عاملی: ظرفیت بخش مجازی در حوزه اشتغال بسیار گسترده شده است

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه 120 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

در ابتدای این جلسه گزارش سفر دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیئت همراه به استان بوشهر توسط امیدوار مسئول دفتر امور شوراها و کمیسیون‌های تخصصی ستاد علم شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد.

عاملی: شاهد پراکندگی مراکز آموزشی در استان‌ها هستیم

عاملی هم در مورد این سفر طی سخنانی گفت: در مورد برش‌های استانی نقشه جامع علمی کشور که به منظور تقویت رشد یکپارچه و نظامند اقتصاد دانش بنیان استان‌های کشور تدوین می‌شود، لازم است بگویم در استان‌های مختلف کشور شاهد پراکندگی ظرفیت های آموزشی، پژوهشی و زیر ساخت های صنعتی هستیم.

وی افزود: شعب دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه‌ آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، فنی حرفه ای و علمی - کاربردی و... در مناطق مختلف کشور به صورت پراکنده عمل می‌کنند که باید این قابلیت‌ها و ظرفیت‌ها به صورت یکپارچه مدیریت و با یکدیگر هماهنگ باشند. چه بسا تصمیم سازی هایی درآینده بتواند یک هم افزایی ملی در حوزه ظرفیت های دولتی و غیر دولتی آموزش عالی فراهم کند.

تدوین اسناد استانی اقتصاد دانش بنیان توسط فعالان استانی

 عاملی گفت: اسناد استانی اقتصاد دانش بنیان به دلیل تدوین آن توسط ذی‌نفعان و فعالان آن استان، در حوزه اجراء با کمترین مشکل اجرایی روبرو خواهد شد.

وی افزود: در مورد سند نقشه مهندسی فرهنگی و با توجه به گستردگی حوزه فرهنگ هم می‌توانیم از تجربه تدوین سندهای استانی استفاده کنیم و به سمت سند برنامه جامع فرهنگی استان حرکت کنیم.

* ادامه تصویب سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان

پس از سخنان عاملی، موضوع ادامه بررسی سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان در دستور کار جلسه قرار گرفت و بخش‌هایی از این سند که با توجه به نظرات ارائه شده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه گذشته مجددا ویرایش شده بود؛ به تصویب رسید.

* ماموریت به وزارت کار برای به روزرسانی فهرست مشاغل کشور

در ادامه جلسه مقرر شد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی فهرست مشاغل کشور و تخصص‌های لازم برای تصدی این مشاغل را به روزرسانی کند.

همچنین مقرر شد وزارت امور اقتصادی و دارایی با همکاری سایر نهادها، نسبت به مقررات زدایی و کاهش تشریفات صدور مجوزهای اشتغال اقدام کند.

* حجت الاسلام رستمی: در حوزه‌هایی که صدور مجوز اشتغال به ذی‌نغعان محول شده، با انحصار مواجهیم

 در این بخش از جلسه حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در دانشگاه‌ها طی سخنانی گفت: در حوزه‌هایی که صدور مجوز اشتغال به ذی‌نغعان آن حوزه محول شده است، با انحصار مواجه هستیم.

وی افزود: این کانون‌های صنفی چون منتخب شاغلان آن حوزه هستند، سعی دارند با کاستن از شاغلان در آن حوزه، بازار کار شاغلان را تضمین کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره به تعریف دانشگاه در مقدمه سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان  ادامه داد: تعریف دانشگاه که در مقدمه این سند آمده است با توجه به انتظارات نظام از دانشگاه کامل و جامع نیست.

پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمین رستمی، سعیدرضا عاملی گفت: موضوع مطالعات بین رشته‌ای به‌‌ویژه در علوم انسانی می‌تواند زمینه‌های نوینی در اشتغال فراهم کند.

جاسبی: نگاه تجاری در برخی حوزه‌ها بر نگاه علمی غالب شده است

جاسبی هم با اشاره به موضوع انحصارات ایجاد شده در برخی مشاغل گفت: متاسفانه نگاه تجاری در برخی حوزه‌ها بر نگاه علمی غالب شده است.

وی افزود: این نگاه موجب افزایش فعالیت‌های تجاری و درآمدزا شده که به تبع این نگاه کیفیت کار کاهش یافته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: باید در این زمینه مقررات لازم به منظور کاستن از فعالیت‌های تجاری و افزایش کیفیت کار وضع شود.

فتوحی: صلاحیت صدور مدرک رسمی آموزش عالی به دانشگاه‌ها، محدود شود

 فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در مورد لزوم آموزش‌های غیر رسمی تردیدی نیست اما نباید این موضوع به مدرک گرایی دامن بزند.

وی افزود: باید صلاحیت صدور مدرک رسمی آموزش عالی به دانشگاه‌ها محدود شود.

 سلیمی: توجه دانشگاه علامه طباطبایی به آموزش‌های مهارتی

حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: از حدود 2 سال پیش آموزش‌های مهارتی و اشتغال‌زا در دانشگاه علامه طباطبایی مورد توجه قرار گرفته است.

وی افزود: در این دوره‌ها افراد ضمن تحصیل در یک رشته تحصیلی در حوزه همان رشته یک مهارت شغلی را نیز یاد می‌گیرند و آماده ورود به بازار کار می‌شوند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: حلقه مفقوده در این زمینه موضوع "کاریابی" است و باید در یک زمان کوتاه بین دانشگاه‌ها و بازار کار تبادل اطلاعات صورت گیرد.

