روزنامه جامجم: شاید تعجب کنید اگر بشنوید نخستین خرید الکترونیک سال ۱۳۵۸ شمسی/ ۱۹۷۹ میلادی انجام شده است؛ آن زمان یک مخترع انگلیسی تلویزیون را با خط تلفن به رایانهای با قابلیت پردازش مبادلات پولی متصل کرد و به این ترتیب پایهگذار صنعت تجارت الکترونیک شد. امروزه خرید اینترنتی به یکی از جنبههای فناوری مدرن تبدیل شده و توانسته است با موفقیت خودش را وارد همه جنبههای زندگی ما کند.
حالا مصرفکنندگان این امکان را دارند که تقریبا هرچیزی را از اینترنت بخرند و محصول مورد نظرشان را فقط با چند کلیک به طور مستقیم دریافت کنند. پیشرفتهای فناوری ابعاد تازه دیگری نیز به تجارت الکترونیک داده و قوانین تازهای برای آن تعریف کرده است که ارمغان آنها تجربهای آسانتر و لذتبخشتر برای خریداران و مصرفکنندگان است. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به چند فناوری جدید که در حال تغییر قوانین بازی و بازتعریف مفهومی به نام مشتری هستند.
۱. انتخاب کالا با عینک واقعیت مجازی
رویاپردازی درباره واقعیت مجازی از دهه ۱۳۶۰/۱۹۸۰ آغاز شد و اکنون این رویا به گونهای که در گذشته غیرممکن به نظر میرسید به واقعیت تبدیل شده است. حالا کاربران میتوانند یک عینک واقعیت مجازی را روی سر خود قرار دهند و وارد دنیای واقعیت مجازی با جزئیاتی جذاب و دلفریب شوند. امکان استفاده از این فناوری برای خرید آنلاین هم وجود دارد. مصرفکنندگان به کمک عینکهای واقعیت مجازی وارد فروشگاههای واقعیت مجازی میشوند و در میان محصولات این فروشگاهها گردش کرده و اقلام مورد نظر خود را جستوجو میکنند.
اگر کیت واقعیت مجازی مورد استفاده، دارای حسگرهای دستی یا کنترلرها باشد، کاربران حتی میتوانند قبل از تصمیمگیری برای خرید، اقلام مجازی را انتخاب کنند و آنها را مورد بررسی قرار دهند؛ سپس مواردی را که تصمیم به خریدشان دارند در سبد مجازی قرار داده و فرآیند خرید را با ارائه اطلاعات پرداخت خود تکمیل کنند.
۲. خلق محصول مورد نظر با پیکربندی سهبعدی
معمولا کسانی که نیاز به محصولات سفارشی از کشو، کمد و در و پنجره گرفته تا جواهراتی مثل انگشتر دارند، باید برای دریافت اطلاعات و توصیههای احتمالی به فروشگاههای تخصصی مراجعه کنند یا با آنها تماس بگیرند. اما استفاده از پیکربندی سهبعدی سرعت این روند را افزایش میدهد.
پیکربندی سه بعدی یک کالا یا محصول، روندی جدید در خرید آنلاین و تجارت الکترونیک است که به لطف توسعه سریع فناوری نمایش گرافیک سهبعدی (WebGL) در مرورگر وب مشتریان امکانپذیر شده است. تنها مشکلی که مانع سریعتر شدن روند رشد این فناوری میشود نداشتن ابزار کارآمد است. خوشبختانه با ورجتریدی (Verge۳D) میتوانید سفارشیساز سهبعدی تعاملی را به راحتی ایجاد کنید. با استفاده از این فناوری، مصرفکنندگان میتوانند محصولی خلق کنند که بیشترین تناسب را با نیاز و سلیقه آنها داشته باشد.
۳. تصمیمگیری برای خرید با فناوری واقعیت افزوده
«واقعیت افزوده» راه دیگری برای کسانی است که از خرید آنلاین استقبال میکنند. خرید وسایل خانه یا دیگر اقلام مورد نیاز منزل به صورت آنلاین کار آسانی است، اما کاربران همیشه نمیتوانند ببینند چیزی که سفارش دادهاند وقتی بیاید و در اتاق در محل خود قرار بگیرد چه شکل و شمایلی دارد. فناوری واقعیت افزوده این امکان را فراهم میکند و به افراد بهعنوان مثال این امکان را میدهد که ببینند وسیله مورد نظر در چیدمان منزلشان چگونه به نظر میرسد (تصویر سمت راست).
مصرفکنندگان میتوانند با گوشی هوشمند یا یک ابزار قابل حمل دیگر، محصولی را که به آن علاقهمند هستند با رنگها، اندازهها و مدلهای مختلف در محیط مورد نظر با فناوری واقعیت افزوده ببینند و از مناسب بودن آن برای چیدمان منزلشان پیش از خرید مطمئن شوند. شرکتهایی که محصولات کیفی ارائه میکنند هم میتوانند با این روش و ایجاد اطمینان برای مشتریان، میزان فروش خود را افزایش دهند.
۴. خرید صوتی با استفاده از دستیار هوشمند
توانایی خرید کالا و خدمات از یک رایانه کار را به سطح کاملا جدیدی از سهولت رسانده است. با پیشرفت فناوری مردم از این امکان برخوردار شدهاند به جای اینکه سوار خودرو شوند و به فروشگاه بروند با چند کلیک محصولات مورد نیازشان را خریداری کنند.
