ماده تاریک سبک‌تر از تصورات پیشین است+فیلم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سال‌ها است دانشمندان به دنبال توضیحی برای ماده تاریک هستند و در این راه تحقیقات بسیار زیادی را انجام دادند. اکنون نیز فیزیکدانان «استنفورد» و «آزمایشگاه ملی شتاب‌دهنده» با استفاده از مشاهداتی از کهکشان‌ها در مدار راه‌شیری، دریافتند که ماده تاریک سبک‌تر و درک آن دشوارتر از تصور پیشین است.

براساس گزارش «نیواطلس»، از آنجایی که این ماده هیچ واکنشی نسبت به نور نشان نمی‌دهد و نوری از آن خارج نمی‌شود، این ماده را تاریک نامیدند، باید بدانید که ماده تاریک قابل مشاهده نیست و تنها با اثر گرانشی که بر مواد می‌گذارد قابل تشخیص است.

دانستن اینکه ماده تاریک چیست و چه خواصی دارد هنوز مورد بحث دانشمندان است، از همین رو محققان مدل‌هایی را برای این ماده ارائه کردند که یکی از شناخته‌ترین مدل‌ها «ماده تاریک سرد لامبدا،» نام دارد. طبق این مدل، ماده تاریک نقش حیاتی را در تشکیل جهان ایفا می‌کند.

محققان در مطالعه جدید خود با استفاده از این مدل، جهانی را شبیه‌سازی کردند که پر از ماده تاریک با خواص مختلف بود. آنها دریافتند برای اینکه همه چیز در جهان به خوبی کنار یکدیگر قرار گیرد، به ماده تاریکی سبک‌تر و گرم‌تر از آنچه که قبلا تصور می‌شد، نیاز است.

شما می‌توانید این شبیه‌سازی را در فیلم زیر مشاهده کنید.

 

 

انتهای پیام/