به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 726 شورای فرهنگ عمومی با حضور عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
در ابتدای این جلسه صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن قدردانی از حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی از جمله مجموعههایی است که گستردهترین شبکه فرهنگی از مرکز تا همه شهرستانهای کشور را داراست و امیدواریم که با توجه به رویکرد جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی از ظرفیت این مجموعه استفاده شود.
وی ادامه داد: در این راستا امیدواریم که با نگاه به فلسفه مضاف به سمت فرهنگ مضاف حرکت کنیم و با ایجاد برشی از بخش عمومی در نسبت میان فرهنگ مردم و بخش عمومی به مباحث روشن و مشخصتری دست یابیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در همین راستا اسناد متعددی نوشته شده و اقدامات شایستهای صورت گرفته است که مواردی از قبیل فرهنگ کتاب و کتابخوانی، فرهنگ سلامت، فرهنگ مصرف بهینه آب، فرهنگ معماری و شهرسازی، فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی، فرهنگ امداد اجتماعی، حوزه ارتقای کارکردی مساجد و... قابل ذکر است.
وی افزود: در راستای اسناد به تصویب رسیده سعی شده تا دبیرخانه هر یک از آنها به طور مستقل و با نظارت شورای فرهنگ عمومی در یکی از نهادهای متولی امور آن مستقر شود تا نسبت به اجرای آن احساس مسئولیت بیشتری به وجود آید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یکی از شوراهای اقماری شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب میشود که دارای جایگاه و ظرفیتهای خاصی است و به عنوان یک بازوی قدرتمند شورای عالی انقلاب فرهنگی میتواند نقش ایفا کند.
وی ادامه داد: یکی از مسائل مورد توجه در این بین، مسئله ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی است که مناسب است با رویکردی همافزایانه به سؤالات مربوط به آن پاسخ داد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به سابقه فعالیت شورای فرهنگ عمومی خاطر نشان کرد: آییننامه شورای فرهنگ عمومی در سال 72 تهیه و نهایی شده که با توجه به گذشت زمان و همچنین تغییرات به وجود آمده در فضای فرهنگی موجود نیاز به اصلاحاتی دارد که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد.
* عاملی: شورای فرهنگ عمومی یک سرمایه فرهنگی برای کشور است
در ادامه این جلسه عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای فرهنگ عمومی به عنوان یک سرمایه فرهنگی برای کشور محسوب میشود که با زنجیره نیروهایی که در استانها و شهرستانها داراست میتواند سرمایه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تلقی شود.
وی افزود: با توجه به مواد 18 و 19 آییننامه داخلی شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات شوراهایی چون شورای فرهنگ عمومی اگر بعد از دو هفته با مخالفت اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی روبرو نشود در حکم مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب شده و دارای مشروعیت قانونی است.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به سابقه عملکرد شورای فرهنگ عمومی و لزوم توجه به افقهای مطلوب آینده این شورا خاطرنشان کرد: ما سرمایههای بسیار ارزشمندی داریم و با نگاه به طراحی مطلوب جایگاه آینده براساس ظرفیتهای موجود میتوانیم مؤثر عمل کنیم.
ضرورت بازنگری شاخص های فرهنگی کشور
وی ادامه داد: در برنامه چهارم توسعه شاخصهای فرهنگی کشور تصویب شد که به دنبال آن در جلسه 530 شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به تصویب رسید و مورد بازنگری قرار گرفت.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: آخرین بازنگری در خصوص این شاخصها در سال 1389 صورت گرفته است و این حاکی از ترسیم مدل مطلوب است که باید به روزرسانی آن مدل مطلوب انجام شود.
رهبر انقلاب در گام دوم با ترسیم نگاه مطلوب راهکار استقرار جامعه اسلامی را تبیین کردند
عاملی در ادامه گفت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در ترسیم گام دوم انقلاب اسلامی نیز با همین نگاه مطلوبگرا جلو رفتند و اگر متن را ملاحظه کنید، ایشان در نگاه به گذشته، حال و آینده از آسیب صحبت نکردند بلکه با ترسیم نوعی نگاه مطلوب راهکارهای هفتگانه برای استقرار جامعه اسلامی را تبیین کردند.
