راه اندازی آزمایشگاه تحقیقاتی کاملا سبز در هلند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، یک شرکت هلندی از راه اندازی یک آزمایشگاه بزرگ تحقیقاتی کاملا سبز و سازگار با محیط زیست در آمستردام به نام ماتریکس 1 خبر داده است، قرار است در این آزمایشگاه علمی از انرژی خورشیدی برای تامین انرژی استفاده شود و سقف آن نیز پوشش گیاهی گسترده ای داشته باشد.

ماتریکس 1 در پارک علمی آمستردام تاسیس شده و 13 هزار متر مربع مساحت خواهد داشت. دانشگاه آمستردام برای ساخت و راه اندازی این آزمایشگاه مشارکت خواهد کرد و یک چهارم مساحت آن را نیز در اختیار خواهد گرفت. هدف عمده از تاسیس این آزمایشگاه تلاش برای کاهش میزان دی اکسید کربن و کمک به حفاظت از محیط زیست است.

نمای بخش عمده ای از این آزمایشگاه به طور شیشه ای طراحی و ساخته خواهد شد و در داخل آن راهروهایی زیگراگ برای برقراری ارتباط در نظر گرفته می شود. همچنین فضاهای عمومی مختلفی برای بحث و تبادل نظر میان دانشمندان در این ساختمان در نظر گرفته شده است.

آزمایشگاه های تحقیقاتی متعدد موجود در این ساختمان هم بر مبنای نیازهای مختلف طراحی شده و نصب صفحات خورشیدی نیاز به مصرف برق را در آن کاهش می دهد. استفاده از پوشش گیاهی هم در سقف به گونه ای صورت می گیرد که با حداقل نیاز به آب همراه باشد.

انتظار می رود کار احداث این ساختمان شش طبقه در سال 2020 آغاز شود و افتتاح آن در اوائل سال 2020 انجام پذیرد.

انتهای پیام/