به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش محمد باقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کل کشور در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره موضوع فناوری اطلاعات و نظام آموزشی با اشاره به موج موج فناوری اطلاعات در ایران و جهان گفت: گردش مالی بازی های یارانه ای در سال 96 در ایران 800 میلیارد تومان بوده است.
وی به اندازه بازار آموزش در جهان اشاره کرد و گفت: در سال 2018 گردش مالی بازار آموزش 6000 میلیارد دلار بوده است و در سال 2030 به 10 هزار میلیارد دلار میرسد. ما نیم درصد بازار جهان را در اختیار داریم و بازار ما باید 50 تا 100 میلیارد دلار در سال 2030 باشد که اینگونه نمیشود.
وی افزود: در زمینه فناوری اطلاعات بالاترین نرخ رشد بیکاری را در فارغ التحصیلان آی تی داریم اما در عین حال در بخش های تخصصی به شدت با کمبود نیرو مواجهیم. علت این تناقض این است که فارغ التحصیلان، صاحب مهارت های کاربردی آی تی نیستند و نظام آموزشی ما نتوانسته خود را تطبیق دهد و دانش آموزان و دانشجویانی تربیت کند که بتوانند وارد شغل های تخصصی مرتبط شوند.
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه ای کل کشور با اشاره به اینکه مردم در مناطق سیل زده از اولین تقاضاهایشان برقراری مخابرات و اینترنت بود و امروز دیور ارتباطات برای مردم بسیار اهمیت دارد گفت: کم سوادی دیجیتالی مدیران یکی دیگر از معضلات ماست. فارغ التحصیلانی داریم که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور می روند و بازمیگردند و خدمت می کنند. اما گروهی هم داریم که بعد از فارغالتحصیلی توانمندی حرفهای برای ورود به بازار کار ندارند. فارغالتحصیلان نرم افزاری داریم که نمیتوانند برنامه نویسی کنند.
وی ادامه داد: نرخ پذیرش در این رشته افزایش یافته است. به وزارت علوم بودجهها و اعتبارات خوبی در سال های گذشته برای امر توسعه تخصیص یافت ولی بیشتر صرف ساختمان سازی در نقاط مختلف شده است.
وی با بیان اینکه تفاوت آی تی با سایر صنایع در این است که سرعت رشد در آن بسیار بالاست و نمیتوان کتاب 5 سال پیش را امروز تدریس کرد گفت: اگر در بیست و اندی سال گذشته تفاوت پیشرفت و تغییرات در تلفن همراه را با خودرویی چون پراید مقایسه کنید متوجه این سرعت پیشرفت خواهید شد.
اثنی عشری با اشاره به اینکه در برنامه هوشمندسازی مدارس دربخش خصوصی نقش داشتیم گفت: هزینه زیادی بابت چاپ کتب درسی صرف می کنیم. اگر آموزش و پرورش با ما مشارکت بهتری داشته باشند و تبلت ارزان قیمت را در اختیار دانش آموزان بگذاریم بسیاری از مشکلات حل میشود. واقعیت این است که در چندین سال گذشته هنوز نقطه اتصال صحیح و درستی با آموزش و پرورش در این زمینه برقرار نشده است.
انتهای پیام/