فارس من| وسواس دانشگاه‌ها در جذب ایثارگران در هیات‌های علمی تا حدی طبیعی است

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من از عدم جذب ایثارگران در هیئت های علمی گلایه کردند.

*طرح مشکل توسط کاربران فارس

در این سوژه نوشته شده: «رئیس دانشگاه تهران در بیست و ششمین گردهمایی مدیران امور دانشجویان شاهد و ایثارگر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در روز ۲۵ تیرماه سال ۱۳۹۷ با تاکید بر اینکه قانون جذب دانشجویان شاهد و ایثارگر و اعضای هیئت علمی باید بعد از ۴۰ سال بازنگری و اصلاح شود. ایشان اضافه کرده بودند که برخی قوانین که در این خصوص وضع شده نه‌تنها یاری‌رسان نیست بلکه مانع نیز ایجاد کرده است جذب اعضای هیئت علمی در این حوزه است که دانشگاه باید به محض جذب این افراد، آن‌ها را رسمی و قطعی کند. به همین دلیل فرصتی برای ارزیابی باقی نمی‌ماند و به جای این که این قوانین به دانشگاه کمک کند مانع جذب می‌شوند. البته به همه اینها اضافه کرده بودند که اگر این قوانین اصلاح نشود دانشگاه ها از جذب ایثارگران سر باز میزنند و علنا اعلام کرده بودند که تا عدم تغییر این قوانین دانشگاه ها طبیعتا جذب نمی کنند. من حدود یک سال و نیمه در فراخوان های جذب مختلف وزارت علوم شرکت می کنم با رزومه ای که اگر قوی تر از رزومه متقاضیان آزاد نیست برابر با آنهاست. اما هنوز توی هیچ دانشگاهی جذب نشدم. چندنامه به رئیس جمهور، فراکسیون ایثارگران مجلس و وزیر علوم نوشتم و رزومه هم ارسال کردم. اما هنوز هیچ کس به این مسئله رسیدگی نکرده است. می خو اهم اگر ممکن است در این باره گزارشی تهیه کنید.»

*پیگیری موضوع توسط خبرنگار فارس 

خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس این موضوع را از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیگیری کرده است.

محمدرضا رضوان طلب، رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس به این سوال پاسخ داد و اظهارداشت: موضوع به این شکل نیست که الزام باشد که سریع جذب شوند و در قانون اینطور نیست. در قانون آمده کسی که شرایط جذب را دارد، یک مرحله‌‌ای رسمی - قطعی می‌شود، به این معنا که مانند بقیه متقاضیان پیمانی، رسمی - آزمایشی و رسمی - قطعی نمی‌شود و از همان ابتدا رسمی - قطعی می‌شود.

وی ادامه داد: طبیعی است که در این موضوع وسواس بیشتری را برای دانشگاه ایجاد می‌کند که برخلاف بقیه که ۸ سال پیمانی می‌مانند و حداقل ۸ سال رسمی - آزمایشی هستند و دانشگاه می‌تواند در هر مرحله آنها را بسنجد، آنها از ابتدا رسمی - قطعی می‌شوند.

*وسواس دانشگاه‌ها درباره جذب ایثارگران در هیات‌های علمی تا حدی طبیعی است اما وسواس بی‌خود به خرج ندهند

رضوان طلب خاطر نشان کرد: قانون این حق را برای رزمندگان و ایثارگران پیش‌بینی کرده و این حق را باید دریافت کنند و اگر صلاحیت اولیه این داوطلبان احراز شد، دانشگاه ها هم نباید وسواس بی‌خود به خرج دهند؛ البته ممکن است برخی از افراد درست به قانون توجه نکرده باشند و تصور کنند که حتما باید به سرعت رسمی قطعی شوند که در قانون نیست که حتما تقاضای آنها پذیرفته شود. 

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا گلایه‌از از ایثارگران در این باره دریافت کرده‌اید، گفت: گلایه‌های آنها را شنیده‌ایم و سعی می‌کنیم تا حد معقول به آنها کمک کنیم. 

وی در پاسخ به این سؤال که آنها ایثارگران می‌گویند این قانون بازدارنده شده است، گفت:‌ تا حدی طبیعی است که دانشگاه نسبت به این افراد وسواس بیشتری داشته باشد، اما اگر این قانون به طوری باشد که وسواس ناسالم اعمال شود، صحیح نیست.

*احتمالا مواردی از این مشکل بوده است

رضوان طلب در پاسخ به این سؤال که آیا موارد این چنینی تاکنون وجود داشته است، گفت:‌ بله؛ احتمالا مواردی بوده است؛ حتی فکر می‌کنم گاهی برخی افراد در گروه‌ها از خانواده ایثارگر خوششان نیاید که این کار را ظلم و جنایت نسبت به انقلاب می‌دانیم که کسی چنین اعتقادی داشته باشد.

رئیس مرکز جذب اعضای هیات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: ما دوست داریم همه همکارانمان حق را اول به صاحبان اصلی انقلاب دهند. کسی که برای انقلاب سیلی خورده و مایه گذاشته و برای مثال، پدر که سرمایه اصلی زندگی بوده را برای انقلاب از دست داده، اول حق را به او بدهیم.

*اگر ایثارگر هم نباشند حقی طبیعی در این شغل دارند و نباید حق‌شان ضایع شود

وی ادامه داد: البته نباید این را اشتباه کنیم که اگر کسی صلاحیت علمی ندارد او را عضو هیأت علمی کنیم که در این صورت به او هم ظلم کرده‌ایم، زیرا هر روز با تحقیر مواجه می‌شود، هر روز از او سؤال می‌کنند و توقعاتی دارند که برآورده نمی‌شود و زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم که مدام تحقیر و در گروه منزوی شود.

رضوان طلب خاطر نشان کرد: اما در واقع اینطور نیست، بسیاری از کسانی که امکان استفاده از تسهیلات ایثارگری را دارند، بهترین‌ها هستند، یعنی از نظر علمی هیچ ضعفی ندارند و نباید این ذهنیت را به وجود آوریم که ایثارگران به یک عامل کمکی نیاز دارند و اگر این عامل کمکی نباشد نمی‌توانند رشد کنند. آنها واقعا افراد مستعدی هستند و مثل پدرانشان سختکوش‌اند، تلاش کرده‌اند به اینجا رسیده‌اند و مطالبه‌ای از ما ندارند، حقی برای آنها به طور طبیعی وجود دارد و اگر اسم ایثارگران هم نباشد این حق برای آنها وجود دارد و نباید بگذاریم حق آنها ضایع شود.

انتهای پیام/