نشست بنیاد علمی سازمان همکاری اقتصادی اکو به میزبانی ایران برگزار شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در در اجلاس بنیاد علمی اکو اظهار داشت: بنیاد علمی اکو نهمین سال فعالیت‌های خود را پشت سر می‌گذارد. باعث خوشوقتی است که اعلام نمایم جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اکو و میزبان سازمان همکاری اقتصادی (ECO) به همراه سایر کشورها به‌خصوص جمهوری اسلامی پاکستان، همکاری تنگاتنگی با بنیاد علمی اکو داشته و در حوزه‌های گوناگون علوم و فناوری، میزبانی یا حمایت کرده است. مایلم یک‌بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را از بنیاد علمی اکو ابراز کنم.

وی تصریح کرد: منطقه اکو با جمعیت حدود ۴۹۰ میلیون نفر، تولید ناخالص ملی 6.3 تریلیون دلار و منابع طبیعی قابل‌توجه، ظرفیت مناسبی برای همکاری دارد. در جهانی که بی‌ثباتی، ناامنی و عدم اطمینان ناشی از دوران گذار بر آن سایه افکنده، همکاری‌های منطقه‌ای به‌خصوص میان کشورهای همسایه، راه‌حلی پایدارتر و کم‌هزینه‌تر برای توسعه و پیشرفت است. همکاری در حوزه علوم، فناوری و نوآوری در جهانی که هر روز شکاف میان کشورهای توسعه‌یافته با کشورهای درحال‌توسعه و کمتر توسعه‌یافته بیشتر می‌شود، یکی از بهترین و پایدارترین مسیرهای حرکت منطقه‌ای است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دراین‌باره توجه شما را به چند نکته درباره همکاری‌های علمی و فناوری اکو جلب می‌کنم: اول؛ همان‌گونه که جمهوری اسلامی ایران در جلسات قبل هیئت‌امنا تأکید کرده، بنیاد علمی اکو و در سطحی گسترده تر منطقه اکو، نیازمند نقشه راهی جامع برای همکاری درزمینهٔ علوم و فناوری است. اینکه علوم و فناوری منطقه در کجای جهان امروز قرار دارد؟ بایستی در کدام مسیر حرکت کند و در میان‌مدت و بلندمدت به چه جایگاهی برسد، نیازمند یک نقشه راه مشترک در بستر زمانی مناسب است. هرچند طی سال‌های گذشته حوزه‌های اولویت‌دار برای همکاری‌های علمی و فناوری بنیاد علمی اکو تعیین‌شده که باید از دست‌اندرکاران آن قدردانی کرد.

وی افزود: نکته دوم؛ بنیاد علمی اکو طی سال‌های گذشته فعالیت‌های قابل‌توجهی انجام داده که شایسته تقدیر است. با این‌حال، کشورهای منطقه نیازمند ورود به حوزه‌های جدیدتر و جدی‌تری از همکاری‌های علمی و فناوری مشترک هستند. در کنار برگزاری سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و کنفرانس‌های بین‌المللی که فعالیت‌های مفیدی هستند پیشنهاد می‌شود که بنیاد علمی اکو وارد حوزه‌های جدی‌تری مانند اجرای پروژه‌های مشترک، انتقال فناوری، تبادل دانشمندان و دانشجویان شود. استفاده از تجارب سایر سازمان‌های منطقه‌ای و به‌کارگیری آن در زمینه‌های بومی - منطقه‌ای، در این زمینه حائز اهمیت است.

غلامی بیان کرد: نکته سوم؛ همه کشورهای منطقه ازجمله کشور ما ایران، کمابیش با مشکلات اقتصادی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. تحریم‌های ظالمانه و ضد حقوق بشری ایالات‌متحده آمریکا دشواری‌های موجود را بیشتر کرده است. هرچند معتقدیم که دانش، علم و فناوری تحریم کردنی نیست و ایران شرایط دشوار امروز را با موفقیت پشت سر خواهد گذاشت، ولی ما و منطقه اکو نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تر، بر اساس ظرفیت‌ها و توانایی‌های موجود و درک مناسب از چالش‌ها و دشواری‌ها پیش رو هستیم. همکاری‌های علوم، فناوری و نوآوری در منطقه اکو، بایستی با در نظر گرفتن جنبه‌های اقتصادی و عوائد و منافع اقتصادی آن‌ها برای منطقه برنامه‌ریزی شود. حال که تبادلات مالی با مشکلات اجرایی مواجه شده، مناسب است از ظرفیت‌های جایگزین کشورهای عضو همچون ارائه بورس، ارائه فرصت مطالعاتی و طرح‌هایی مانند اجرای پروژه‌های تحقیقاتی با اساتید مشترک و … بهره‌برداری نمائیم.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با جمعیت دانشجویی ۴.۳ میلیون نفر که حدود یک‌میلیون نفر آن‌ها در تحصیلات تکمیلی تحصیل می‌کنند، بر اساس ایندکس‌های مهم ISI و Scopus ، بیشترین رشد در تولیدات علمی دنیا را طی ۱۰ سال اخیر داشته است. ایران با ۴۱ پارک علم و فناوری و ۲۹ دانشگاه بزرگی که بر اساس رتبه‌بندی تایمز جز دانشگاه‌های برتر دنیا قرار گرفته است، با تمامی ظرفیت‌های خود از بنیاد علمی اکو حمایت و پشتیبانی می‌نماید.
انتهای پیام/