آمار واقعی انتشارات علمی ایرانیان در جهان

به گزارش خبرنگار علمی و دانشگاه خبرگزاری فارس، حسین علیدوستی رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعات دانش ایران و پایگاه اطلاعات اصطلاح‌نامه‌های ایران داک اظهار داشت: اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی در سامانه جدیدی ارائه شده که این سامانه قابلیت جست‌وجو و بازیابی را دارا است.

وی گفت:‌ این سامانه اطلاعات به‌روز درباره اصطلاحات جدید در سامانه گنج را ارائه می‌کند و در اختیار همگان قرار می‌‌دهد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در این سامانه 16اصطلاح‌نامه با 210 هزار اصطلاح گردآوری شده است.

وی همچنین درباره پایگاه اطلاعات دانش ایران اظهار داشت: این سامانه حدود 30 شاخص را گزارش و نتیجه را به سیاست‌گذاران برای کمک به سنجش وضعیت کشور در مقایسه با دیگر کشورها ارائه می‌کند.

علیدوستی افزود: در این سامانه 6 هزار مؤسسه دارای نام یکسان شده‌اند و این سامانه قرار است مشارکت علمی ایرانیان در جهان را پایش کند.

به گفته وی، سامانه دانش ایران داده‌های دو نمایه جهانی را تحلیل می‌کند و وضعیت موجود را ارائه می‌دهد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: با راه‌اندازی این سامانه برای نخستین‌بار آمار صحیح و بدون سوگیری از تعداد انتشارات علمی کشور ارائه می‌‌شود. زیرا تا پیش از این آمار هر نمایه جهانی جدا بررسی و با هم ترکیب می‌شد و این نوع شمارش غیرواقعی بود اما اکنون موارد مشترک حذف می‌شوند و هر مورد مشارکت علمی فقط یک بار شمارش خواهد شد.

انتهای پیام/