وی افزود: خودسازی، جامعهپردازی و تمدن نوین اسلامی از اهدافی است که در بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است و از این بین مفهوم جامعهپردازی مفهوم بدیع و عمیقی است.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: مفهوم جامعه پردازی مفهومی شبیه به کار زرگری است که بخواهد برای ایجاد یک جواهر به پردازش آن بپردازد و نیاز به دقت و ظرافت دارد.
وی افزود: در استقرار جامعه اسلامی و تمدن نوین اسلامی نیز بایستی دقت و ظرافت زرگرانه صورت گیرد و با کار عمقی و کیفی به ساده سازی مسائل پیچیده اقدام شود و به نوعی حکیمانه و فیلسوفانه با پیچیدگی های مواجه شویم.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به جایگاه مصوبات شورای فرهنگ عمومی تأکید کرد: مصوبات شورای فرهنگ عمومی می تواند تبدیل به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شود و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بنا به فرمایشات حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در حکم قانون و لازم الاجراست.
وی ادامه داد: وقتی روسای سه قوه در جلسهای هستند و اعضای حقوقی دولت و اعضاء حقیقی منصوب مقام معظم رهبری در آن حضور دارند، مصوبات به نوعی مصوبه سه قوه محسوب می شود و اعتبار فرا قوه ای دارد.
عاملی تصریح کرد: هم به استناد اصل 110 قانون اساسی و هم به استناد اصل 57 قانون اساسی، رهبری نظام جمهوری اسلامی شأن سیاست گذار اصلی نظام را دارند که می توانند اختیارات خود را به شورا های اهل حکمت و تدبیر واگذار کنند و یکی از مصادیق بارز و مستقر در جمهوری اسلامی ایران که اختیار سیاست گذاری علم و فرهنگ به آن واگذار شده است، شورای عالی انقلاب فرهنگی است.
* تاکنون 22 مصوبه شورای عالی، توسط مجلس تبدیل به قانون شده است
عاملی افزود: تاکنون 22 مورد شورای عالی مصوبات سیاستی خود را به مجلس شورای اسلامی ارجاع داده و آن را تبدیل به قانون کرده که در حال حاضر موضوع جمعیت نیز در قالب جلسات مشترک با شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی و امکانسنجی قانونی است. در واقع می توان گفت شورای عالی انقلاب فرهنگ شان سیاست گذاری های خرد و کلان و در صورت نیاز به قانون عمومی مجلس شورای اسلامی جایگاه بررسی و تصویب قانون را دارد. در عین حال مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای نهادهای اجرائی چه در قالب سیاست و چه در قالب مقررات، آئین نامه های اجرائی لازم الاجراست.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی یک ظرفیت توزیع شده ملی است که در سطح استان و شهرستان دارای ساختار تعریف شدهای براساس آییننامه شورای فرهنگ عمومی کشور است و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی بخواهد با نگاه به حرکت از سمت ذینفعان خود به سمت سیاستگذاری پیش برود، بهترین ظرفیت مدنظر برای آن شورای فرهنگ عمومی است.
* تصمیم سازی را باید از بدنه و جامعه استخراج کنیم
وی افزود: بایستی روی نظامهای تصمیمسازی بازنگری داشته باشیم و تصمیمات را از بدنه و جامعه استخراج کنیم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: فرهنگ جامعه تغییر کرده است و امروز فرهنگ از حوزه رسانهای نفس میگیرد و تحت تاثیر فضای تعاملی شبکه های اجتماعی و ارتباطات شبکه ای در فضای مجازی است.
وی ادامه داد: با آمدن فضای مجازی مخاطب تبدیل به کاربر شده است و خود اقدام به ایجاد کنش در این فضا میکند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در حوزه مهندسی فرهنگی ما مواجه با مهندسی فرهنگ جامعه توسط غرب هستیم که دائما با تولید محتوای فرهنگی خود و حتی تولید محتواهای متنوع از طریق رسانه های فارسی زبان، مسیر دهی های مخرب در فرهنگ اسلامی جامعه ایرانی ایجاد می کند. در واقع آنها مرتب با درک نقاط آسیب پذیر به مهندسی فرهنگی جامعه ایرانی مشغول هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: امروزه رسانههای اجتماعی در مهندسی فرهنگی دارای اهمیت ویژهای شدهاند چنانکه حدود 60 میلیون کاربر ما درگیر شبکه های اجتماعی هستند.
