فارس من| هزینه یک سال پژوهش‌‌مان را پرداخت کردند/ طرح‌مان را بر روی بیماری‌های معده و روده ادامه می‌دهیم

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، مخاطبان سامانه فارس من، خواستار پیگیری‌هایی درباره «حمایت مادی و حقوقی از کارهای تحقیقاتی علمی در هر سطح» شدند.

شنیدیم محققان کشورمان از دانشگاه تبریز طرحی ارائه دادند که از طریق مدل‌های ریاضی دارویی می‌توانند اثربخش‌ترین داروها برای درمان هر فرد را مشخص می‌کنند.

با محمد صادق ذاکر حمیدی مجری این طرح پژوهشی تماس گرفتیم تا بدانیم آیا این پروژه مورد حمایت قرار گرفته است یا خیر.

صادق ذاکر حمیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گفت: این پروژه، طرح دکترای روشنک کیا بوده است که بنده به عنوان استاد میزبان در پروژه حضور داشتم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور این پروژه را حمایت کرده‌اند، حمایت به این صورت بوده که پروژه را تأئید کرده و هزینه یک سال پژوهش را پرداخت کردند. 

وی درباره مدت زمان اجرای این طرح گفت: روشنک کیا در پروژه دکترای خود، مشابه این طرح را انجام می‌داد و در پسادکترا آن را ادامه داد؛ یعنی چهار یا پنج سال بر روی این پروژه کار شده است.

ذاکر حمیدی اظهار داشت: در حال حاضر آزمایشات بالینی بر روی این طرح انجام می‌شود، تاکنون نمونه‌ها را انجام داده‌ایم و از حالا به بعد می‌خواهیم آزمایشات واقعی را انجام دهیم، کار بر روی بیماری‌های معده و روده نیز انجام می‌شود.

وی با توضیح درباره جزئیات این طرح عنوان کرد: طرح به این صورت است که فرمول ریاضی داروها را با فرمول شیمیایی مقایسه می‌کنیم و از طریق این پارامترها بهترین دارو برای این بیماری مشخص می‌شود، مثلاً اگر می‌خواهیم یک دارو برای یک تومور اثرگذار باشد، باید فرمول ریاضی با فرمول شیمیایی دارو منطبق شود و این مسأله برای هر شخص متفاوت است؛ به طور کلی می‌توانیم بگوییم زبان ریاضی را وارد درمان بیماری‌ها می‌کنیم. 

انتهای پیام/