به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، دومین میزگرد بررسی چالشها و مسائل گلوگاهی برای تحول نظام تعلیم و تربیت و ویژگیهای وزیر آینده آموزش و پرورش، در خبرگزاری فارس برگزار شد.
ابوالقاسم جامهبزرگ مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در این مراسم با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نباید سیاسی شود، گفت: در سند تحول، مربی تربیتی مانند قدیم نیست یعنی اعلام شود مربیان تربیتی مسؤول تربیت و معلمین مسؤول آموزش هستند؛ خیر اینطور نیست، لذا معتقدیم همه وظیفه تربیت را بر عهده دارند.
وی افزود: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ترسیم شده که معلم باید همه ساحتهای مختلف علمی، اخلاقی، اعتقادی، زیباییشناسی، اقتصادی و زیست محیطی را به دانشآموزان ارائه دهد. اگر بنا باشد معلم جناحی عمل کند قطعاً دانشآموزانی که در جناح مقابل معلم قرار دارند و معلم نیز به این موضوع اظهار میکند، از حیطه تربیتیاش خارج میشوند.
مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل آموزش و پرورش سیاسی شدن است که مقام معظم رهبری در این خصوص بیاناتی را برای اصلاح امور عرصه تعلیم و تربیت اعلام کردهاند. نکته دوم مطرح در آموزشوپرورش این است که باید مدارس دولتی را کیفیتبخشی کنیم. اگر از جنبه حاکمیتی به دنبال خصوصیسازی مدارس برویم تا بخواهیم بار بودجه دولت کم شود، یکسری مدارس فشل با عنوان دولتی خواهیم داشت که آموزش بیکیفیت در آن مکانها منجر به تربیت دانشآموزان بدون کیفیت خواهد شد.
وی اظهار کرد: اکنون مدارس غیردولتی وجود دارند که به صورت خصوصی، صندلیهای دانشگاهها را برای برخی آماده میکنند و این موضوع موجب طبقاتی شدن جامعه شده است؛ بنابراین باید مدارس دولتی به بهترین نحو کیفیتبخشی شود و در این زمینه سند تحول بنیادین مورد مهمی است که باید توسط معلم اجرایی شود.
مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: معلم در دانشگاه فرهنگیان باید به نحوی تربیت شوند که بتواند سند تحول را اجرا و کیفیتبخشی کند و ما نباید هیچ معلمی را به غیر از مسیر دانشگاه فرهنگیان وارد عرصه تعلیم و تربیت کنیم.
جامه بزرگ با اشاره به سومین نکته مدنظر در اصلاح وضعیت آموزش و پرورش بیان کرد: پایش و ارزیابی شاخصهای آموزش و پرورش موردی مهم است و تا صورت نگیرد، نمیدانیم به هدف رسیدهایم یا خیر؛ در تاریخ 23 بهمن سال 76 شاخصهای آموزش و پرورش توسط شورای عالی آن در 152 شاخص تصویب شد؛ همچنین 8 بهمن سال 92 پیش از 6 سال مصوبه ماده واحده تصویب و اعلام شد، اجرایی شود.
وی افزود: سال 89 که بنده در مرکز آموزشهای ضمن خدمت آموزشوپرورش حضور داشتم چون میدانستم این ماده واحده تصویب شده است در آن زمان درباره اجرایی شدنش از معاونان پیگیری کردم که مشاهده شد معاونین اصلاً از این مصوبه عریض و طویل آگاهی ندارند؛ در سال 92 این مصوبه قرار شد دوباره اجرایی شود که بنده گمان میکنم اگر اکنون به دنبالش برویم میبینیم هنوز اجرایی نشده است.
مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: آقای نیکنامی کتابی در مورد نظارت و ارزیابی آموزشی ارائه کرده است که بخشی از آن میگوید مسائل آموزش و پرورش این چنین نیست که بتواند با یک جلسه یا دو جلسه راهکار و ... حل شود. مسائل آموزش و پرورش با مؤلفههای بسیار زیادی درگیر است و فقط باید برای حل آن عزم ملی صورت گیرد؛ رئیسجمهور باید به مشکلات در حوزه آموزشوپرورش اعتقاد داشته باشد، همچنین وزرا، فرهنگیان و خانوادهها نیز به همین روال.
انتهای پیام/