 سلیمی با اشاره به تفاوت‌های موجود در نظام‌های صنفی گفت: به عنوان مثال در مورد شغل مشاوره روان‌شناسی هر فردی نمی‌تواند وارد این شغل شود و باید صلاحیت‌های او در بخش‌های مختلف تائید شود.

وزیر علوم: صنعت توانایی جذب فارغ‌التحصیلان را با توجه مشکلات اقتصادی ندارد

غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در زمینه دوره‌های مهارت آموزی به دانش‌آموختگان باید یک استاندارد جامع تدوین شود.

وی افزود: در زمینه مهاجرت و صدور نیروی کار هم باید یک معیار دقیق و شفاف تدوین شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که مهاجرت به منظور اشتغال، چهره تازه‌ای به بازار اشتغال بین المللی داده است.

غلامی با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور نیز گفت: با توجه مشکلات اقتصادی کشور بخش صنعت توانایی جذب فارغ‌التحصیلان جویای کار را ندارد.

* ساماندهی بازار پولی و مالی کشور به منظور حمایت از اشتغال

توجه به سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی مقام معظم رهبری «مدظله العالی» به عنوان سند اصلی این حوزه، اهتمام به بهبود فضای کسب و کار و رونق تولید، تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به منظور تقویت نیروی کار متخصص، تقویت نقش آموزش و پرورش در ایجاد اشتغال، ضرورت آموزش مهارت‌های عمومی اشتغال مانند تعهد به کار، اجتناب از نگاه بخشی و لزوم نگاه جامع و یکپارچه به حوزه اشتغال، تقاضا محور شدن آموزش‌های دانشگاهی، ارتباط میان گسترش تشکیلات اداری دولت و بازار اشتغال، اولویت دادن به انتقال فناوری در تمام قراردادهای خارجی و ساماندهی و تنظیم بازار پولی و مالی کشور به منظور حمایت از اشتغال 

* صیانت از بازار اشتغال کشور و حفظ فرصت‌های شغلی موجود

بخش دیگری از نظرات و پیشنهادهای حضار جلسه 120 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور هم صیانت از بازار اشتغال کشور و حفظ فرصت‌های شغلی موجود، ساماندهی نظام نظارت بر مشاغل و یکپارچه‌سازی نظارت‌ نهادهای مختلف، توجه به استانداردها و معیارهای کیفی، نیاز مبرم صنایع به تکنیسین ماهر و در نظر گرفتن تحولات سریع حوزه‌های علم و فناوری و تاثیر این تحولات بر بازار کار بود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: تربیت متخصص در علوم پایه باید با علوم کاربردی تفاوت داشته باشد

طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، هم در این جلسه طی سخنانی گفت: آموزش‌های دانشگاهی باید برای تربیت متخصص و دارای توانایی اشتغال صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به الگوی آموزش پزشکی بازار اشتغال برای فارغ‌التحصیلان این رشته مناسب است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در این بخش آموزش‌ها برای تربیت متخصص انجام می‌شود و اگر فردی بخواهد استاد علوم پزشکی شود باید مسیر دیگری را طی کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: باید تربیت متخصص در علوم پایه با تربیت متخصص در علوم کاربردی تفاوت داشته باشد.

وی افزود: در اثر بی توجهی به این موضوع مهم است که برخی فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی در مورد بدیهی‌ترین مسائل آن حوزه فاقد توانایی شغلی هستند.

* نماینده وزارت کار: سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان با سایر نظام‌ها مانند نظام حقوق و دستمزد ارتباط کامل دارد

سپهری رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان با سایر نظام‌ها مانند نظام حقوق و دستمزد ارتباط کامل دارد.

وی افزود: تحولات چشمگیر علم و فناوری و شکل‌گیری حوزه‌های جدید شغلی موجب تحولات عمده‌ای در استانداردها و نظام‌های شغلی شده است.

نماینده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: گسترش استارت‌آپ‌ها و فضای مجازی موجب تعریف جدید از بازار کار و اشتغال شده است.

سپهری گفت: همه سامانه‌های مربوط به اشتغال باید ضمن هماهنگ کردن و یکسان‌سازی تعاریف، معیارها و استانداردها با یکدیگر ارتباط مستمر و جامع داشته باشند.

وی افزد: سند اشتغال شایسته که اخیرا در دولت تصویب و ابلاغ شده با توجه به این الزامات تدوین و تصویب شده است.

* عاملی: مدیریت یکپارچه در حوزه اشتغال لازم است

عاملی هم پس از سخنان نماینده وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: با توجه به کثرت داده‌ها و گسترش شبکه‌ها، مدیریت یکپارچه در همه حوزه‌ها و بخش‌ها و از جمله حوزه اشتغال لازم است.

وی افزود: به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم واژه یکپارچه در عنوان این سند گنجانده شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: با توجه به خصوصیات فناوری‌های نو مانند غیر مرکزی بودن، رقومی بودن ظرفیت بخش مجازی در حوزه اشتغال بسیار گسترده شده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: با توجه به رشد چشمگیر فناوری‌های نوین، با موضوع میرایی و از بین رفتن برخی مشاغل مواجه هستیم.

وی افزود: لازم است هم با نگاه به چالش های شغلی و هم با نگاه به ظرفیت های جدید برخواسته از فنآوری های نوین، به زمینه های جدید شغلی توجه شود.

ادامه بررسی سند سیاست‌های اشتغال دانش‌آموختگان به جلسه آینده ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور موکول شد.

انتهای پیام/