دانشجویان باید با عزت دینی به عتبات عالیات سفر کنند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حشمت الله قنبری استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام در همایش کاروان‌های اعزامی دانشجویی به عتبات عالیات در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، گفت: به عقیده من زیارت عتبات عالیات یک مهاجرت معنوی است و تا زمانی که این مفهوم در قلب انسان نهادینه نشود دستاورد انسان از این سفر بسیار ناچیز است.

وی افزود: حضرت سیدالشهدا(ع) وقتی از مدینه بیرون آمد در واقع یک سفر معنوی انجام داد که از آن زمان تا کنون حرکت سیدالشهدا تا امروز ادارک نشده است.

قنبری اضافه کرد: همه جوانان و قشر دانشجویی باید بدانند زائر با مسافر فرق می‌کند چراکه  زائر از زمانی که عزم سفر می‌کند همه ذهن خود را به سوی آن کسی که به زیارتش می‌رود معطوف می‌کند که باید دانشجویان با عزت دینی به سفر عتبات عالیات بروند.

وی تصریح کرد: هر کسی که به زیارت امام حسین مشرف می‌شود باید دارای وزن از نظر دینی و اعتقادی باشد. در واقع به عقیده من باید بحث زائر در هنگام زیارت کربلا به چادر حضرت زینب گره خورده باشد.

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام یادآور شد: بازماندگان حادثه کربلا را از کنار شهدا حرکت دادند که زمانی که به محل حادثه رسیدند همه خانواده امام حسین (ع) به زمین نشستند اما حضرت زینب این کار را نکرد و به برادرش گفت نمی‌‌خواهم از شما دور شوم و از این محل بروم. اما به اجبار من را می‌برند اما بدان برمی‌گردم، در واقع منظور حضرت زینب از بازگشت به کربلا رجزخوانی در قبال دشمنان بود و اینکه امروز شاهد آن هستیم که 30 میلیون نفر زائر در اربعین به زیارت امام حسین می‌روند که این همان بازگشت حضرت زینب است.

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: هزینه سفر دانشجویان و قشر دانشگاهی به عتبات عالیات در قبال هزینه‌ای که کشورهای خارجی برای زیارت به کربلا می‌کنند پایین‌تر بوده و قابل مقایسه نیست و نباید مسائلی مانند تورم را برای این جنبش دانشجویی بهانه کرد.

وی گفت:‌ دانشجویان و قشر دانشگاهی که به عنوان زائر به عتبات عالیات می‌روند مهاجران معنوی هستند چون با میثاق به این سفر می‌روند.

انتهای پیام/