فارس من| خبرهای خوش وزارت ارتباطات برای استارت‌آپی ها/صندوق مستقل 100 میلیاردتومانی راه اندازی می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، محققان جوان و ایده پردازان به عنوان سرمایه‌های کشور محسوب می‌شوند که توجه و حمایت از آنها دغدغه نه تنها مسئولان، بلکه اقشار مختلف جامعه است.

تعدادی از مخاطبان در سامانه فارس من با اشاره به حمایت مادی و حقوقی از کارهای تحقیقاتی علمی در هر سطح اعلام کردند: مقام معظم رهبری در دیدار اخیری که با اساتید و معلمان داشتند بر ضرورت حمایت از محققات و بلندپروازی در کارهای علمی تاکید کردند، عمده مشکلات کشور پس از انقلاب هم به عدم توجه به این حوزه بر می‌گردد، موضوعی که باعث شده کشور ما با تهدیدات دشمن آسیب پذیر شود، بارها رهبری بر این موضوع تاکید کرده‌اند. اگر چنانچه به تحقیقات و پژوهشگران در هر سطحی بطور جدی توجه شود و اجازه بلندپروازی به محققان داده شود قطعا مانند کشورهای دیگر شاهد تولید علم و رشد فزاینده علمی خواهیم بود.

برهمین اساس، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برنامه‌های ویژه‌ای را طراحی کرده که برخی از آنها تا پایان تیرماه نهایی می‌شود، این برنامه‌ها برای کمک به تیم‌های استارت‌آپی است.

طرح نوآفرین وزارت ارتباطات

معاون وزیر ارتباطات پیش از این  در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، با اشاره به مشکلات تیم استارت آپی گفته بود: تیم‌‌های استارت‌آپی در کشور با مشکلاتی روبه‌رو هستند که برای برداشتن این موانع و مشکلات طرح‌هایی در نهادهای مختلف وجود دارد.بر این اساس وزارت ارتباطات برای شکل‌گیری استارت‌آپی‌های بیشتر و با کیفیت‌تر و برداشتن موانع طرح نوآفرین را در دستور کار قرار داده است.

وی همچنین از اعلام طرح نوآفرین در چند روز آینده به صورت سراسری خبر داده و گفته بود: افراد در سایت این طرح می‌توانند ثبت‌نام کنند، حمایت‌از استارت‌آپ در داخل کشور موجب می‌شود که کمتر شاهد پدیده فرار استارت‌آپی یا فرار مغزها باشیم؛ طرح نوآفرین پیش از پایان ماه تیر به صورت کامل عملیاتی می‌شود.

اما خبر جدیدی که می‌تواند تیم های استارت آپی را به حمایت های مادی نیز امیدوار کند؛ موضوع صندوق مستقلی است که می تواند به رشد این تیم ها کمک کند.

صندوقی برای حمایت از تیم‌های استارت آپی

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس از حمایت‌های این وزارتخانه از تیم‌‌های استارت آپی خبر داد و گفت:‌ در کنار برگزاری طرح نوآفرین بنا شده است با وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی و برخی از بخش‌های خصوصی یک صندوق مستقل برای حمایت از تیم های استارت‌آپی تشکیل دهیم.

وی افزود:‌ این صندوق با سرمایه حداقل ۱۰۰ میلیارد تومانی تا انتهای تیرماه افتتاح می‌شود.

ناظمی تأکید کرد: در این صندوق مستقل هم وام وجوه اداره شده و هم بخش‌های دیگر پول و سرمایه‌های مالی خودشان را به صورت متمرکز قرار می‌دهند که بدون دخالت و قضاوت انسانی و براساس عملکرد به تیم‌های استارت‌آپی تسهیلات داده شود.

ارائه تسهیلات بدون قضاوت انسانی

ناظمی در پایان خاطرنشان کرد: ارائه این تسهیلات به صورت پله‌ای است و هرچه استارت‌آپی موفق باشد میزان بیشتری از تسهیلات را دریافت می‌کند.

با وجود این ۲ طرح وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، می توان به فعالیت گسترده تیم های ایده پرداز امیدوار شد، البته برای حمایت کامل از محققان جوان، حضور پررنگ نهادهای فعال در حوزه علمی نیز احساس می‌شود.

انتهای پیام/