فارس‌من| منطقی: صنعت فضایی ایران در جایگاه ۱۱ دنیا/ برنامه‌ریزی برای پیشرفت سریع‌تر در صورت تأمین بودجه

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه فارس من انتقاداتی را درباره حوزه فضایی کشور مطرح کردند.

این مخاطبان خواستار پیگیری وضعیت حوزه فضایی کشور شده و عنوان کردند: «پس از انتقاد مقام معظم رهبری از کندی فعالیت‌های فضایی کشور حرکت‌هایی صرفا نمایشی در بین برخی مسئولان اتفاق افتاد و صرفا چند برنامه در حد حرف و بدون نتیجه اعلام شد ولی تاکنون هیچ پیشرفت جدی در این زمینه صورت نگرفته است. بلکه به نظر می رسد قصد تعطیلی این صنعت و تبدیل آن به یک نیاز و وابستگی خیل جدی است، لازم است برنامه ها و اسناد بالادستی این صنعت از جمله سند چشم انداز، سند جامع هوافضای کشور و برنامه های توسعه 5 ساله با جدیت پیگیری شده و از حرف به عمل برسد.»

در این زمینه با منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت‌وگو کردیم.

منطقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس از تکرار جایگاه سال گذشته علم فضایی ایران در دنیا خبر داد و گفت: در حال حاضر رتبه جهانی ما در بخش فضایی جایگاه یازدهم دنیا است که رتبه سال قبل را تکرار کردیم و در غرب آسیا هم اول هستیم. 

وی در رابطه با تاثیر تحریم‌ها در پیشرفت علم فضایی کشور گفت: بخش هوافضای کشور از ابتدای انقلاب تحریم بوده است و ما در هر زمان که خواستیم در این حوزه کار بین‌المللی انجام دهیم، تحریم بودیم؛ اما بخش هوافضا به خصوص بخش فضایی یک حوزه کاملاً خوداتکا است و مبتنی بر فناوری‌های بومی فعالیت می‌کند، بنابراین تحریم‌ها هیچ تأثیری در پیشرفت فضایی ما ندارد.

منطقی گفت: اگر بودجه مناسب باشد، پیشرفت ما حتی سریع‌تر هم می‌شود. 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری عنوان کرد: عمده دانشی که در صنعت فضایی به کار می‌بریم، مبتنی بر علم محققان دانش‌بنیان ما است.

وی از پرتاب چند ماهواره تا پایان امسال نیز خبر داد و گفت: جزئیات پرتاب ماهواره‌ها از سوی مسؤولان سازمان فضایی کشور اعلام می‌شود.

انتهای پیام/