در مرحله بعد این امکان برای مصرف کنندگان ایجاد شد که با تلفنهای همراه و تبلتهای خود خرید کنند. به نظر میرسد خرید صوتی روند بعدیاست که بازار آن را تجربه خواهد کرد. مصرفکنندگان اطلاعات خرید مثل نام، نشانی، شماره تلفن و شماره کارت اعتباری خود را در یک دستیار دیجیتال ذخیره میکنند. سپس هنگامی که قصد خرید یک کالای روزمره را دارند از دستیار دیجیتال خود میخواهند کالای مورد نظرشان را سفارش دهد. پس از آن دستیار دیجیتال کاربر را از نشان تجاری، نام و قیمت محصول مطلع میکند و کاربر یا سفارش را تایید میکند یا آن را تغییر میدهد.
۵. جستوجوی تصویری با هوش مصنوعی
یکی از روندهای فروش خردهفروشی که با کمک هوش مصنوعی صورت میگیرد خریداران را قادر میسازد با واردکردن یک عکس از محصول مورد نظر خود، آن را پیدا کرده و بخرند. هوش مصنوعی کار معجزه آسایش در شناسایی محصول (یا مشابه آن) در چند وبگاه و خرده فروشی را فقط با یک کلیک انجام میدهد. برای مثال، ویژگی Pinterest’s Lens در نرمافزار همراه Pinterest از فناوری هوش مصنوعی و دوربین برای جستوجوی تصاویر الصاق شده مشابه استفاده میکند. بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میلادی، استفاده از این نرمافزار همراه تا ۱۴۰ درصد افزایش یافته و این نشان میدهد جستوجوی تصویری یک روند درحال پیشرفت است.
برای اینکه این روند امسال نیز به نفع خردهفروشان باشد آنها باید مطمئن شوند آنچه به صورت تصویری به نمایش میگذارند از کیفیت بالایی برخوردار است. جستوجو با کمک هوش مصنوعی مطمئنا رواج هرچه بیشتری پیدا میکند و یافتن کالای مورد نظر برای خریداران را هرچه بیشتر آسان میکند.
۶. گفتگو با رباتهای چت
شرکتها امروزه از چتبات یا رباتهای چت برای در تماس بودن لحظه به لحظه با مشتریان، ارائه سریع اطلاعات به آنها و حل مشکلات کاربران در پلتفرمهای مختلف مثل فیسبوک یا فروشگاه آنلاین استفاده میکنند. در این رباتها از هوش مصنوعی برای استنباط علائق مشتریان و ایجاد تجربه خرید شخصی و ارزشمند برای آنها استفاده میشود. شاید انتظار برای صحبت با نماینده یک شرکت زمانبر باشد. اما رباتهایی که قادر به رسیدگی سریع به هرگونه مشکل مشتریان هستند روزبهروز محبوبیت بیشتری پیدا میکنند.
هرچند بسیاری از افراد تمایل دارند با افراد انسانی در مورد مشکلشان صحبت کنند، اما واقعیت این است که رباتهای چت به اندازه کافی بهروزرسانی میشوند تا بتوانند مشتریان را به سمت خود جذب کرده و آنها را راضی نیز نگهدارند. ارتباط با این رباتها هم بهصورت شفاهی و هم بهصورت کتبی صورت میگیرد تا در هر دو شکل، پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.
۷. هدایت بهتر و سریعتر با اینترنت اشیا
فروشگاههای بزرگ پر از محصولات متنوع هستند و دنبال کردن یک محصول و پیدا کردن آن معمولا کار دشواری است و مشتریان باید زمان زیادی را در سوپرمارکتها برای جستوجوی کالای مورد نظر خود اختصاص دهند. با این حال با استفاده از فناوری اینترنت اشیا در حسگرهایی که به فروشنده و مشتری کمک میکنند جای یک محصول خاص را بیابند میتوان در وقت مشتریان و صاحبان فروشگاهها صرفهجویی کرد. افزون بر این، نمایشگرهای دیجیتال نیز میتوانند این حسگرها را بخوانند و به مشتریان در مورد ویژگیهای یک محصول و مزایای آنها آگاهی بدهند.
تصور کنید چنین کاری برای مثال میتواند در مورد ارزش تغذیهای مواد غذایی صورت گیرد؛ بیشتر مواد غذایی دارای عمر فروشگاهی کوتاهی هستند. اینترنت اشیا میتواند افراد را مطمئن کند زمان انقضای محصولات به پایان نرسیده است. پیشبینی میشود تا سال ۱۴۰۰/ ۲۰۲۱، نزدیک به ۷۹ درصد از خردهفروشان بتوانند با کمک اینترنت اشیا بهمحض اطلاع از حضور یک مشتری خاص در فروشگاه خود، بازدید از محصولات را برای او شخصیسازی کنند. همچنین براساس پیشبینیها، فناوری مکانیابی در ابعاد کوچکتری تا چهار سال آینده در زمینه شخصیسازی محصولات به کار گرفته خواهد شد.
منابع: twikit و bbvaopenmind و cpcstrategy