به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علی جانباز معاون فرهنگی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان در میزگرد بررسی چالشها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگیهای وزیر آینده آموزش و پرورش که در خبرگزاری فارس برگزار شد، اظهار کرد: جنس صحبتهای بنده از نوع دانشآموزی است که امروز جزو بخش فراموش شده آموزش و پرورش قرار گرفته که قرار است نسل آینده را تربیت کند؛ متاسفانه اولویتهای دوم و سوم خود را دانشآموز قرار داده و به دنبال تحول خواهی در حوزه دانشآموزی کشور نیست.
وی در مورد چالشها و مسائل گلوگاهی آموزش و پرورش گفت: آن چیزی که امروز گریبانگیر آموزش و پرورش شده و تحول در آن را زمینگیر کرده است، مسأله فرد گرایی به شمار میرود که هم در ساحت دانشآموزی، ساحت های فرهنگیان و همچنین اجزای ساختاری آموزش و پرورش به شدت مشهود است؛ متاسفانه امروزه فردگرایی در بحث آموزش جدی شده است و غفلتهای خواسته یا ناخواسته در بدنه آموزش و پرورش دیده می شود.
جانباز افزود: اکنون مشاهده میشود دانشآموزان آموزشهای فردی میبینند و در اقدامات تربیتی، مسابقات و جشنوارهها به صورت فردی به آنان توجه میشود؛ این موضوع حتی در اجزای ساختاری وجود دارد و در میان فرهنگیان به صورت جدی دیده میشود.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش حرف نخبگانی را نمیشنود، اظهار کرد: آموزش و پرورش چون در فضای نخبگانی زیست میکند به مشکلات توجهی ندارد، در یکی از نکات برنامه درسی ملی آمده است که معلم باید همواره خود را در مسیر تعالی ببیند ولی انگار بدنه آموزش و پرورش درها را بسته و در عایقی نخبگانی حضور دارد.
معاون فرهنگی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان گفت: سازمان پژوهش و برنامه ریزی مهمترین بخش آموزش و پرورش است که سالها در آن بسته بوده و هر اقدامی که در آن انجام میشده و پشت درهای بسته بوده است که امیدواریم حجت الاسلام والمسلمین ذوعلم حرکت جدی در این مسیر ایجاد کند؛ بنده معتقدم در آموزش و پرورش باید حرف ها را به اشتراک بگذاریم و تبدیل به نهضت و گفتمان کنیم.
وی ادامه داد: امروز کسی از مسئله آموزش و پرورش مسئله گفتمانی درک نمیکند کما اینکه در اول انقلاب مسئله سواد آموزی که از وظایف دستگاه تعلیم و تربیت بوده تبدیل به یک نهضت شد و ما توانستیم این نهضت را به خوبی دنبال کنیم؛ امروزه ما در سایر وزارتخانه ها در مسئله نفت، بنزین و صنعت، وضعیت نهضت گفتمانی در بین جامعه داریم اما در آموزش و پرورش نهضت گفتمانی وجود ندارد و این وزارتخانه نتوانسته نهضت گفتمانی را دنبال کند.
جانباز با بیان اینکه آموزش و پرورش تنها ساختمان خیابان قرنی نیست بلکه دستگاه تعلیم و تربیت یک جامعه است، گفت: امروز وقتی دانش آموز ما با وزارتخانهای که خود متولی تعلیم و تربیت است ولی در آن اختلاس و فساد اقتصادی و سیاسی روی میدهد، مواجه میشود، اعتمادش را نسبت به آموزش و پرورش از دست میدهد.
وی اضافه کرد: اکنون اخباری منتشر میکنیم که میگوید فلان اختلاس یا جریان در آموزش و پرورش دنبال می شود یا حتی میگوییم فلان اتفاق در آموزش و پرورش در حال رشد کردن است؛ به نظر می آید دعوای سیاسی ما با یک فرد، گروه یا جامعه نیست بلکه فرآیندی است که دستگاه تعلیم و تربیت را زیر سوال میبرد؛ امروزه چالش جدی بیاعتمادی در آموزش و پرورش وجود دارد.
معاون فرهنگی اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان اظهار کرد: امروز شأن نقش پذیری معلم به عنوان مربی انسان زیر سوال رفته است و تبدیل به یک کارمند و فرد بدون خلاقیت و ابتکار تبدیل شده است و از وی انتظار دارند به عنوان یک آدم آهنی، انسانی را بسازد.
وی تصریح کرد: سوال می شود چرا وقتی وزیر آموزش و پرورش عوض شد؟ هیچ کس نیامد به وی بگوید بمان و نمایندگان مجلس نیز اصراری به ماندن وی نکردند؛ سوال اینجاست چرا بدنه معلمان که بزرگترین نهاد دولتی هست به این موضوع اعتراض نکرد؛ این موضوع نشان می دهد که نقش مطالبه گری و هویت معلمی از ساختار گرفته شده است؛ آیا از یک میلیون نفر، هزار نفر نبودند که بخواهند به موضوع رفتن سید محمد بطحایی اعتراض کنند؟ این مسئله بالا به پایین آموزش و پرورش نیست بلکه از پایین به بالا است یعنی مطالبهگری نیست.
جانباز گفت: در بخشی از این موضوع، رسانه موظف است وضعیت را اصلاح کند زیرا کل نگاه فرهنگیان را به نگاه حداقلی معیشتی کرده است؛ آیا تنها مشکل معلم، معیشت حقوق و ساعت کاریاش است؟ معلمانی هستند که خوب کار میکند چرا به آنان توجه نمیشود و رسانه ها همیشه از منظر ضعف، معلم را پمپاژ خبری کرده است؛ چرا هیچگاه نتوانستیم معلم را الگو قرار دهیم.
وی اضافه کرد: در شرایط کنونی به وزیری نیاز است که اعتماد را به آموزش و پرورش بازگرداند و حرکت را به جریان بیندازد و حال خوب را به بدنه القا کند.
ادامه دارد
انتهای پیام/