به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه فارس من از طریق این سامانه بیان داشتند که تجمیع رشتههای نزدیک به هم میتواند راهکاری برای حل معضل بیکاری باشد. اینکه این ایده تا چه اندازه میتواند صحیح باشد و مؤثر واقع شود را با اساتید دانشگاه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و کارشناسان در میان گذاشته و نظر آنها را جویا شدهایم که ما را با میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس میخوانید:
میرزاده در ابتدا با بیان اینکه باید نسبت به موضوع تجمیع رشتههای نزدیک به هم دانشگاهی و تأثیر آن بر کاهش بیکاری، یک اقدام کارشناسی صورت گیرد تا بتوان به طور قطع و یقین در این خصوص صحبت کرد اما به نظر میرسد این سخن، سخنی منطقی باشد، گفت: در بسیاری از نقاط جهان بحث رشتههای میانرشتهای مطرح است، لذا بعید میدانم شغلی را بیابید که صددرصد آن به یک رشته خاصی ارتباط داشته باشد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: در هر رشتهای که تصور کنید اگر فردی کارآفرین باشد قطعاً هر کسی که هنر بیشتری بلد باشد و هر کسی که در حوزههای بیشتری صاحب نظر باشد میتواند موفقتر عمل کند و ما بیشتر شاهد کارآفرینی در مشاغل آزاد هستیم.
وی افزود: اگر ما در دوران گذشته کمبود نیروی انسانی داشتیم، جویای کار و افراد بیکار به این اندازه نداشتیم و از طرفی هم کارخانهها، مؤسسات و دستگاههای مختلف کمبود نیرو داشتند ممکن بود در یک مقطع زمانی به صورت تخصصی اعلام میشد تا نیروهای مدنظر جذب این ارگانها و دستگاهها شود از این رو کمبود نیروی آنها به این شیوه جبران میشد اما اکنون تا زمانی که فرد در یک حوزه خاص، صاحب نظر است و در آن حوزه خاص مازاد نیرو وجود دارد در دستگاههای اجرایی هم نیازی به جذب افراد دیده نمیشود، به نظر میرسد اگر به صورت میانرشتهای باشد و آن فرد در حوزههای مختلف نزدیک به هم، صاحب نظر باشد شاید آن فرد موفقتر باشد.
میرزاده تصریح کرد: شاید ۶۰درصد رشتههای نزدیک به هم با هم مشترک باشند و چند واحد درسی درباره موضوع خاصی باعث شده تا گرایش دیگری به وجود آید یا گرایش دیگری مدنظر قرار گیرد که گاهی اوقات همین موضوع، پذیرش را در دستگاههای اجرایی با مشکل مواجه میکند. بنابراین بنده معتقدم این سخن که تجمیع رشتههای نزدیک به هم میتواند راهکاری برای حل معضل بیکاری باشد سخنی منطقی است، باید بیشتر روی آن کار شود و شاید بتواند ما را از این معضلی که امروز با آن مواجه هستیم نجات دهد.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تأکید بر اینکه باید مشترکات رشتههای نزدیک به هم و رشتههای میانرشتهای با هم مورد توجه قرار گیرد، ابراز داشت: در بحث میان رشتهای نیز ممکن است بحث این باشد که شغلی باشد که به دو تخصص همزمان نیاز دارد. بنابراین زمانی که ما یک تخصص را که کسب میکنیم در جای دیگر نیازمند تخصص بعدی آن هستیم. مانند تخصص الکترونیک و الکتروتکنیک که میتوان گفت این دو با هم یک رشته میانرشتهای تلقی شود. همچنین رشته مکانیک با رشته کامپیوتر به صورت تجمیع شده بگوییم مکاترونیک که تا حدودی شکل میانرشتهای به خود میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: صحبت درباره رشتههای نزدیک به هم، صحبت در خصوص یک شغل خاص نیست و اینگونه نیست که شغلی به هر دو تخصص نیاز داشته باشد بلکه چون جوانان ما جویای کار هستند در یک رشته به یک تخصص نیاز دارند و در رشته دیگر به تخصصی نزدیک به همان رشته که تجمیع این دو رشته میتواند به رفع مشکل بیکاری جامعه ما کمک کند.
میرزاده گفت: بنابراین در بحث رشتههای میانرشتهای شاید بحث بازار کار مطرح است بدین معنا که شغلی نیست که فقط به یک تخصص نزدیک به هم نیاز داشته باشد اما در بحث رشتههای نزدیک به هم افراد مطرح هستند که نمیتوانند شغلی برای خود داشته باشند و ما باید طوری کار را پیش ببریم که از هر انگشت افراد چند هنر برآید که بتوانند برای خودشان شغلی داشته باشند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه آنچه که اهمیت پیدا میکند این است که ما امروز از هر کجا شروع کنیم به نفع ما خواهد بود، تصریح کرد: اینکه ما شاخههای مختلف ایجاد کردیم و با چند واحد اندک، یک رشته خاصی تأسیس کردیم و از طرفی هم امکانات دانشگاه به این صورت نیست که بتوان آن رشته را گسترش داد بنابراین امکانات آنها بلااستفاده خواهد ماند. به طور مثال در طول یک ترم فقط ۲ ساعت از امکانات کارگاه به دلیل وجود آن رشته استفاده میشود و اگر ما بتوانیم این موارد را با هم تجمیع کنیم در واقع گامی در راستای رفع بیکاری جوانان جامعه برداشتهایم.
انتهای پیام/