رابطه #فارس_من و #خبر_خوب

فارس پلاس.محسن مهدیان- سامانه "فارس من"، بزودی توسط خبرگزاری فارس راه اندازی می شود. "فارس من"، سامانه جدیدی است که مطالبات مردمی را با ثبت یک تعهد حرفه ای برای خبرگزاری مورد توجه قرار می دهد و توسط خبرنگارها پی گیری می کند. در فارس من هر شهروند می تواند یک سردبیر واقعی برای خبرگزاری باشد. چه انکه مهمترین نقش سردبیری نیز طراحی و پیگیری سوژه ها و سرخط های خبری است.
اما این سامانه خبری تنها یک درگاه تعاملی نیست. فارس من را باید یک راهبرد رسانه ای دید که خیز مردمی سازی رسانه را برداشته است.
یک تقسیم بندی سنتی و کهنه در رسانه ها وجود دارد که علیرغم تغییرات جدی در حوزه خبررسانی، بدون تغییر مانده است. خبرنگاران ما اغلب بر اساس حوزه های خبری شناخته می شوند، مثلا خبرنگار مجلس، خبرنگار دولت، خبرنگار حوزه تعاون، خبرنگار سازمان بهزیستی و غیره. اما واقعا منابع خبری تنها به این حوزه ها متوقف است؟
فارس من قرارست این دسته بندی کهنه و سنتی را بشکند. در این سامانه، اخبار حوزه های رسمی و منابع دولتی نیز از منظر مطالبات و نیازهای مردمی پی گیری و رصد می شود. با این نگاه فارس من فراتر از یک ابزار تعاملی ساده است.
فارس من پیوند عمیقی نیز با راهبرد خبرخوب در خبرگزاری فارس دارد. خبرگزاری فارس سال گذشته با برگزاری یک همایش و طرح انگاره رسانه ای خبرخوب، ماموریت جدیدی برای خودش تعریف کرد. خبر خوب قرار بود، رسانه ای واقع نما بسازد و راه حلی برای چالش تصویر و وارونه نمائی در جامعه امروز باشد.
با این حال خبرخوب همواره با یک سوال جدی همراه بوده است. برخی اسم خبر خوب را که می شنوند، به شوخی و جدی می گویند "مگه خبرخوب هم داریم؟" اما خبرنگاران رسانه ها ابهام جدی تری دارند: " از کجا می توان خبر خوب تهیه کرد؟" پاسخ به این سوال در همین راهبرد فارس من است.
برای دستیابی به خبر خوب ابتدا باید منابع خبری را تغییر داد و از منابع دولتی به منابع مردمی منتقل شد. ما نیاز به منابع مردمی خبر داریم. اخباری که از متن مردم برسد، خبر خوب است. مردم از خودشان بد نمی گویند. متن مردم تمایل دارند خوبی هایشان را نشان دهند.
از طرفی اگر مطالبات مردمی پی گیری شود، عملکرد دستگاهها نیز متناسب با نیاز مردمی معنا پیدا می کند و از جنبه تبلیغاتی و تشریفاتی خارج و محسوس می شود. با این توضیح رجوع به منابع خبری دولتی، با هدف پیگیری مطالبات مردمی، خودش یک خبر خوب است. چه آنکه اگر قدمی برداشته شود، تشویق و تبلیغ و اگر کوتاهی شود به سرعت افشا و اصلاح می شود. سرجمع این بازی، دو سربرد است چون هردو امیدآفرین است.
با این هجرت معنایی و روشی، زمین بازی خبرنگاری نیز تغییر کرده است و با این گستره جدید در منبع خبری، چشم خبرنگار وسعت دید پیدا می کند؛ اینجا باید دنبال خبر خوب گشت.

برچسب ها:

اجتماعی