بررسی تدوین برنامه ملی مشخص برای توسعه صنعت ماشین‌سازی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، نشست «ماشین سازی؛ پیشران توسعه صنعتی» با حضور و سخنرانی زرندی معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا اسدی‌فرد مدیر برنامه حمایت از توسعه بازار ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته ساخت داخل و عضو هیئت‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری، ابراهیم سوزنچی عضو هیئت‌علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف و سیاوش ملکی‌فر معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی در دستور کار برگزاری است.

این نشست از سوی برنامه حمایت از توسعه بازار ماشین‌آلات صنعتی پیشرفته ساخت داخل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری، پژوهشکده مطالعات فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و با حمایت انجمن‌های تخصصی مرتبط و با حضور فعالان صنعت ماشین‌سازی، نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های سیاست‌گذاری برگزار می‌شود.

«ماشین‌سازی؛ صنعت راهبردی فراموش‌شده»، «از مونتاژ تا نوآوری؛ نقش صنعت ماشین‌سازی و نقش آن در رونق تولید»، «چالش‌ها و موانع توسعه صنعت ماشین‌سازی در ایران» و «مدیریت هوشمند واردات و ضرورت آن برای تقویت توان تولید داخل» از محورهای این رویداد علمی و صنعتی به شمار می‌آیند.

صنعت ماشین‏‌سازی، به عنوان یک صنعت راهبردی و مادر، نقش بسزایی در توسعه کشورهای صنعتی ایفا کرده است و به دلایل متعدد از جمله ایجاد ارزش‌افزوده بالا، امکان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، کاهش وابستگی به واردات و کم‏ کردن اثر تحریم‌ها، بر میزان و رونق تولید، می‌تواند پیشران توسعه صنایع کشور باشد.

هدف از برگزاری این رویداد، ایجاد فرصتی برای تبیین ضرورت برنامه‌ریزی ملی برای صنعت ماشین‌سازی، پرداختن به مسائل مهم این صنعت و ایجاد پل ارتباطی بین سیاست‌گذاران و صنعت‏گران برای آگاهی از توان تولید داخل و استفاده از پنجره فرصت‌های این حوزه صنعتی است.

همچنین در این گردهمایی تلاش می‌شود با برگزاری پنل‌های تخصصی، فرصتی برای تبادل تجربیات صاحب‌نظران و شرکت‌های سازنده ماشین‏‌آلات بخش‌‏های مختلف (از جمله: نفت، صنایع غذایی، نساجی، پلیمر) فراهم شده و برای تدوین برنامه ملی مشخص برای توسعه صنعت ماشین‌سازی و بازنگری در قوانین مرتبط، زمینه‌سازی شود.

انتهای پیام/