به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیاصغر محمدی خبرنگار پیشکسوت و بازنشسته حوزه آموزش در میزگرد بررسی چالشها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگیهای وزیر آینده آموزش و پرورش که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش تأثیرگذارترین دستگاه در کشور ماست و از نظر بنده از برخی وزارتخانهها مانند وزارت اطلاعات و وزارت کشور نیز مهمتر است.
وی ادامه داد: متاسفانه در بین دولتمردان ما هیچ وقت جا نیفتاده است که آموزش و پرورش مجموعه تأثیرگذاری است و فقط در مواقعی که انتخابات داریم به آن توجه میشود و این نگاه، نگاه سیاسی است؛ بنده به این مسئله انتقاد دارم و شاید همین موضوع باعث میشود آموزش و پرورش پیشرفتی نکند.
محمدی اضافه کرد: در مقطعی طرح ٣-٣-۶ اجرا شد که برخی معتقدند اکنون زمان تغییر ساختار نبود یا نیازمند آن نبودیم؛ علیرغم تأکیدات رهبر معظم انقلاب ولی این دیدگاهها باعث شده از لحاظ برنامههای تحول گرا در آموزش و پرورش نسبت به کشورهای همرده عقبتر باشیم؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که کارشناسان بسیاری سالها روی آن کار کردهاند و همچنین مقام معظم رهبری بر اجرای آن تاکید داشتند، به خوبی اجرایی نشد
وی گفت: بنده روی سخنم با دولت خاصی نیست؛ زمانی که ما در مقام پرسشگر از مسؤولان سوال می کردیم به ما میگفتند اقدامات خود را در راستای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام می دهیم؛ سوال اینجاست گام برداشتید، نتیجه اش چه شد؟ هر شخصی آمد و رفت و اقدامات لازم بر زمین ماند.
خبرنگار پیشکسوت حوزه تعلیم و تربیت با بیان اینکه آموزش و پرورش وظیفه خطیری بر گردن دارد و آن نیز پرورش نیروی انسانی برای نسل آینده کشور است، گفت: سرمایهگذاری در آموزش و پرورش نهادینه نشده و به چشم مصرفکننده به آن نگاه میشود در حالی که نباید این طور باشد؛ فردی از سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده بود آموزش و پرورش مانند گردابی است که هرچه بودجه به آن میریزیم، بلعیده می شود؛ نگاهها نشان میدهد ما هنوز آموزش و پرورش را درک نکردهایم و شناختی از این وزارتخانه نداریم.
وی ادامه داد: از طرفی گفته میشود تغییرات خاصی نظیر ٣-٣-۶ داریم ولی در باطن موضوع به گونهای دیگر است؛ از طرف دیگر طی چند سال اخیر تلاطم مدیریتی داشته ایم واقعاً ضربه بزرگی به آموزش و پرورش زده است؛ هر وزیر جدیدی که آمده دوباره چرخ را از نو اختراع کرده است؛ در حالی که در کشورهای توسعه یافته که جایگاه علمی بالایی دارند مشاهده می شود برنامهای خاص داشتهاند و اگر حزبی برود و حزب دیگری بیاید ولی چارت آموزش و پرورش تغییر نمیکند؛ در حالی که در کشور ما اینطور نیست و مدیریت آموزش و پرورش ثبات ندارد که این آسیب بزرگی به حساب می آید ولی متأسفانه هیچ گاه دیده نشده است.
محمدی اضافه کرد: در کلاسهای درس ما که تراکم دانشآموزی در آن بالا است، معلمان رغبت به تدریس ندارند؛ حقوقی که دریافت میکنند خود را با فردی که در شرکت نفت با مدرک یکسان در حال کار کردن است مقایسه میکنند و در نتیجه انگیزه برای تدریس وجود نخواهد داشت؛ بسیاری اوقات میبینیم حتی فردی زیر دیپلم یا دیپلمه با یک تلفن یا یک نامه جذب می شود، قبول کنیم که برنامه مدونی در آموزش و پرورش نداریم حتی تحول بنیادین آموزش و پرورش در عمل اجرایی نشده است.
وی با بیان اینکه اکنون در مدارس ما شکاف طبقاتی ایجاد شده و از عدالت آموزشی فاصله گرفتهایم، گفت: همانطور که مطلع هستید از لحاظ فضای آموزشی، نیروی انسانی و ... بین دانشآموزان تفاوت قائل شدهاند که نشان میدهد از هدف اصلی دور شدهایم و خانوادهها نیز سردرگم شدهاند؛ از خانوادهها بپرسید چند درصد از آموزش و پرورش راضی هستند.
این خبرنگار پیشکسوت حوزه آموزش با بیان اینکه مهمترین کار این است که شأن و جایگاه معلم را به وی بازگردانیم، اظهار کرد: معلم زمانی احترام و جایگاه خاصی داشت و دارای اعتبار بود ولی اکنون این طور نیست معلمان نیز راضی نیستند؛ این موضوع از مشکلات مالی نیست و احترام متقابل دانش آموزان معلم و اولیا مد نظر است که باید به آنان برگردد.
وی با تأکید بر اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: مهم این است که ما در موضوع اتفاق نظر داشته باشیم و ببینیم آیا می خواهیم سند تحول را اجرا کنیم یا به طور کلی روی چه چیزی می خواهیم سرمایهگذاری کنیم و آن را انجام دهیم؛ متاسفانه در این زمینه دچار سرگرمی هستیم.
محمدی ادامه داد: از مهمترین مشکلات کنونی آموزش و پرورش، بودجه آن است؛ معمولاً از اختصاص منابع مالی آموزش و پرورش طفره رفتند و این مسأله به نوع نگاه دولتمردان و مسئولان باز می گردد که فکر می کنند آموزش و پرورش هزینهای است.
وی به ویژگیهای وزیر آموزش و پرورش اشاره کرد و بیان داشت: وزیر آموزش و پرورش منتخب باید از جنس آموزش و پرورش باشد نه اینکه از بیرون بیاید و وزیر باید بین آموزش و پرورشی ها مقبولیت داشته و به مسائل و مشکلات آگاه باشد؛ برخی برنامههایی ارائه میکنند که خود میدانند عملیاتی نمیشود؛ پشت تریبون مجلس برای دریافت رأی اعتماد میروند و وعدههایی میدهند که عملاً اجرایی نخواهد شد.
این خبرنگار پیشکسوت حوزه آموزش و پرورش گفت: وزیر منتخب باید برای حضور در مجلس، دولت و مجامع از شأنیت در جایگاه لازم برخوردار باشد؛ اکنون می بینیم هر وزیری میآید، تنها با معلمان و دانشآموزان عکس میگیرد؛ این عکس ها چه دردی از آموزش و پرورش دوا میکند؟ لذا وزیر باید شهامت داشته و معتقد باشد که آمده است کار کند و در این راستا جسور باشد.
وی تصریح کرد: وزیر منتخب آموزش و پرورش باید به روز باشد و در جریان مشکلات آموزش و پرورش قرار گیرد؛ فرد باید بداند پیوند بین آموزش و پرورش، خانواده ها و سایر مراکز گسسته شده است و زمانی که اسم از آموزش و پرورش می آید به یاد بیبرنامگی و روزمرهگی میافتیم؛ دریافت راهنمایی و مشورت گرفتن از اهل فن موردی مهم است.
انتهای پیام/