وی افزود: شاخص های مورد مطالعه در مورد فرهنگ جامعه با توجه به تغییرات موجود بایستی به روز شوند که الحمدلله توسط دوستان در حال بررسی است و امیدوارم به یک جمعبندی برسد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تعامل میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی بتوان یک برنامه جامع فرهنگی دست پیدا کرد و با استناد به نقشه مهندسی فرهنگی کشور بتوان در حوزه فرهنگ مضاف و سایر حوزه ها از مزایای مربوط بهره مند شد.
* رصد فضای عمومی و تعیین اولویت ها؛ مورد توجه شورای فرهنگ عمومی قرار گیرد
در ادامه این جلسه حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم کلانتری معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، با اشاره به قابلیت شبکه ای بودن شورای فرهنگ عمومی خاطرنشان کرد: شورای فرهنگ عمومی مرکز تلاقی ده ها شبکه است که در کل کشور گسترده است.
وی افزود: رصد فضای عمومی کشور، تعیین اولویت ها بر اساس کار کارشناسی و تصویب آن در صحن شورای فرهنگ عمومی برای عملیاتی شدن آن در سطح شبکه های شورای فرهنگ عمومی مواردی است که بایستی در مدیریت و سیاستگذاری شورای فرهنگ عمومی مورد توجه قرار گیرد.
* مباحث فرهنگی باید دارای پیوست اجتماعی باشند
محمدرضا جوادی یگانه، عضو حقیقی شورای فرهنگ عمومی گفت: در کنار توجه به مباحث فرهنگی بایستی مباحث اجتماعی نیز لحاظ شود و مباحث فرهنگی دارای پیوست اجتماعی باشند.
وی ادامه داد: شورای فرهنگ عمومی میتواند میتواند حلقه وصل میان فرهنگ با جامعه باشد.
* توجه به تأثیرات فرهنگ غربی در جامعه مورد توجه شورای فرهنگ عمومی باشد
حجت الاسلام والمسلمین محمود محمدی عراقی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: مهمترین مأموریت شورای عالی در دو موضوع؛ سیاستگذاری و ریل گذاری فرهنگ در کشور و نظارت خلاصه می شود.
وی افزود: به نظر بنده در بخش اول شورای عالی انقلاب فرهنگی خوب عمل کرده و می توان نمره قبولی به آن داد که نشانه آن نیز تشکیل جلسات و اسناد مصوب در زمینه آموزش عالی، علم و فناوری، فرهنگ و مسایل مختلف فرهنگی جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدی عراقی تصریح کرد: اما در مورد بخش دوم به نظر من شورای عالی نمره قبولی نمی گیرد و نتوانسته است ساز و کار مؤثری را برای نظارت بر اجرای این مصوبات تدوین کند.
وی افزود: توجه به تأثیرات فرهنگ غربی در جامعه از مواردی است که باید مورد توجه شورای فرهنگ عمومی باشد و مورد مطالعه قرار گیرد ضمن آنکه می توان با مأموریت بخشی به سایر نهادها از قبیل سازمان صداوسیما، سازمان تبلیغات، آموزش عالی، پژوهشکده ها و ... در این زمینه به نتایج کارشناسی و مفید دست یافت.
لزوم تهیه گزارش گیری از برنامه های شورای فرهنگ عمومی در سطح اجتماعی، رصد و نظارت بر فعالیتهای شورای فرهنگ عمومی، ایجاد سیستم تصمیم سازی براساس تجمیع مطالبات استانها، نیاز به عملکرد هماهنگ شبکه ها، روزآمدسازی اسناد و مدلهای مدیریت فرهنگ عمومی کشور نیز از دیگر مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.
انتهای پیام/