انتقال فضای نشاط‌آور به مدارس با رویکرد فناورانه و هنرمندانه

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه سومین جشنواره دستاوردهای کانون‌های فرهنگی تربیتی سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: امروز بهترین شرایط برای وزارت آموزش و پرورش مهیاست تا گام‌های اساسی و مؤثری در راستای تحقق اهداف متعالی تعلیم و تربیت و سند تحول بردارد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین اولویت آموزش و پرورش تحقق سند تحول بنیادین است و در سند تحول، مهم‌ترین چرخش و رویکرد، رویکرد تربیتی و فرهنگی است و البته کار بسیار سختی است که در فراروی ما قرار گرفته است.

کاظمی تصریح کرد: تبدیل کردن نهاد تعلیم و تربیت از یک نهاد صرفاً آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی کار بسیار سختی است که تمام دغدغه ما رویکردهای مهارتی و تربیتی است و موانع مهمی باید از مسیر جامعه تعلیم و تربیت برداشته و زیرساخت های مهمی باید مهیا شود.

وی با بیان اینکه امروزه آموزش و پرورش عزم خود را جذب کرده است تا با وجود موانع، گام‌های مهمی بردارد و اقتصائات لازم را برای تعلیم و تربیت تمام ساحتی لازم برای تربیت انسان طراز سند مهیا کند، افزود: آموزش و پرورش در ۳ مسیر اساسی گام برمی‌دارد؛ نخستین مسیر تهیه زیرساخت های لازم برای تحقق سند تحول، تدوین ۶ زیرنظام و برنامه‌های آن است که ۴۰۰ برنامه برای این زیرنظام ها آماده شده و برنامه‌هایی در اولویت برنامه‌های سال ۹۸ است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه محوری و تغییرات مهمی که برای آن مورد نیاز است مانند تفویض اختیار نیز از اقدامات است، ادامه داد: تمرکز بر تعلیم و تربیت تک ساحتی و آموزش صرف موجب شده است که ورود دانش‌آموزان از اولین روزهای ورود به مدرسه با فشارها و استرس‌های متعدد برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان همراه باشد که نتیجه آن دانش‌آموز نامتعادل، پرخاشگر، خشونت گرا و فاقد مهارت در حوزه‌های ارتباطی و شغلی است.

وی اضافه کرد: امروز با سیاست‌های وزیر آموزش و پرورش در حذف کتب کمک درسی از ابتدایی، آزمون‌های زائد و فعالیت‌های گروهی، ایجاد فضای نشاط و شادابی باعث می شود که کمی تا اندکی در مسیر فعالیت‌های تعلیم و تربیت قرار بگیریم زیرا اگر قرار باشد دانش آموزان به این توانمندی‌ها بتوانند آراسته شوند یقینا باید برای مربیان، دانش آموزان و خانواده‌ها فضاهایی مهیا شود.

کاظمی گفت: حوزه معاونت پرورشی در راستای این سیاست، ۳ اولویت راهبردی از دل ۲۰ سیاست جدا کرده است که اولین اولویت ما توسعه فرهنگ اقامه نماز، قرآن و عترت است؛ اکنون به جدا شدن قرآن و نماز از جامعه دچار شدیم هرچه فضای قرآن و نماز بر خود و خانواده‌مان کمرنگ شود، آسیب‌ها و مشکلات و اضطراب گریبان گیرمان می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: تمرکز بر توسعه اقامه نماز، تقویت دارالقرآن‌ها به عنوان بالاترین ظرفیت آموزش و پرورش بعد از مدارس می تواند به حاکمیت فرهنگ قرآن کمک کند.

وی با بیان اینکه توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان در ابعاد مختلف و فضایل اخلاقی مهم است، افزود: در دوشنبه گذشته رونمایی از طرح توانمندسازی روانی و اجتماعی دانش آموزان برگزار شد که یکی از افتخارات حوزه پرورشی بود؛ این طرح در ۲۳ هزار واحد آموزشی برگزار شد؛ فعالیت در حوزه فضایل اخلاقی یکی از اقدامات پیشگیرانه آموزش و پرورش در حوزه آسیب‌هاست.

