به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، نادر جنتی معاون مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی در رابطه با نحوه دریافت استعلامهای الکترونیکی صدور، تمدید و تجدید پروانه کسب و کار بخشنامه صادر کرد.
در این نامه آمده است: نظر به اجرای سراسری سامانه صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم برای متقاضیان صدور/ تمدید/ تجدید پروانه کسب یا کار از تاریخ 1398/04/01، شایسته است به منظور بهرهبرداری بهینه از سامانه موصوف و راهنمایی کاربران اتاقهای اصناف، موارد ذیل در خصوص نحوه دریافت استعلامهای الکترونیکی و پاسخ به آنها به رابطین ذیربط فناوری اطلاعات ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ گردد:
1- با توجه به درخواست اتاقهای اصناف برای ارائه دقیق دلایل عدم صدور گواهی به متقاضیان پروانه کسب با کار (به منظور تسهیل پیگیریهای بعدی برای آنان)، فرم عدم "امکان صدور گواهی" مورد بازبینی قرار گرفته است. اتحادیههای صنفی میتوانند در صورت دریافت پاسخ "عدم امکان صدور گواهی" با کلیک بر روی آیکون " مشاهده گواهی" جزئیات فرم مذکور، شامل دلایل عدم صدور گواهی را در یافت و جهت اقدامات بعدی، به اطلاع مؤدی مربوط برسانند.
2- در خواستهای با ثبت نام تا مرحله ۴۴ اشخاص حقیقی نیز میتواند از طریق سامانه ایرانیان اصناف ارسال شود. در این شرایط واحد مالیاتی ذیربط میبایست ضمن بررسی سوابق ثبت نام مؤدی، نتیجه صحت سنجی اطلاعات وی را بررسی و در سامانه ثبت نام الکترونیک وارد نماید. شایان ذکر است حداکثر مهلت پاسخگویی به استعلامهای مؤدیانی که در مرحله ۴۴ ثبت نام هستند، نیز همان ۱۰ روز میباشد.
3- در هنگام دریافت استعلام اتاقهای اصناف، برای تعیین وضعیت ثبت نام مؤدی، دو فیلد کد ملی و کد پستی ارسال شده از سوی سامانه "ایرانیان اصناف" با سامانه "ثبت نام الکترونیک" مقایسه میشود. پذیرش استعلام از سوی سامانه "صدور گواهیها"، منوط به آن است که کد ملی و کد پستی ارسالی از سوی سامانه "ایرانیان اصناف " (حتی برای مؤدبان با وضعیت ثبت نام مرحله ۴۵) با کد ملی و کد پستی مندرج در سامانه "ثبت نام الکترونیک" ، یکسان باشد؛ در غیر این صورت استعلام مربوط ارسال نمیشود.
4- پس از دریافت استعلام از اتاقهای اصناف، قبض مربوط به پرداخت حق تمبر باید به صورت سیستمی توسط مودی پرداخت گردد که شناسه واریز از طریق پیامک برای وی ارسال می شود. مودی مربوط می تواند از طریق شیوههای اعلامی در پیامک مذکور، نسبت به پرداخت حق تمبر اقدام نموده، کد رهگیری پرداخت را در یافت و در مراحل بعدی امر از آن استفاده نماید. لازم به ذکر است که چنانچه حق تمبر از طریق سامانه پرداخت الکترونیک مالیات، پرداخت شود، اطلاعات پرداخت به صورت سیستمی در سامانه صدور گواهی های مالیاتی قابل مشاهده خواهد بود.
۵- به منظور جلوگیری از اخذ حق تمبر مضاعف (مجدد)، در صورتی که بر اساس اطلاعات موجود در سامانه "صدور گواهیها"، مودی قبلا نسبت به پرداخت حق تمبر پروانه کسب یا کار اقدام نموده باشد و گواهی مالیاتی برای وی صادر نشده باشد، تا زمان صدور گواهی مالیاتی برای وی، امکان ثبت در خواست حق تمبر جدید در سامانه فعال نمیگردد. لذا نگرانی از بابت پرداخت مجدد حق تمبر برای مؤدیان وجود نخواهد داشت.
به علاوه، به منظور اطلاع رسانی به مسئولین امر، در خصوص ضرورت ارسال الکترونیکی استعلامهای مالیاتی، مقتضی است اطلاعیه پیوست، پس از درج شماره رابطین اداره کل در ذیل آن، به اتاقهای اصناف و اتحادیههای محدوده اداره کل ارسال شود.
انتهای پیام/