ساخت ابزاری کم حجم برای شناسایی امواج گرانشی در جهان

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از نیواطلس، شناسایی امواج گرانشی در دنیا برای کشف ستاره ها و سیارات جدید به کار می رود و این کار مستلزم استفاده از ابزار و تجهیزات غول پیکر و گران قیمت است. اما محققان ابزار تازه ای را برای این کار ابداع کرده اند که بر روی سطح یک میز جای می گیرد و قادر به شناسایی سیگنال های مختلف مربوط به امواج گرانشی است.

 

در مقام مقایسه باید گفت دستگاه دیگری که بدین منظور به کار می رود ولیگو نام دارد برای شناسایی ابزار مذکور از بازوهای غول پیکری استفاده می کند که هر یک 4 کیلومتر طول داشته و کار با آنها نیز بسیار پیچیده و دشوار است.

امواج گرانشی معمولا توسط ستاره ها و سیاه چاله هایی که با یکدیگر برخورد می کنند، به وجود می آیند و اولین بار انیشتین در فرضیه نسبیت خود به وجود آنها اشاره کرده بود. اما شناسایی عملی آنها تا سال 2015 ممکن نشده بود.

در سال های اخیر ابزار مختلفی برای شناسایی امواج گرانشی ساخته شده که از جمله آنها می توان به لیکو در آمریکا و ویرگو در ایتالیا اشاره کرد.

این تجهیزات با تاباندن اشعه لیزر در مسیر تونل های دراز و بازتاباندن آنها از طریق آینه ها عمل می کنند و برای شناسایی امواج گرانشی متوسط مورد استفاده قرار می گیرند. لیزا ابزار دیگری است که امواج گرانشی بزرگ را شناسایی می کند. اما ابزار جدید موسوم به ال اس دی قادر به شناسایی امواج گرانشی کوچک تر است. لذا از این طریق می توان سیاه چاله های کوچک یا قدیمی را هم شناسایی کرد. تکمیل و راه اندازی نمونه اولی ال ای دی حدود دو سال به طول خواهد انجامید.

انتهای پیام/