کاظمی ادامه داد: مهارت‌های حرفه‌ای نیز یکی از مهم‌ترین این نیازهاست که امروزه دانش‌آموزان با درجات عالی فارغ التحصیل می‌شوند و فاقد هرگونه مهارت در حوزه‌های مختلف هستند و این ضعف نظام آموزشی است.

وی اضافه کرد: کانون‌های فرهنگی تربیتی یکی از مهم‌ترین ظرفیت های نظام تعلیم و تربیت در کنار مدرسه هستند که می‌توانند مهارت های ارتباطی، حرفه‌ای و فعالیت‌های گروهی دانش‌آموزان را همراه با شکوفایی استعدادهای نهفته آنان در ساحت‌های تعلیم و تربیت مهیا کنند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، سیاست اولویت دار دیگر را ایجاد فضای امید و نشاط در بین دانش آموزان دانست که مسؤولیت آن به حوزه فرهنگی و هنری برمی‌گردد.

وی خطاب به مسؤولان کانون‌ها چند وطیفه سنگین را تشریح کرد و گفت: در راستای این سیاست‌ها باید نسبت خود را با جریان سند تحول بنیادین روشن کنیم؛ نسبت کانون‌ها با جریان تعلیم و تربیت تمام ساحتی که روح حاکم بر سند بنیادین و دستیابی به سند است، مشخص شود زیرا کانونی موفق است که برنامه‌ها را در این دو مسیر تدوین کند.

کاظمی ادامه داد: باید مشخص شود کانون‌ها چه سهمی از مهارت‌های دانش‌آموزان را دارند؛ باید یک نقشه جامع برای این حوزه‌ها داشته باشیم؛ کانونی که برای خودش چشم انداز و برنامه مبتنی براین رویکردها را نداشته باشد، موفق نیست.

وی افزود: کانونی که بر مدار برنامه‌های قبل حرکت کند و با رویکردهای خلاقانه جدید ارتباط نداشته باشد سهمی از سند را نمی تواند به دوش بکشد؛ رویکرد فناورانه جذاب و هنرمندانه می‌تواند فضای نشاط را به مدارس منتقل کند و ما انتظار داریم از مدیران کانون‌ها که به جای نشستن و منتظر ماندن برای حضور دانش‌آموزان در کانون‌ها، با ایجاد شبکه‌های تعاملی در مدارس، رویکرد فعال برای جذب دانش‌آموزان و ارائه ویترین کاملی از فعالیت‌ها در اختیار مدارس قرار دهند تا سهم بیشتری از جذب دانش‌آموزان در کانون‌ها اختصاص داده شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز اگر دامنه حضور دانش‌آموزان و عدم حضور در کانون‌ها کمرنگ است باید تجدیدنظر کنیم لذا انتظار داریم خروجی این هم اندیشی دوسالانه، آسیب‌شناسی فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی و تربیتی با این رویکردها باشد.

وی با بیان اینکه کانون‌ها مدارس پایدار و همیشگی محله و جامعه هستند که می‌توانند کانون و مرکز تحولات فرهنگی منطقه و شهر را رقم بزنند و جریان‌های فرهنگی ثابت را در دل جامعه ایجاد کنند، افزود: کانون‌ها مظلوم واقع شده اند و سال‌هاست تجهیزات کانون ها به فراموشی سپرده شده است؛ سال‌هاست مدیران کانون‌ها از فقدان جایگاه درست اداری رنج می‌برند و کوچک‌ترین کمکی به کانون‌ها برای تحقق اهدافشان نشده است اما عزم‌مان را جذب کردیم تا به کمک شما بشتابیم.

در این مراسم معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به همراه هیأت همراه از غرفه‌های دستاوردها بازدید کرد در این بازدید تمام محصولات غرفه کانون فرهنگی و تربیتی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه از سوی معاون پرورشی و فرهنگی خریداری شد.

انتهای پیام/

برچسب ها:

اجتماعی