موفقیت دانشگاه شهید بهشتی در فعالیت‌های علمی و پژوهشی علیرغم تحریم‌ها

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از دانشگاه شهید بهشتی،  صدوق رئیس دانشگاه شهید بهشتی، در ابتدای  نشست هیئت‌امنای این دانشگاه به اعضای با اشاره به تاریخچه

 تأسیس دانشگاه گفت: با تلاش‌های مرحوم شیخ‌الاسلام، دانشگاه ملی در سال ۱۳۳۸ با دو دانشکده معماری و علوم بانکی و اقتصادی تأسیس شد و در سال ۱۳۳۹ اولین هیئت‌امنا تشکیل جلسه داد و اساسنامه دانشگاه نهایی و تصویب شد.

وی با قدردانی از زحمات پیشینیان در تأسیس و استقرار و تداوم فعالیت دانشگاه، افزود: از همه‌کسانی که طی ۶۰ سال عمر دانشگاه شهید بهشتی برای رشد، ارتقاء و بالندگی آن تلاش کرده‌اند تشکر می‌ کنم، اینک دانشگاه شهید بهشتی به پشتوانه فعالیت اعضاء فرهیخته، در زمره دانشگاه‌های بزرگ و تراز اول کشور قرار دارد.

 صدوق با اشاره به وضع موجود دانشگاه گفت: دانشگاه شهید بهشتی در فضایی بالغ‌بر یک‌میلیون و ۱۶۴ هزار مترمربع در ۴ پردیس از ۱۹ دانشکده و ۱۰ پژوهشکده و ۴ مرکز تحقیقاتی تشکیل‌شده است. ۸۷۲ عضو هیئت‌علمی، آموزش و تربیت ۱۹ هزار و ۲۲۵ دانشجو را در ۱۱۹ گروه آموزشی بر عهده‌دارند.

گسترش ارتباط با بخش صنعت و جامعه خط مش اصلی دانشگاه است

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی، با تشریح عملکرد و دستاوردهای دانشگاه در دو سال گذشته در حوزه‌های مختلف گفت: با آغاز مسئولیت اینجانب در بهمن‌ماه ۱۳۹۵، خط مشی اصلی دانشگاه با الهام از مسائل اقتصادی و مسئله اشتغال دانش‌آموختگان، بر گسترش ارتباط دانشگاه با بخش صنعت و جامعه متمرکزشده است.

وی به دو اولویت مهم در مدیریت کلان دانشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط و اقتضائات «انتظام و انضباط مالی» و «کارآفرینی» دو خط مشی راهبردی در اداره امور دانشگاه است و تلاش شده تا این دو خط مشی در تمامی فعالیت‌های دانشگاه پیاده‌سازی شود.

 صدوق، با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزش گفت: تمهیدات مناسب برای هدفمندسازی حق‌التدریس‌ها متناسب با نیاز دانشگاه اتخاذ شد که از این طریق سالانه ۲ هزار ساعت و قریب به ۲ میلیارد تومان حفظ شد.

وی ادامه داد: در بخش کارآفرینی نیز طرح مهارت افزایی باهدف اشتغال پذیری دانش‌آموختگان در دانشگاه اجرا می‌شود. در این طرح ۴۰ دوره فرعی با بازنگری و به‌روزرسانی محتوای دروس و در قالب آموزش‌های خارج از برنامه درسی تعریف شد و دانشجویان مازاد بر واحدهای درسی می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند تا با فراگیری مهارت در آینده از فرصت‌های شغلی بیشتری بهره‌مند شوند.

دانشگاه، افق‌های روشنی پیش رو دارد

رئیس دانشگاه شهید بهشتی در خصوص فعالیت‌های پژوهشی و با برشمردن جایگاه دانشگاه در ارزیابی‌های جهانی یادآور شد: علی رغم اینکه اتحادیه اروپا دانشگاه شهید بهشتی را تحریم کرده است دانشگاه ما در رتبه‌بندی‌های ملی و بین‌المللی جایگاه رو به رشدی را به خود اختصاص داده است و با توجه به ظرفیت و توانمندی‌ها، دانشگاه افق‌های روشنی پیش رو دارد.

هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی دغدغه مهم دانشگاه است

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری (مدظله) در خصوص لزوم حمایت سازمان‌ها از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی گفت: رویکرد دانشگاه شهید بهشتی مبنی بر هدفمند کردن پایان‌نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی آثار مثبتی را به دنبال داشته است از آن جمله در رشته های مختلف، تعداد قابل‌توجهی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی موضوعات پایان‌نامه‌های خود را به اولویت‌ها و مسائل سازمان‌ها و نهادهایی همچون شهرداری و وزارت نفت اختصاص داده‌اند که این همکاری متقابل زمینه را برای اشتغال این دانشجویان پس از دانش‌آموختگی فراهم آورده است؛ بی‌تردید جهت‌دهی پایان‌نامه‌ها در راستای نیازهای کشور گام مهمی در جهت توسعه خواهد بود.

 صدوق در خصوص طرح‌های برون‌سازمانی دانشگاه شهید بهشتی گفت: نوع توزیع قراردادهای پژوهشی دغدغه اصلی مدیران دانشگاه است، الزام به استفاده از ظرفیت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی و مشارکت اعضای هیئت‌علمی در انجام طرح‌های برون‌سازمانی رویکرد اصلی در دانشگاه است ازاین‌رو، حسن اجرای قراردادهای بالای ۱۰۰ میلیون تومان بدون داشتن تیم همکار اعم از دانشجو و عضو هیئت علمی تائید نمی‌شود.

مرکز رشد و شرکت هوشمند اول بهشتی بازوهای توانمند دانشگاه در حوزه کارآفرینی هستند

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های دانشگاه در حوزه کارآفرینی ادامه داد: با تصویب وزارت علوم، پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی شکل گرفت و با تلاش‌های صورت گرفته در سال ۹۸، از سوی مجلس شورای اسلامی ردیف بودجه به این پارک اختصاص داده شد. مرکز رشد دانشگاه و شرکت هوشمند اول بهشتی (هاب) از دیگر بازوهای توانمند دانشگاه در حوزه کارآفرینی است. شتاب دهی به رشد کسب‌وکارهای نوآورانه و نقش‌آفرینی به‌عنوان یک بازیگر مهم در نظام نوآور اقتصاد دیجیتالی کشور، ازجمله مأموریت‌های هاب است.

صدوق با برشمردن مهم‌ترین برنامه‌های دانشگاه در حوزه فرهنگی و دانشجویی گفت: مرکز فنی و حرفه‌ای در دانشگاه شهید بهشتی با مجوز سازمان فنی و حرفه‌ای ایجادشده است، دراین مرکز بالغ‌بر ۸۰۰ عنوان شغلی برای مهارت افزایی دانشجویان همراه با مدرک بین‌المللی ارائه می‌شود.
سپس هیئت‌امنا وارد بخش دستور کاری خود شد و ۲۱ دستور مطرح و پس از بحث و تبادل‌نظر، تصمیم‌گیری شد.
گفتنی است در این نشست که در تالار شهید شهریاری دانشگاه شهیدبهشتی برگزار شد، باقری قائم‌مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امناء و هیئت‌های ممیزه،  سهراب پور رئیس کمیسیون دائمی هیئت‌امنای دانشگاه، آیت‌الله مصطفی محقق داماد، دکتر هادی ندیمی، محمدحسین شریف زادگان، رضایی معاون مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه،  وثوقی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد صالح اولیاء نماینده وزیر نیرو، اطاعت معاون پشتیبانی، مالی و مدیریت منابع،  سیدمحمدسجاد صدوق مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی و  شکری معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه شهیدبهشتی حضور داشتند.

انتهای پیام/