به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
کبگانیان خبر داد: تشکیل ستاد علم و فناوری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی
در ابتدای این جلسه کبگانیان طی سخنانی گفت: با توجه به اصلاح ساختار دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ستاد علم و فناوری در این دبیرخانه تشکیل شده است.
وی افزود: وظایف این ستاد گستردهتر از وظائف ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ذیل ستاد علم و فناوری کل وظائف شورای عالی انقلاب فرهنگی در مورد علم، فناوری، آموزش و پژوهش ساماندهی خواهد شد.
ارائه گزارش تشکیل شبکه معین ستاد راهبری نقشه جامع علمی توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها
پس از سخنان اعضا، گزارش تدوین شده در ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور پیرامون تشکیل شبکه معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها ارائه شد.
در این گزارش با اشاره به توانمندیها و قابلیتهای دانشگاهها و پژوهشگاهها برای اجرای نقشه جامع علمی کشور تشکیل دبیرخانه این شبکه معین در یکی از دانشگاههای کشور و ساختار و تشکیلات این شبکه تشریح شد.
تأکید بر توجه به میانرشتهای ها در ستاد علم و فناوری
پس از ارائه این گزارش، دکتر وطنی مشاور معاون علمی و فناوری رئیسجمهور طی سخنانی گفت: اگر نام این ستاد علم و فناوری است، پس باید در ساختار هم به شاخههای فناوریهای مختلف توجه شود.
وی افزود: رشتههای میانرشتهای هم در این ساختار باید موردتوجه قرار گیرد.
وطنی ادامه داد: باید از ظرفیت پارکهای علم و فناوری هم در این زمینه استفاده شود.
گزارش فعالیت دانشگاهها در اجرای نقشه جامع علمی ارائه شود
فتوحی رئیس دانشگاه شریف هم در این جلسه طی سخنانی گفت: تفکیک میان رشتههای فنی مهندسی و علوم پایه باید با جدیت پیگیری شود.
وی افزود: با توجه به رشد و پیشرفت علوم باید مستمراً اسناد بالادستی این حوزه بهروزرسانی شوند.
رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: باید گزارش فعالیت همه دانشگاهها در راستای اجرای نقشه جامع علمی کشور هم ارائه شود.
تأکید بر ارتباط با دانشگاهها از طریق وزارت علوم
کینژاد هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در گام نخست ارتباط این شبکه معین با شورای علوم، تحقیقات و فناوری(عتف) باید تبیین شود.
وی افزود: ارتباط با دانشگاهها باید از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی: فناوری در علوم انسانی و هنر هم جریان دارد
سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: فناوری در علوم انسانی و هنر هم جریان دارد.
وی افزود: قسمت کمّی و آماری ذکرشده در نقشه جامع علمی کشور تا حدود 90 درصد محقق شده و قسمت کوچکی که به فعالیتهای علمی بینالمللی اختصاص دارد به علت مشکلات موجود تحققنیافته است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: به نظر من باید موضوع هنر از علوم انسانی جدا شود تا هنر به جایگاه واقعی خود در آموزش عالی برسد.
توجه به تأمل در سیاست پژوهی
ناظم بکایی رئیس کمیسیون علمی و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: ایجاد گفتمان علم و فناوری بهعنوان یکی از مطالبات رهبر معظم انقلاب «مدظلهالعالی» نیاز به یک برنامهریزی از پایین به بالا دارد.
وی افزود: موضوع سیاست پژوهی هم یک موضوع مهم است و باید در این زمینه بیشتر تأمل شود.
در ستاد علم و فناوری جلساتی با حضور صاحبان صنایع تشکیل میشود
باقری مقدم قائممقام ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: با توجه به لزوم مشارکت ذینفعان در تدوین برنامهها بهزودی جلساتی با حضور صاحبان صنایع در ستاد علم و فناوری تشکیل میشود.
عاملی: باید سیاستها و برنامهها توسط دستگاههای اجرایی تدوین شوند
سعید رضا عاملی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: یکی از مشکلات ما اخذ تصمیم بهصورت متمرکز و بدون توجه به نظرات ذینفعان در این زمینه است.
وی افزود: به همین منظور و برای جلب مشارکت دانشگاهها بهعنوان ذینفع اصلی سیاستها و برنامههای علم و فناوری پیشنهاد شد که کمیسیونهای معین تشکیل شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: این کمیسیونهای معین بدون هیچ بار مالی و تشکیلاتی حلقه واسط بین دانشگاه و ستاد علم و فناوری هستند.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: این کار در همه حوزهها مانند هنر، رسانه نیز دنبال میشود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: همانگونه که گفته شد ما معتقدیم باید سیاستها و برنامهها از پایین به بالا بیایند یعنی توسط دستگاههای اجرایی تدوین و توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شود.
وی ادامه داد: ساختارهایی مانند شبکه معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها هیچ تعارضی با سایر ساختارهای قانونی ندارند.
باید در همه ذینفعان برای مشارکت در روزآمدسازی مصوبات شورا انگیزه ایجاد شود
عاملی گفت: باید در همه ذینفعان برای مشارکت در روزآمدسازی نقشه جامع علمی کشور و سایر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، انگیزه ایجاد شود.
وی افزود: روسای دانشگاهها، اساتید و دانشجویان نسبت به برخی روندها، سیاستگذاریها و تصمیمگیریها معترض هستند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: البته معترض بودن کافی نیست و دردی را درمان نمیکند، بلکه باید خود این افراد هم با نوآوری مسائل را حل کنند.
پس از سخنان عاملی، مادهواحده تشکیل شبکه کمیسیونهای معین ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور توسط دانشگاهها و پژوهشگاهها به تصویب رسید.
بررسی بخشهای باقیمانده سند سیاستهای اشتغال دانشآموختگان
دستور بعدی جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، بررسی بخشهای باقیمانده از سند سیاستهای اشتغال دانشآموختگان بود که بخشهای مربوط به وظائف وزارت امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد بررسی و تبادلنظر اعضاء قرار گرفت.
افزایش 100 درصدی ظرفیت پذیرش رشتههای پزشکی از سال1388
اکبری قائممقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جلسه طی سخنانی گفت: از سال 1388 حدود 100 درصد به ظرفیت پذیرش رشتههای پزشکی، دندانپزشکی اضافه شده است.
وی افزود: با توجه به آمار فعلی پزشکان و دانشجویان شاغل به تحصیل که تا چند سال آینده فارغالتحصیل و وارد بازار کار میشوند؛ نسبت پزشک به جمعیت کشور تغییر خواهد کرد.
تضعیف رشتههای علوم پایه با تراکم در رشتههای تجربی
نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزشوپرورش هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع هدایت تحصیلی نیاز به حمایت همه نهادها و ازجمله رسانهها دارد.
وی افزود: تراکم دانشآموزان و متعاقباً دنش جویان در رشتههای علوم تجربی علوم پایه را تضعیف کرده است.
غلامی: اشتغال دانشآموختگان با فشار و اجبار قابل اصلاح نیست
غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه طی سخنانی گفت: موضوع اشتغال دانشآموختگان با فشار و سایر ابزارهایی که نوعی اجبار در آنهاست، قابل اصلاح نیست.
وی افزود: هنگامیکه مشکل اشتغال در جامعه با مشکل مواجه میشود، این مشکل به آموزش عالی سرریز میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هنوز نتوانستهایم دانشآموز شاغل به تحصیل در دبیرستان را نسبت به موضوع اشتغال خود کاملاً راهنمایی و توجیه کنیم.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: هر جا که انگیزه و تقاضا برای تحصیل وجود داشته باشد، سیاستهای الزامآور نمیتواند این انگیزه و رغبت را محدود کند.
حجتالاسلاموالمسلمین رستمی: تضمین وضعیت اشتغال منجر به افزایش تقاضای تحصیل در دانشگاه میشود
حجتالاسلاموالمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری «مدظلهالعالی» در دانشگاهها هم در این جلسه طی سخنانی گفت: در سیاستهای اشتغال دانشآموختگان، ملاحظات نهادهای مسئول که با مطالعات آینده نگرانه تدوینشده به خوبی موردتوجه قرارگرفته است.
وی افزود: اگر وضعیت اشتغال، نظاموظیفه فارغالتحصیلان در هر دانشگاهی تضمین شود تقاضای تحصیل در آن دانشگاه افزایش خواهد یافت و دانشگاه فرهنگیان نمونه بارز این ادعاست.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی: هدایت هوشمندانه تحصیلی یکی از نیازهای اصلی کشور است
طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی هم در جلسه 121 ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: برای هر تخت بیمارستانی در دانشگاه آزاد اسلامی 80 میلیون تومان در هرسال یارانه پرداخت میشود.
وی افزود: این یارانه بهمنظور استمرار آموزش پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی پرداخت میشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هدایت هوشمندانه تحصیلی با توجه به استعدادها به سمت اشتغال یکی از نیازهای اصلی کشور است.
تأکید بر تصمیمگیری در حوزه آموزش پزشکی بهدوراز جو زدگی
نسل سراجی دبیر ستاد اجرایی آمایش آموزش عالی سلامت هم در این نشست طی سخنانی گفت: نباید بحث آموزش عالی سلامت به پزشک، داروساز محدود شود.
وی افزود: مجموعه نهادها، افراد ارائهدهنده خدمات سلامت در این بخش مسئول هستند.
نسل سراجی ادامه داد: در برخی بیمارستانها با کمبود پرستار مواجه هستند.
دبیر ستاد اجرایی آمایش آموزش عالی سلامت گفت: هرگونه تصمیم در این زمینه باید از جو زدگیها و بازی با افکار عمومی دور باشد.
سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی هم در ادامه این جلسه طی سخنانی گفت: نگاه غالب در سند اشتغال دانشآموختگان نگاه فنی و مهندسی است و علوم انسانی در آن موردتوجه قرار نگرفته است.
وی افزود: بسیاری از شرکتهای دانشبنیان موفق در حوزه علوم انسانی مشغول هستند.
پس از بحث و تبادلنظر اعضاء بخشهای دیگری از "سند اشتغال دانشآموختگان" به تصویب رسید.
انتهای پیام/