سازمان اسناد مرجعی برای اسناد شورا خواهد بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، اشرف بروجردی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در آغاز نود و نهمین جلسه شورا و در راستای انعقاد تفاهم نامه بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و شورایاسلامی شهر تهران گفت: تحویل اسناد مذاکرات شورا و همچنین اسناد مربوط به انجمن شهر قبل از انقلاب به عنوان اسناد ملی محسوب می شوند و پایگته و جایگاهی دارند که می توانند برای آینده کشور اثر گذار باشند که  با این تفاهم نامه به کتابخانه ملی تحویل داده می شود.

وی در ادامه با اشاره به تاریخچه شکل گیری شورا ها گفت: در تاریخ 9 اردیبهشت 1358 امام(ره) فرمان تشکیل شوراها  را دادند که این روز به عنوان روز شوراها نام گزاری شد.  بعد از آن بیست سال طول کشید تا اولین شورا شکل گرفت یعنی در سال 1376 اولین دوره شوراها  شکل گرفت .قانون شورا ها نیز در سال 75 بازنگری شد در مجلس در سال 76 اجرایی شد ، در دوره اصلاحات و در سال 82 اولین اصلاحیه بعد از شکل گیری بر آن شکل گرفت و در سال 89 قانون شوراها همان چیزی شد که امروز در اختیار است.

بروجردی افزود: در این میان دو نکته که رویکرد امام (ره) بود نیز حائیز اهمیت است.  این دو رویکرد امروز ملاک عمکل ما است؛ هدف از تشکیل شوراها  تمرکز زدایی و توزیع قدرت است بین کسانی که می توانند تصمیم گیر باشند برای مردم و نکته دوم مدیریت واحد شهری است به عنوان یکی از مهمترین بند های قانون شورا ها، که متاسفانه تا کنون تحقق پیدا نکرده است. اگر شورا به مدیریت واحد برسد می تواند تحول عظیمی در مدیریت شهر ها شکل بگیرد.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: لذا اگر بخواهیم این ها  را به عنوان سابقه نگاه کنیم چه کسی اسناد و مدارک دیرینه را باید در معرض دید  عموم قرار دهد، همچنین صاحبنظران به دنبال آن باشند.

وی ادامه داد: در این مدت ده ها پایان نامه دانشجویی در دوره دکتری، ده ها مقاله و کتاب چاپ شده که ارزیابی از وضعیت شوراها را داشته  اند و این اسناد باید نگهداری شود.

وی افزود: قاعدتا در مسیر رشد و ارتقای نهاد شوراها افت و خیز هایی خواهیم داشت نظیر بحث اصلاح قانون . به عنوان نمونه یکی از نکات مهم مورد تعارض بین قوه مجریه و شورا بوده همین بحث صحه گذاشتن بر مصوبات شورای شهر است که بر اساس قانون باید به فرمانداری برود و بعد اجرایی شود این همواره چالش قوه مجریه و شورا بوده این ها می تواند سابقه اسناد شورا باشد.

بروجردی با اشاره به این که  سازمان اسناد بر اساس قوانین و مقررات هم قانون سال 49 (بند ب ماده 6 ) که تاکید دارد همه دستگاه های اجرایی موظفند اسنادی که تولید می کنند در اختیار سازمان اسناد قرار دهند گفت: این اسناد در سازمان اسناد هم به جهت فیزیکی و هم به جهت امنینتی نگهداری می شود و هم می تواند مرجعی باشد  برای کسانی که قائل هستند مطالعات روی تصمیمات شورا صورت گیرد. این تصممات زمانی می توانند  مرجع هدایت شهر مسبوق به سابقه دیرینه خود باشد که نگهداری شوند و سازمان اسناد می تواند این ها را نگه دارد و در اختیار عموم قرار دهد .

بروجردی افزود: سازمان اسناد و کتابخانه ملی امروز خدمت رسانی به اصحاب فرهنگ و همکه کسانی که مایل هستند حقایق را از گنجینه نهان بیرون بشکند و حفاظت کنند. در این دوره شورای فعلی که در آن قرار داریم این اتفاق خوب رخ داد. اتفاقی که باعث شد ما بتوانیم با صدای بلند اعلام کنیم نگهبانی از اسنادی که در اختیار دستگاه های دولتی و نیز خاندان ها است و همه آنچه که در اختیارشان است می تواند انجام دهد. این اسناد  متعلق به کل ملت و تاریخچه ایران است و رسالت تک تک ما به عنوان یک ایرانی و فرهنگ دوست این است که باید  در جایی حفاظت و حراست شود. سازمان اسناد و کتابخانه ملی این امکان دارد.

وی افزود: امروز به درایت آقای هاشمی به عنوان رییس شورا که اهمیت ویژه ای به حفظ اسناد دارند و رویکردشان به حفظ سابقه شورا است بخشی از این گنجینه  به جایگاه خود باز خواهد گشت.  با این اتفاق تبادل تفاهم نامه ما می توانیم این نوید را به مردم بدهیم اگر مایل هستند تحقیقاتی داشته باشند در خصوص عملکرد و کارکرد شورا به سازمان اسناد و کتابخانه ملی می توانند مراجعه کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی