به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری با اشاره به تکمیل خط آهن مراغه ـ ارومیه و پیشبینی افتتاح آن در هفته جاری اظهار داشت: این مسیر ریلی به طول ۱۸۳ کیلومتر موجب اتصال ارومیه به شبکه ریلی کشور میشود.
وی ادامه داد: تکمیل خط آهن مراغه ـ ارومیه موجب افزایش سهم راهآهن در ترانزیت کالا و مسافر از استان آذربایجان غربی دارد و به کاهش تولید آلایندههای زیست محیطی، صرفهجویی مصرف سوخت و کاهش سوانح رانندگی در مسیرهای موازی با خط ریلی میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: این خط ریلی میتواند در رونق اقتصادی منطقه و دسترسی کارخانجات صنایع کشاورزی و دامپروری به شبکه ریلی کشور تأثیرگذار باشد که امیدواریم به زودی این خط ریلی افتتاح شود.
خادمی با اشاره به مشخصات فنی راهآهن مراغه ـ ارومیه اظهار داشت: این خط ریلی به طریقی ساخته شده است که سرعت قطارهای باری در آن حداکثر ۱۲۰ کیلومتر در ساعت و سرعت قطارهای مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است و سالانه میتواند ۱.۵ میلیون تن و یک میلیون نفر مسافر را جابجا کند.
وی ادامه داد: هدفگذاری دولت اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی بود که اتصال شهرهای رشت، تبریز، ارومیه، همدان و کرمانشاه در سالهای ۹۶ و ۹۷ از اولویتهای دولت بود تا بدین ترتیب با احداث ۹۷۰ کیلومتر خط ریلی این ۵ مرکز استان به شبکه ریلی کشور متصل شود.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اظهار داشت: عملیات احداث خط آهن مراغه به ارومیه تکمیل شده و پروژه آماده افتتاح است که امیدواریم با بهرهبرداری از این خط آهن مزیتهای مناسبی در حمل و نقل ریلی برای مردم آذربایجان غربی و شمال کردستان فراهم شود.
خادمی به جزئیات احداث این خط آهن اشاره کرد و گفت: ۸۵ کیلومتر از این مسیر ریلی حدفاصل مراغه تا مهاباد در سال ۹۲ به بهرهبرداری رسید و ادامه مسیر به طول ۹۸ کیلومتر از مهاباد به نقده و سپس به ارومیه هم اکنون آماده افتتاح است.
وی ادامه داد: ایستگاه راهآهن ارومیه به عنوان یکی از زیباترین ایستگاههای ریلی کشور در اراضی به مساحت ۳۰ هکتار در جنوب شرق ارومیه احداث شد و سطح زیربنای کل ساختمانهای ایستگاه راهآهن ارومیه ۱۶ هزار و ۶۳۵ مترمربع است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور هم چنین در مورد ایستگاه راهآهن نقده اظهار داشت: این ایستگاه نیز از منظر معماری بسیار زیبا ساخته شده است و در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار احداث شد و محل آن حدفاصل بین ایستگاههای راهآهن ارومیه و مهاباد است.
خادمی مساحت زیربنای ساختمانهای ایستگاه راهآهن نقده را ۷۳۳۱ مترمربع اعلام کرد.
به گفته وی طبق موافقت نامه سازمان برنامه و بودجه ضرورت دارد در قالب ۳۳ پروژه ۱۰ هزار و ۸۵ کیلومتر خط ریلی ساخته شود که در حال حاضر ساخت ۳۳۰۰ کیلومتر آن در دست احداث است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور تصریح کرد: در حال حاضر ۵۲۵۲ کیلومتر خط آهن در دست مطالعه داریم و به تدریج با تأمین اعتبارات موردنیاز این پروژهها به مناقصه خواهد رفت و امسال مطالعات ۱۵۳۹ کیلومتر آن آغاز خواهد شد.
انتهای پیام/