۳۰ درصد دفاتر اسناد رسمی کشور در تهران است

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، احمد تویسرکانی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در مراسم تکریم مدیرکل پیشین و معارفه مدیرکل جدید ثبت اسناد و املاک استان تهران اظهار کرد: استان تهران ویژگی‌های خاص و پیچیدگی‌های کاری دارد و وسعت کار در این استان بسیار زیاد است. دغدغه جدی من از بدو ورود به این سازمان رفع آشفتگی‌های مالکیتی و مسئولیت‌های سازمان ثبت که عمده آن هم در استان تهران بود.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم دفاتر اسناد رسمی در تهران است و بیست درصد مراجعه‌کنندگان سازمان نیز در تهران هستند، افزود: فضایی که در سال ۸۸ در تهران و حتی کشور با آن مواجه بودیم تبیین نشد تا وضعیت کنونی به‌خوبی درک شود البته اگر وضعیت آن زمان تشریح میشد نگرانی‌هایی ایجاد می‌شد.

تویسرکانی ادامه داد: آن زمان ۳۰ درصد معاملات در دفاتر اسناد رسمی نبود و در دفاتر املاک ثبت نمی‌شد و برخی اسناد هم داخل گونی‌ها پوسیده بود و در حالی که ملکی به نام شخصی بود در دفاتر ثبت، نام این شخص ثبت نشده بود و این موضوع نگران‌کننده‌ای بود.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور خاطرنشان کرد: بخشی از واحدهای ثبتی جزایر کاملا مستقلی بودند و امکان نظارت متمرکز بر آنها و همچنین نظارت بر دفاتر اسناد رسمی وجود نداشت. ما با صدها میلیون سوابق مواجه بودیم که در ۹۰ سال در دفاتر تجمیع شده بود و حجم انبوهی از اطلاعات مردم در شرایط بسیار آشفته‌ای بود.

تویسرکانی اضافه کرد: برخی ادارات ثبت تهران در گذشته روزانه بیش از ده هزار مراجعه‌کننده داشت که اکنون با الکترونیکی شدن خدمات بسیار کاهش یافته است. مقایسه شرایط آن روزهای ادارات ثبت به‌خصوص در تهران با شرایط کنونی نشان‌دهنده زحمات بسیاری است که انجام شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: امروز میلیون‌ها مراجعه زائد مردم به ادارات ثبت حذف شده است که مصداق بارز باقیات الصالحات و خدمت به مردم است.

وی تصریح کرد: برخی کارها نیاز به عزم ملی دارد اما این عزم ملی بعضا وجود ندارد. سید رضا زواره‌ای از افرادی بود که اقداماتی برای اجرای کاداستر آغاز کرد اما این اقدامات دلسوزانه به دلایلی ابتر ماند.

تویسرکانی با بیان اینکه استقرار نظم در همه جهات از اولویت‌های کشور است، خاطرنشان کرد: از مقدمات تحقق اقتصاد مقاوتی اصلاح شیوه‌ها، روشن کردن فضاهای تاریک و نظارت مستمر است. 

تویسرکانی گفت: باید زمینه‌های ایجاد فساد کم شود اما گاه با سهل‌انگاری‌ها زمینه‌ها ایجاد می‌شود و از دستگاه قضا هم این انتظار می‌رود که با فسادها برخورد کند.

وی ادامه داد: پیچیده‌ترین و بروکراتیک‌ترین دستگاه که سازمان ثبت بود به سوی ساده‌سازی و حذف کاغذبازی پیش رفته و اکنون بایگانی‌های عریض و طویل که بعضا پرونده در آن گم می‌شد دیگر وجود ندارد، اکنون در صد اداره ثبت درهای اتاق بایگانی بسته شده است.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه لازمه اقتصاد سالم وجود شفافیت است، گفت: امروز بخش اعظم سرمایه‌های دولتی در بخش اراضی است اما دولت نسبت به این سرمایه‌ها ارزیابی انجام نداده است.

تویسرکانی بیان کرد: با کار انفعالی روز، شب می‌شود اما سرانجام ندارد، کارها باید منتج به نتیجه مثبت و موثر شود. به مدیرکل جدید توصیه دارم که با نگاهی مبتنی بر برنامه‌ریزی صحیح، توجه به منابع، ساماندهی منابع، اجرای سیاست‌ها، نظارت مستمر و بازخورد عملکرد به دنبال خدمت به مردم باشند.

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: باید نگاه ارزشی و انگیزه خدمت به مردم در نیروی انسانی در سازمان ثبت گسترش یابد زیرا این سازمان مردم‌محور است. گاه خسارت تعویق کار ارباب بسیار بالاست.

وی تصریح کرد: اگر شفافیت مالی وجود داشته باشد دیگر نیازی به اثبات اعسار و فرستادن افراد به زندان در محکومیت‌های مالی وجود ندارد و می‌توان سازوکارهای کنونی را برای رسیدن به شفافیت اصلاح کرد.
انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی