انتشار خبری که فرهیختگان چندین سال قبل منتظر شنیدن آن بودند

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، در هفته گذشته سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خبری را مطرح کرد که شاید دلسوزان فرهنگ کشور از چندین سال قبل منتظر شنیدن آن بودند، عاملی از برگزاری نخستین جلسه ستاد مهندسی فرهنگی در روز شنبه به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور خبر داد.

عاملی تصریح کرد: نزدیک به 18سال از طرح موضوع مهندسی فرهنگی توسط مقام معظم رهبری(مدظله­ العالی) می­ گذرد که به دنبال آن تلاش‌­های مستمری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: نخستین دستور ستاد مهندسی فرهنگی اقدامات اولیه برای تدوین آیین­ نامه داخلی، تصویب اولویت های منطبق با مفاد سند مهندسی فرهنگی کشور و روزآمد سازی تقسیم کار ملی برای اجرایی­ سازی اهداف سند مهندسی فرهنگی کشور است.

* انتصاب آموزش عالی

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، در حکمی، علی خاکی‌صدیق را به سمت معاون آموزشی منصوب کرد، همچنین فرهاد یکه‌یزدان‌دوست با حکم وزیر به سمت سرپرست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی منصوب شد.

محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، سیدمحمد بطحایی را به عنوان معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی منصوب کرد.

* نرخ رشد شهریه دانشگاه و موسسات آموزش عالی کاهش می‌یابد

محمدتقی نظرپور معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که آیا سیاست کاهش شهریه‌ها یا کاهش نرخ رشد شهریه‌ها در دستور خواهد بود، گفت: احتمالا رویکرد همین است که نرخ رشد کمتر باشد، نه اینکه کاهش داشته باشیم.

نظرپور اظهارداشت: شهریه‌های دانشگاه مصوب هیأت امنای دانشگاه است و هر دانشگاه براساس تصمیم هیأت امنای خود در این باره عمل می‌کند و سیاست‌های کلی توسط مرکز هیأت امنا تهیه می‌شود.

* مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سیاستگذاری‌ها

منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورایعالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: دستور اول این جلسه بررسی مشارکت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در سیاستگذاری و پیگیری اجرای سیاست‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی بود، برای این منظور کمیسیون‌های دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های معین شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد می‌شود.

* سامانه پایش مشارکت علمی ایرانیان در جهان راه‌اندازی شد

رسولی مسئول پایگاه دانش ایران در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعات دانش ایران (مشارکت ایرانیان در دانش جهان) اظهار داشت: سامانه دانش ایران برای پایش مشارکت علمی ایرانیان در جهان داده‌های دو نمایه جهانی «واس» و «اسکوپوس» را تحلیل می‌کند  و دارای پنج بخش کلیدی است.

وی ادامه داد:‌ پنج بخش این سامانه شامل آمارهای فراگیر انتشارات علمیَ، مشارکت مؤسسه‌های ایرانی در انتشارات علمی، مشارکت علمی ایران در منطقه و جهان، مقایسه شاخص‌های پایه و انتشارات علمی و تأثیر انتشارات علمی ایرانیان است.

رسولی گفت: برای نخستین‌بار در کشور همپوشانی این دو پایگاه روشن و آمار صحیح انتشارات علمی ایران  در جهان قابل گزارش شده است و این سامانه تنها سامانه‌ای است که در آن نام مؤسسه‌ای ایرانی یکسان گزارش شده است در حالیکه مؤسسه‌های ایرانی در نمایه‌های جهانی روش‌های نگارش گوناگونی دارند و با یکسان کردن نام مؤسسه‌ها گزارش صحیح از انتشارات هر مؤسسه برای کاربران قابل احصا شده است.

مسئول پایگاه دانش ایران با اشاره به نتایج قابل احصا از این سامانه گفت: برای مثال سازمان‌های از جمله وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه‌ها در این سامانه‌ قابل مقایسه شده‌اند. همچنین میزان همکاری‌های ملی و جهانی مؤسسه‌های ایرانی در انتشارات علمی قابل تشخیص خواهد بود.

* پایگاه اطلاعات اصطلاح‌نامه‌های علمی و فنی با 210 هزار اصطلاح رونمایی شد

ملوک سادات حسینی بهشتی مدیر پروژه اصطلاح‌نامه‌های علمی فنی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در مراسم رونمایی از پایگاه اطلاعات اصطلاح‌نامه‌های ایران داچ اظهار داشت: کار روی نگارش اصطلاح‌نامه‌ها در این پژوهشگاه از سال 1350 آغاز شد و در سال 1375 نخستین اصطلاح‌نامه با نام نظام مبادله اطلاعات علمی فنی (نما) به چاپ رسید.

به گفته وی در سال‌های 76 تا 86 نگارش اصطلاح‌نامه دو زبانه فارسی انگلیسی فراگیر در حوزه‌های علم و فناوری با بیش از 100 هزار واژه انجام شد و امروز 90 هزار واژه دیگر به این اصطلاح‌نامه افزوده شده است.

حسینی بهشتی ادامه داد: نسخه دوم پایگاه اطلاعات اصطلاح‌نامه‌ها با قابلیت گسترش روابط معنایی میان واژه‌ها ارائه شده است.

به گفته وی، در این پایگاه اطلاعاتی 16 اصطلاح‌نامه با 210 اصطلاح در دسترس همگان قرار گرفته است.

*  آغاز مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد 

مهلت انتخاب رشته داوطلبان کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد آغاز شده و داوطلبان باید از  طریق سایت مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد برای تکمیل فرم انتخاب رشته اقدام کنند.

داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال 98 که براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و رشته گرایش متناسب با کد رشته امتحانی وی در دانشگاه آزاد دایر است، در صورت تمایل می‌توانند نسبت به انتخاب حداکثر یکصد رشته/محل در دانشگاه آزاد اسلامی اقدام کنند.

داوطلبان باید ابتدا کارت اعتباری از طریق سامانه دریافت کنند.

داوطلبانی که علاوه بر کد رشته امتحانی اصلی در کد رشته امتحانی دوم (شناور) نیز مجاز به انتخاب رشته شده‌اند می‌توانند بدون تهیه کارت اعتباری مجدد، رشته/محل‌های متناظر کد رشته امتحانی دوم خود را نیز در میان یک صد رشته/محل انتخابی خود منظور کنند.

برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد تا ساعت 24 روز شنبه 5 مردادماه مهلت در نظر گرفته شده است.

انتهای پیام/