشش دهی مخابراتی ندارند استفاده کنند. به این کار USO یا خدمات عمومی اجباری در نقاط محروم و دورافتاده میگویند. این موضوع در بسیاری از موارد یک تجربه موفق بود که در حال حاضر بهطورکلی زیر سؤال رفته است و زیر سؤال رفتن آن جلوی پیشرفت روستاها را میگیرد.
* ریشه کنی محرومیت از ارتباطات در کشور
فارس: چه چشماندازی برای شرکت کوه نور در نظر گرفتهاید؟
قوی: میخواهیم در آینده موضوع محرومیت روستاها از خدمات تلفن همراه را ریشهکن کنیم و شرکت ما در کنار این موضوع قابلیت پوشش دهی اینترنت را نیز دارد. در حوزه ICT به دنبال کارآفرینی هستیم و میتوانیم با استفاده از ظرفیتهای ماهواره و فناوری اطلاعات کارآفرینی داشته باشیم. میخواهیم این شرکت آخرین روستای محروم در کشور را نیز تحت پوشش تلفن همراه قرار دهد و بعداز آن روستایی در کشور نباشد که پوشش تلفن همراه نداشته باشد. به امید روزی هستیم که محرومیت ارتباطی در کشور وجود نداشته باشد و برای این روز تلاش میکنیم.
انتهای پیام/